Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

KHALID AL-WALID DAN AMRU AL-AS MEMELUK ISLAM
Saturday, July 09, 2005

KHALID AL-WALID CONTOH INSAN TAAT DAN IKHLAS

KHALID AL-WALID DAN AMRU AL-AS MEMELUK ISLAM

Dua orang pahlawan yang sangat penting sebelum Islam kerana menentangnya dan selepasmemeluk Islam menjadi tenaga jihad yang sangat penting di medan perang mengalahkan musuh dan memberikan kemenangan besar kepada Islam dan umatnya ialah Khalid al-Walid r.a. dan Amru bil al-As r.a.

KHALID AL-WALID MEMELUK ISLAM

Cahaya Islam mula menembusi hati Khalid al-Walid r.a. apabila melihat perkembangan dan kemenangan Islam yang tidak boleh dihalang oleh segala kekuataan kebendaan walau sebesar manapun. Keadaan lebih nyata apabila beliau memimpin tentera berkuda musyrikin Mekah untuk menghalang Rasulullah s.a.w. dan sahabatnya dari memasuki Mekah untuk mengerjakan ibadat haji.

Khalid al-Walid bersama 200 orang tentera berkudanya menunggu di Kurra?ul-Ghamim yang menjadi jalan utama ke Mekah ketika itu. Beliau merancang untuk menyerang rombonganRasulullah s.a.w. ketika mereka solat Asar iaitu ketika mereka rukuk dan sujud. Sewaktu hendak melancarkan serangan mengejut itu Allah SWT telah menurunkan hukum cara-cara sembahyang ketika kecemasan iaitu solat Khauf. Menyebabkan hilanglah peluang mereka untuk menyerang rombongan Rasulullah s.a.w.

Kadang-kadang terlintas dalam fikiran Khalid al-Walid untuk pergi ke Habsyah kerana rajanya telah memeluk Islam, berada di sana lebih aman. Kadang-kadang dia berfikir untuk menganut Yahudi atau Nasrani dan bernaung di bawah Raja Rom. Tiba-tiba datang sepucuk surat dari saudaranya al-Walid bin al-Walid menyatakan Rasulullah s.a.w. mencarinya ketika datang mengerjakan umarah qada?.

Saudaranya menceritakan di dalam surat itu, Rasulullah s.a.w. menganggap orang seperti Khalid al-Walid tidak jahil berkenaan Islam, kalau dia jadikan kepintarannya itu bersama umat Islam adalah lebih baik kepadanya, dan dia akan diletakkan di tempat yang lebih baik dari orang lain. Oleh itu datanglah menemui Rasulullah s.a.w. dan jangan lepaskan peluang ini. Kedatangan surat ini menambahkan semangat Khalid al-Walid menganut Islam. Ketika itu juga Khalid al-Walid bermimpi dia berada di suatu tempat yang sempit dan kering kontang, kemudian dapat melepaskan diri ke negeri yang luas dan subur menghijau. Mendatangkan suatu alamat baik seperti yang ditafsirkan oleh Abu Bakar r.a. apabila Khalid al-Walid menceritakannya iaitu keluar dari kesempitan syirik kepada kebaikan dan kebenaran Islam.

Khalid al-Walid tidak mahu pergi seorang diri berdepan Rasulullah s.a.w lalu mengajak Safwan bin Umaiyyah, tetapi dia menolaknya. Kemudian mengajak Ikriamah bin Abu Jahal juga menolak. Lalu Khalid mengambil binatang kenderaannya untuk ke Madinah bersendirian, tiba-tiba dia bertemu Uthman bin Abi Talhah dan memujuknya bertemu Rasulullah s.a.w., Uthman bersetuju lalu mereka pun menuju Madinah di tengah malam. Setelah waktu fajar merka sampai di Al-Hudat dan bertemu Amru bin Al-As. Kamu hendak ke mana? Tanya Amru al-As. Mereka menjawab “Kami nak masuk Islam dan menjadi pengikut Rasulullah s.a.w.”.Amru menjawab “Akupun begitu juga”. Bertolaklah mereka bertiga ke Madinah. Sampai di Madinah Khalid al-Walid menemui saudaranya al-Walid bin al-Walid dahulu, lalu saudaranya menyuruh ia segera bertemu Rasulullah s.a.w. kerana baginga sedang menunggunya dengan sangat gembira. Khalid al-Walid menemui Rasulullah s.a.w dan mengucap dua kalimah syahadah. Baginda memanggil Khalid al-Walid supaya menghampirinya dan berkata “Segala puji bagi Allah, Tuhan yang telah memberi petunjuk untukmu kepada Islam, sesungguhnya aku lihat engkau adalah seorang yang mempunyai akal fikiran yang pintar, dan berharap bahawa Allah menunjukmu kepada Islam untuk membawa kebaikan kepada Islam”. Khalid menjawab: ” Wahai Rasulullah s.a.w.! Aku masih teringat kepada apa yang aku lakukan menentang Islam dan aku membersihkan diri daripadanya, mintalah supaya Allah mengampunkan aku”. Rasulullah s.a.w menjawab “Islam menghapuskan itu semua”, baginda berdoa “Ya Allah ya Tuhanku, ampunkan Khalid, apa yang pernah dilakukan bagi menentang Allah dan RasulNya”.

AMRU AL-AS MEMELUK ISLAM

Amru al-As r.a. pernah menegaskan: ?Aku antara orang yang paling bermusuh dengan Islam dan menentangnya dengan keras, pernah menyertai perang Badar tetapi aku masih selamat, menyertai perang Uhud tetapi aku masih selamat, menyertai perang Khandaq/ Ahzab tetapi aku masih selamat?. Dan aku pernah menegaskan: ?Kalau semua orang-orang Quaraisy masuk Islam nescaya aku tidak masuk Islam?.

Cahaya keimanan mula memancar kepadanya apabila beliau ditugaskan oleh Musyirikin Mekah bertemu Raja Habsyah untuk mendapat keizinan bagi menghalau umat Islam yang berhijrah ke Habsyah. Kebetulan ketika itu Amru al-As terserempak dengan utusan Rasulullah s.a.w. yang membawa surat kepada Raja Habsyah supaya masuk Islam iaitu Amru bin Umaiyyah Ad-Damri dan Raja Habsyah telah pun menerima Islam tanpa disedari oleh Amru al-As.

Sebaik sahaja utusan Rasulullah s.a.w. keluar dari majlis, Amru al-As mengambil kesempatan mengadap Raja Habsyah dengan memberi hadiah yang banyak dari Mekah. Raja Habsyah menerima hadiah tersebut dan melayannya dengan baik. Amru al-As berkata: “Tadi aku melihat ada seorang yang datang mengadap dan membawa surat. Sebenarnya dia adalah utusan musuh kami, yang melakukan masalah kepada kami dan membunuh pemimpim-pemimpin dan orang-orang bangsawan di kalangan kami, serahkan dia kepadaku supaya aku dapat membunuhnya”.

Tiba-tiba Raja Habsyah meradang dan mengangkat tangannya menampar muka Amru al-As lalu mengenai hidungnya sehingga berdarah, lalu raja berkata: “Hai Amru! Adakah engkau minta kepada aku supaya aku serahkan kepadamu utusan dari seorang yang didatangi malaikat Jibril yang pernah menemui Musa a.s. dan menemui Isa a.s., supaya aku membunuhnya”. Amru al-As menceritakan perasaannya ketika itu, jika ada lubang bumi untuk menyelamatkan diri, nescaya aku terjun ke dalamnya ketika itu. Aku berfikir adalah orang-orang Arab dan bukan Arab percaya kepadanya tetapi mengapa aku tidak percaya”Amru al-As bertanya: “Adakah tuanku percaya kepadanya?”. Raja Habsyah menjawab: “Ya! Aku mengaku di sisi Allah percaya kepadanya. Demi Allah dia di pihak yang benar, dia mesti menang menghadapi orang-orang yang menentangnya, seperti Allah memenagkan Nabi Musa a.s. menghadapi firaun dan bala tenteranya, adakah engkau berjanji kepadaku masuk Islam?”. Jawab Amru al-As: “Ya”. Lalu Raja Habsyah memerintahkan dibasuh darah dan diberikan pakaian baru.

Amru al-As terus keluar dari Habsyah dengan menaiki kapal menyeberangi Laut Merah, setelah sampai ke darat membeli seekor unta menuju ke Madinah, dalam perjalanan menemui Khalid al-Walid dan Uthman bin Abi Talhah. Kedatangan mereka amat mengembirakan Rasulullah s.a.w. kerana mereka adalah pahlawan yang gagah berani dan terkenal dengan kepintarannya.

Amru al-As tidak berdaya mengangkat mukanya kerana malu di atas perbuatannya menentang Islam di masa lalu, beliau berbai?ah dan meminta Rasulullah s.a.w. berdoa mengampunkan dosanya. Rasulullah s.a.w memberi jaminan bahawa Allah telah mengampunkan dosanya yang lalu.

Rasulullah s.a.w telah meletakkan kedudukan mereka di dalam Islam kena pada tempatnya sehingga mereka inilah yang banyak memberikan kegemilangan pada Islam di masa-masa hadapan. Orang-orang pilihan di masa jahiliyyah menjadi orang-orang pilihan juga di masa Islam kalau mereka faham?

posted by Blogger @ 9:19 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com