Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Boleh tegur kesilapan khatib semasa khutbah
Friday, July 06, 2007
Utusan Malaysia, 6 Julai 2007

Bersama: MOHD FARID RAVI ABDULLAH


SOALAN:

Apakah hukumnya jika seorang makmum menegur seorang khatib yang membaca ayat al-Quran ketika berkhutbah dengan bacaan yang salah pada pandangan makmum tersebut?

JAWAPAN:

Manusia memang bersifat pelupa, sebab itulah manusia dinamakan dengan insan, kerana banyaknya nisyan (pelupa). Namun ini tidak pula bermakna kita digalakkan lupa atau tidak kisah kalau lupa. Kita mesti berusaha supaya apa yang kita baca melalui hafalan tidak salah atau tidak tersasar dari ayat yang sebenar.

Solat Jumaat merupakan perhimpunan seminggu sekali bagi orang Islam. Khutbah Jumaat hendaklah berkisar atau ulasan dari pandangan Islam terhadap isu-isu yang berkaitan dengan umat Islam atau apa-apa isu yang relevan kepada masyarakat.

Kefarduan solat Jumaat serta dua khutbahnya tidak boleh dipandang sebagai ibadat yang terpencil atau sekadar memenuhi rutin mingguan. Malahan kefarduannya adalah keagungan syiar Islam. Maka berusaha ke arah kesempurnaan solat Jumaat dan falsafahnya perlu diberi perhatian serius.

Dua khutbah yang dibaca oleh khatib juga perlu sempurna dengan meneliti isi kandungannya serta menyampaikannya kepada sidang Jumaat dengan sebaik mungkin.

Justeru tidak salah makmum menegur khatib yang tersalah apabila membaca ayat al-Quran atau tersilap dalam mengkategorikan hadis. Sekiranya kesalahan itu sehingga cacat makna atau kesalahan membaca membawa makna yang lain atau membawa maksud yang salah, dalam keadaan begini menjadi wajib bagi makmum yang menyedari kesalahan khatib tersebut.

Namun jika kesalahannya hanyalah dalam masalah makhraj atau sifat huruf maka tidak wajib menegur ketika khutbah. Sebaliknya tegurlah khatib tersebut selepas solat Jumaat. Teguran itu pula mestilah memelihara adab-adab supaya tidak menjatuhkan air muka khatib.

Keadaan yang sama, iaitu wajib menegur jika seseorang khatib berkhutbah dan berhujah dengan hadis mauduk atau hadis-hadis yang dikenal pasti penolakannya dan disepakati oleh ulama akan kepalsuannya.

Matlamat ditegur ialah supaya maklumat yang disampaikan kepada para jemaah betul dan tepat. Adalah menjadi suatu yang tidak wajar menyampaikan ayat dengan bacaan yang salah sedangkan imam yang dilantik adalah imam yang bertauliah daripada jabatan agama setiap negeri.

Sebab itulah khutbah yang ingin disampaikan perlu dibaca sekurang-kurangnya tiga kali sebelum membacanya di mimbar Jumaat. Bagi mengelakkan insiden-insiden sebeginilah, jabatan-jabatan agama menyediakan khutbah Jumaat untuk dibaca secara selaras di masjid-masjid di bawah pemantauan jabatan agama.

Khutbah Jumaat yang disediakan tidak boleh diulas tetapi tidak pula dilarang menambah maklumat tambahan. Tetapi dengan syarat hadis yang ditambah atau ayat al-Quran yang ditambah mesti diteliti dari sudut ketepatannya.

Sekiranya khatib tidak pasti ayat dan kategori hadis adalah lebih baik tidak menambah baca khutbah yang telah disediakan. Kesempurnaan khutbah dan kesempurnaan solat oleh imam yang berkaliber akan memesrakan masyarakat ke masjid.

Sebab itulah ada masjid yang jemaahnya penuh pada hari Jumaat dan masjid itu menjadi pilihan kerana khutbahnya jelas dan difahami dan bacaan imamnya baik. Namun tidak dapat dinafikan bahawa ada masjid yang gagal mengekalkan kualiti Jumaat.

Pengalaman saya berada di negara Arab, sekiranya khatib salah membaca ayat al-Quran atau salah dalam mengkategorikan hadis, pasti ada yang bangun dan membetulkan imamnya. Cuma di negara kita, tindakan menegur imam atau khatib pada hari Jumaat dianggap sebagai sesuatu yang tidak beradab.

Fenomena di negara kita, yang tidak larat berdiri (sebab uzur) pun masih mahu menjadi imam. Gigi tidak cukup, sebutan pun tidak tepat dan betul, tetapi masih mahu jadi imam. Seolah-olah selagi hayat dikandung badan, selagi itulah dia mahu menjadi imam.

Jarang sangat kita dengar imam mengundurkan diri kerana tidak larat atau pun memberi peluang kepada yang lebih muda untuk mengetuai masjid. Pengimarahan masjid hendaklah diserahkan kepada orang yang benar-benar layak.


Labels:

posted by Blogger @ 7:20 AM  
1 Comments:
  • At 2:06 PM, Anonymous Anonymous said…

    Khatib lupa untuk khutbah ke dua bagaimana cara makmum menegurnya.. Dan langkah seterusnya.. adakah mengulangi semua

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com