http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=0428&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm
IBNU Sina atau nama sebenarnya Abu Ali al-Hussian Ibnu Abdullah ialah doktor Islam terulung. Beliau dikenali di Barat sebagai Avicenna. Beliau dilahirkan pada 370H/980M. Pengajian peringkat awalnya bermula di Bukhara dalam bidang bahasa dan sastera. Selain itu, beliau turut mempelajari ilmu-ilmu lain seperti geometri, logik, matematik, sains, fiqh, dan perubatan. Ibnu Sina amat menonjol dalam bidang perubatan. Kisahnya mula terkenal selepas beliau berjaya menyembuhkan penyakit Putera Nub Ibn Nas al-Samani yang tidak ada doktor lain berjaya merawatnya. Kehebatan dan kepakaran dalam bidang perubatan membolehkan beliau menerima gelaran al-Syeikh al-Rais (Mahaguru Pertama). Bukunya, al-Qanun fil Tib, telah diterbitkan di Rom pada 1593 dan diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris dengan judul Precepts of Medicine. Tidak sampai 100 tahun, buku itu telah dicetak ke dalam 15 bahasa. Pada abad ke-17, buku tersebut menjadi bahan rujukan asas di universiti di seluruh Itali dan Perancis. Sehingga abad ke-19, bukunya masih diulang cetak dan digunakan oleh pelajar perubatan. Ibnu Sina juga menghasilkan sebuah buku yang diberi judul Remedies for the Heart yang mengandungi sajak-sajak perubatan. Buku tersebut menghuraikan 760 jenis penyakit bersama dengan cara untuk merawatnya. Hasil tulisan Ibnu Sina sebenarnya tidak terbatas kepada ilmu perubatan tetapi merangkumi bidang dan ilmu lain seperti metafizik, muzik, astronomi, ilmu bahasa, syair, prosa dan agama. Di samping mencapai kegemilangan dalam bidang perubatan, Ibnu Sina juga menduduki tahap yang tinggi dalam bidang ilmu logik sehingga digelar guru ketiga. Dalam bidang penulisan, Ibnu Sina telah menghasilkan ratusan karya termasuk kumpulan risalah yang mengandungi hasil sastera kreatif. Beliau pernah menulis sebuah buku berjudul al-Najah yang membicarakan persoalan falsafah. Pemikiran falsafah Ibnu Sina banyak dipengaruhi oleh aliran falsafah al-Farabi yang telah menghidupkan pemikiran Aristotle. Oleh sebab itu, pandangan perubatan Ibnu Sina turut dipengaruhi oleh asas dan teori perubatan Yunani khususnya Hippocrates. Ibnu Sina percaya bahawa setiap tubuh manusia terdiri daripada empat unsur iaitu tanah, air, api, dan angin. Keempat-empat unsur ini memberikan sifat lembap, sejuk, panas dan kering serta sentiasa bergantung kepada unsur lain yang terdapat dalam alam ini. Dengan itu akan wujud ketahanan semula jadi dalam tubuh manusia untuk melawan penyakit. Jadi, selain keseimbangan unsur-unsur yang dinyatakan itu, manusia juga memerlukan ketahanan yang kuat dalam tubuh bagi mengekalkan kesihatan dan proses penyembuhan. Pengaruh pemikiran Yunani bukan sahaja dapat dilihat dalam pandangan Ibnu Sina mengenai kesihatan dan perubatan, tetapi juga dalam bidang falsafah. Ibnu Sina berpendapat bahawa matematik boleh digunakan untuk mengenal Tuhan. Pandangan seumpama itu pernah dikemukakan oleh ahli falsafah Yunani seperti Pythagoras untuk menghuraikan mengenai sesuatu kejadian. Pemikiran falsafah dan konsep ketuhanannya telah ditulis oleh Ibnu Sina dalam bab 'Himah Ilahiyyah' dalam fasal 'Tentang adanya susunan akal dan nufus langit dan jirim atasan'. Pemikiran beliau telah mencetuskan kontroversi dan disifatkan sebagai percubaan untuk membahaskan zat Allah. Al-Ghazali kemudian menulis sebuah buku, Tahafat al'Falasifah (Tidak Ada Kesinambungan Dalam Pemikiran Ahli Falsafah), untuk membahaskan pemikiran Ibnu Sina dan al-Farabi. Walau apa pun pandangan yang dikemukakan, sumbangan Ibnu Sina dalam perkembangan falsafah Islam tidak mungkin dapat dinafikan. Bahkan beliau boleh dianggap sebagai orang yang bertanggungjawab menyusun ilmu falsafah dan sains dalam Islam hingga mengatasi kehebatan gurunya, al-Farabi.
|