Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bicara Haji: Air zamzam cetus tumpuan ke Makkah
Friday, June 09, 2006

Daerah kontang maju selepas pembinaan Kaabah pada zaman Nabi Ibrahim


MAKKAH al-Mukarramah adalah satu daripada tiga kota suci umat Islam, selain al-Madinah al-Munawwarah dan Baitulmaqdis.

Makkah menjadi tumpuan sepanjang tahun dengan kedatangan jutaan umat Islam sebagai jemaah umrah. Mulai Syawal hingga Zulhijah pula, mereka datang sebagai jemaah haji.

Selain Makkah, kota suci ini dikenali dengan pelbagai nama seperti Bakkah, al-Balad, Ummul Qura, Haraman Amina, Ma'ad dan al-Qaryah, yang semuanya disebut di dalam al-Quran.

Makkah terletak di garisan latitud 19, 25, 21 darjah U Khatulistiwa dan garisan longitude 46, 49, 39 darjah T. Kota Makkah berada pada ketinggian 277 meter di atas paras laut dengan keluasan melebihi 4,800 hektar.

Bahagian muka buminya yang rendah dinamakan al-Bathaa', bahagian timur al Masjidil Haram dinamakan al-Ma'la, manakala bahagian barat dan selatannya pula dinamakan al-Misfalah. Kini, ada tiga jalan masuk utama menuju ke kota suci Makkah iaitu menerusi al-Hujun, al-Misfalah dan al-Shubaykah.

Makkah mula terbina pada zaman Nabi Ibrahim. Baginda mendapat perintah Allah supaya membawa isterinya Hajar dan puteranya, Ismail yang ketika itu masih menyusu, ke satu tempat yang berdekatan dengan Kaabah. Baginda meletakkan mereka di bawah sebatang pokok yang bertepatan dengan telaga zamzam.

Makkah pada ketika itu tiada penghuni serta tidak mempunyai sumber air. Nabi Ibrahim meninggalkan mereka berdua di situ dan meletakkan di sisi mereka sebuah bekas daripada kulit yang mengandungi beberapa biji tamar dan sebekas air.

Kemudian baginda bertolak pulang ke Sham. lsterinya Hajar a.s. mengikutinya sambil bertanya : "Wahai Ibrahim! Ke manakah kamu hendak pergi, kami di lembah yang tidak berpenghuni dan tiada apa-apa pun di sini." Nabi Ibrahim berdiam, tidak menjawab pertanyaan isterinya. Isterinya mengulangi pertanyaan beberapa kali, tetapi Ibrahim terus tidak menjawab.

Hajar bertanya lagi: "Adakah Allah memerintah kamu berbuat demikian?" Nabi Ibrahim menjawab dengan membenarkan pertanyaan isterinya itu. Hajar lalu berkata: "Jika begitu, Allah tidak akan sama sekali membiarkan kami." Beliau kembali semula ke tempat puteranya Ismail dan Ibrahim meneruskan perjalanannya.

Apabila baginda jauh meninggalkan mereka dan tidak dapat melihat kedua beranak itu lagi, Nabi Ibrahim berhenti dan menghadap ke arah Kaabah. Baginda mengangkat kedua-dua tangannya dan berdoa kepada Allah yang bermaksud: "Wahai Tuhan kami, sesungguhnya aku menempatkan sebahagian daripada zuriat keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Makkah) yang tidak ada tanaman padanya, di sisi rumah-Mu (tapak Baitullah) yang diharamkan mencerobohinya. Wahai Tuhan kami, (mereka ditempatkan di situ) supaya mereka mendirikan solat (dan memakmurkannya dengan ibadat). Oleh itu, jadikanlah hati sebahagian daripada manusia tertarik (gemar) kepada mereka (supaya datang beramai-ramai ke situ) dan kurniakan rezeki kepada mereka dari pelbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman, semoga mereka bersyukur."

"Wahai Tuhan kami, Sesungguhnya Engkau Mengetahui akan apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami zahirkan dan tiada sesuatu pun di langit dan dibumi, yang tersembunyi kepada Allah!" (Surah Ibrahim, ayat 37 dan 38).

Hajar pula tinggal di tempat itu bersama anaknya Ismail dan bekalan yang ditinggalkan. Apabila bekalan telah habis, diikuti dengan keringnya susu di badan Hajar, puteranya Ismail keadaan itu, lalu memberanikan dirinya mendaki sebuah bukit yang berhampiran iaitu Bukit Safa.

Beliau berharap dapat bertemu dengan manusia yang dapat menolongnya atau mendapat tanda wujudnya air dari Bukit Safa itu. Namun, tiada sesiapa pun ditemui dan tiada tanda wujudnya air di sekitar kawasan berkenaan. Hajar kemudian turun dari Bukit Safa dan terus berjalan menuju ke satu bukit lain yang berhadapan dengan Bukit Safa iaitu Bukit Marwah.

Apabila sampai di tengah lembah, beliau berlari-lari anak kerana runsing dan bimbang. Kemudian berjalan lagi hingga sampai ke Bukit Marwah.

Hajar mendakinya dan meninjau ke sekitarnya dengan harapan yang sama seperti ke Bukit Safa, tetapi natijahnya sama juga.

Ia tidak beroleh apa-apa. Begitulah berlarutan perbuatan itu sehingga mencecah tujuh kali berulang alik (berulang alik di antara Safa ke Marwah, Marwah ke Safa).

Suatu ketika pada saat yang semakin kritikal, ketika Hajar tiba di Bukit Marwah pada kali terakhirnya, beliau mendengar satu suara yang datangnya dari arah di mana puteranya Ismail ditinggalkan.

Beliau pun bergegas ke tempat puteranya ditinggalkan itu. Alangkah terkejutnya Hajar apabila mendapati ada air yang sedang menyembur keluar dari tendangan kaki Ismail ke bumi. Hajar segera membuat batas dengan tangannya (kepungan) di sekeliling mata air itu dan mengisi bekas airnya dengan air yang mula mengalir keluar. Beliau lalu meminum air itu dan menyusukan anaknya.

Hajar dan Ismail tinggal di situ beberapa lama sehingga pada suatu hari satu rombongan dari kaum Jurhum lalu di kawasan itu.

Mereka berhenti kerana mendapati sumber air di situ (tempat Hajar dan anaknya Ismail). Lalu mereka berjumpa untuk meminta kebenaran daripada Hajar i bagi mendapatkan air itu. Hajar membenarkannya dengan berkata: "Ya, tetapi janganlah kamu jadikan air itu sebagai milik kamu." Mereka menjawab :"Ya". Lalu, mereka pun menetap di kawasan itu.

Bumi Makkah yang dulunya sebuah kawasan yang kering kontang serta tiada berpenghuni mula didiami oleh manusia. Ia melalui proses perkembangan yang panjang selepasnya.

Nabi Ibrahim diperintah oleh Allah membina Kaabah bersama anaknya Nabi Ismail. Dari sinilah berkembangnya kota suci Makkah yang akhirnya menjadi tumpuan umat Islam sejagat.

  • Penulis ialah Pengurus Besar (Pakej/Swasta) Lembaga Tabung Haji



    Inti Pati: Sejarah Awal Mekah

  • Makkah mula terbina pada zaman Nabi Ibrahim. Baginda mendapat perintah Allah supaya membawa isterinya, Hajar dan puteranya, Ismail yang ketika itu masih menyusu, ke satu tempat yang berdekatan dengan Kaabah. Baginda meletakkan mereka di bawah sebatang pokok yang bertepatan dengan telaga zamzam yang ada pada hari ini.

  • Pada awalnya Makkah kering tanpa sebarang air dan tidak ada manusia ke sana.

  • Kewujudan air zamzam menyebabkan bumi subur dan menjadi tumpuan manusia.

  • Kaabah dibina di Makkah yang kini menjadi tumpuan umat Islam beribadat.

  • Selain Makkah, kota suci ini dikenali dengan pelbagai nama seperti Bakkah, al-Balad, Ummul Qura, Haraman Amina, Ma'ad dan al-Qaryah, yang semuanya disebut di dalam al-Quran.

  • Makkah berada pada ketinggian 277 meter di atas paras laut dengan keluasan melebihi 4,800 hektar.


  • posted by Blogger @ 2:40 PM  
    0 Comments:
    Post a Comment
    << Home
     
    About Me

    Name: Blogger
    Home: Malaysia
    About Me:
    See my complete profile
    Kunjungan

    Pengunjung Dari Negara Online
    Previous Post
    Archives
    Links
    Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com