Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Khat masyhurkan Noor Hadi
Friday, April 21, 2006
Oleh: SITI AINIZA KAMSARI

SEMUA tempahan dibuat oleh Noor Hadi dengan teliti, halus dan cantik.

KETIKA di bangku sekolah menengah dahulu, beliau pantang melihat ada papan hitam yang kosong. Pasti tangan Noor Hadi Miskun, 36, akan mencontengnya dengan kaligrafi-kaligrafi khat dalam pelbagai bentuk dan gaya yang sungguh menarik.

Ketika itu, anak muda ini belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) Maahad Hamidiah, Kajang, Selangor yang tanpa mengira kelas siapa atau kelas sendiri, ada saja peluang, tangannya akan 'conteng' sehingga penuh papan-papan hitam itu dengan tulisan-tulisan khatnya walaupun perbuatannya itu selalu dimarahi oleh rakan pelajar dan guru.

Kini minat dan bakatnya itu membuahkan hasil, malah anak sulung kelahiran Kampung Sungai Kandis, Kelang ini mampu memiliki syarikatnya sendiri, Sha Adha Enterprise bagi tujuan mengkomersialkan tulisan Jawi dan kaligrafi khat. Malah, kini beliau tidak menang tangan memenuhi pelbagai tempahan para pelanggan.

Ketika ditemuramah baru-baru ini, beliau sibuk memenuhi pelbagai tempahan sempena Sambutan Maulidur Rasul 1427 H. Lebih dikenali dengan panggilan Ustaz Hadi kerana masih bertugas sebagai guru agama di salah sebuah sekolah rendah di Kajang, Selangor. Berikut adalah sedutan temu ramah tersebut.

Utusan Malaysia: Bilakah saudara mula menaruh minat terhadap khat sedangkan difahamkan saudara tidak mempunyai sebarang kemahiran dan pendedahan mengenai khat daripada mana-mana pihak?

Noor Hadi: Ketika itu saya masih berada di tingkatan dua dan saya masih ingat seorang guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Arab, iaitu Ustaz Hamzah Palembang. Beliau sebenarnya berasal dari Indonesia tetapi sepanjang guru ini mengajar, langsung tidak ada sepatah perkataan Melayu digunakan. Saya bukan hendak mengkritik beliau, sebab pelajar lain boleh menerima cara guru ini mengajar. Akibatnya saya dilanda kebosanan tetapi ketika itu saya tertarik dengan tulisan khat yang menghiasi kulit muka buku Al Qawaid (buku teks tatabahasa Bahasa Arab) jadi saya cuba meniru-niru tulisan itu dan akhirnya saya dapati saya boleh menulis sendiri, menjadi juga 'stroke' khat tersebut.

Sejak bila khat menjadi hobi saudara?

Bukan sahaja hobi, ketika belajar di sekolah aliran agama, tentulah ia memberikan saya lebih peluang dan persekitaran yang membantu saya untuk terus mengasah bakat termasuk menggunakan papan-papan hitam kelas itu (ketawa) tadi. Tetapi selepas sekolah saya tidak terfikir bahawa saya akan pergi jauh dengan kemahiran ini.

Maksudnya?

Selepas sekolah dan melanjutkan pelajaran di Maktab Perguruan Islam (MPI) saya sebagaimana pelatih yang lains hanya tahu bahawa kami akan keluar sebagai tenaga pengajar. Bagaimanapun, saya tidak meninggalkan penulisan khat sebaliknya mengambil kursus tambahan selama setahun semata-mata bagi mendalami bidang ini. Ini kerana khat memerlukan kita menguasai ilmu-ilmu yang tertentu bagi memastikan kita benar-benar mempunyai kemahiran yang tinggi dan mematuhi semua peraturan menulis.

Bolehkah saudara berkongsi pengalaman pahit manis sebelum berjaya menjadikan kemahiran ini menjadi satu bentuk perniagaan walaupun ia jarang dikuasai oleh kalangan anak muda dan bangsa Melayu itu sendiri?

Saya tidak nafikan pernah mengalami pelbagai cabaran dan jatuh bangun sebelum saya berada dalam kedudukan sekarang. Demi cinta yang mendalam terhadap tulisan jawi dan khat, saya pernah mahu berguru dengan seorang pengusaha iklan jawi yang ketika itu satu-satunya ahli perniagaan yang menguasai pasaran iklan tulisan jawi di daerah ini. Saya tidak diberi upah pun tidak mengapa, asalkan saya dapat belajar selok belok perniagaan yang berasaskan kemahiran ini.

Tetapi permintaan saya ditolak dengan pelbagai alasan yang sengaja direka-reka. Sehinggalah pada suatu hari, seorang rakan yang bertugas sebagai Penolong Kanan Sekolah Berasrama Penuh Integrasi, Rawang, Ustaz Kamilen Marzuki menawarkan saya tugas untuk menceriakan sekolahnya dengan elemen tulisan jawi dan khat. Apabila saya berjaya membuat tulisan-tulisan tersebut, saya kemudian perlu menyerahkan kepada pengusaha iklan untuk tujuan penyudahan.

Namun di saat-saat akhir, dia enggan terima hasil kerja saya itu melainkan saya sanggup membayar kepadanya sebanyak RM2,000 jika mahu kerja itu diselesaikan. Tentulah saya kecewa dan marah dengan sikap pengusaha itu kerana membuat kerenah pada saat-saat akhir.

Lalu saya ambil keputusan untuk menyiapkan sendiri seluruh projek tersebut dengan membeli sendiri bahan-bahan, menyalin semula tulisan, membuat kemasan akhir dan memasang sendiri hasil-hasil kerja saya itu.

Alhamdulillah, pelanggan berpuas hati walaupun ia hasil kerja yang sangat amatur. Sejak itu saya melibatkan diri secara serius dalam bidang ini dan sehingga hari ini, banyak hasil tulisan jawi dan khat saya terpampang di merata tempat terutamanya di sekolah, surau dan masjid-masjid di sekitar Kajang dan Hulu Langat.

Tidakkah saudara merasakan kerja ini mengganggu tugas hakiki saudara sebagai guru agama?

Tentulah tidak kerana saya lakukan kerja-kerja ini hanya pada waktu senggang seperti petang, malam dan hujung-hujung minggu. Cuti sekolah adalah antara masa yang sibuk untuk menyiapkan pelbagai tempahan. Namun saya tetap memberikan tumpuan tugas saya sebagai guru, malah menjadi tanggungjawab saya untuk menyuburkan minat dan pengetahuan terhadap tulisan jawi dan khat ini dengan mengadakan kelas-kelas khas malah saya pernah mengajar khat di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Tambah lagi, syarikat ini sebenarnya didaftar atas nama isteri, Aliz Safiyya Daud, jadi beliau juga tulang belakang di sebalik kejayaan ini.

Apakah falsafah saudara dalam perniagaan lebih-lebih lagi membabitkan tulisan jawi dan khat untuk tujuan komersial?

Saya sedar bahawa niat dan falsafah memainkan peranan penting, sama ada saya hendak membuat duit dengan menjual kemahiran ini atau ala kadar. Walaupun menyedari bahawa kemahiran ini merupakan satu hasil karya seni yang boleh diletak harga namun saya masih mempunyai tanggungjawab sosial terhadap masyarakat dan agama itu sendiri agar ia tidak bertujuan untuk manipulasi apatah lagi untuk kepentingan diri sendiri.

Maknanya saudara tidak meletakkan harga untuk penat lelah dalam menghasilkan kerja-kerja itu?

Kebanyakan pihak yang membuat tempahan dengan saya membabitkan institusi awam seperti sekolah, surau dan masjid. Jadi, tentulah ia melibatkan bajet dan sebut harga awam. Saya tidak mahu terlalu berkira malah ada peratusan daripada harga tersebut yang saya mahu sumbangkan kembali ke tabung sekolah sebagai amal jariah.

Adakah saudara berhasrat memperluaskan pasaran selain menumpukan kepada institusi awam sebagai pelanggan tetap?

Sebenarnya saya selesa berurusan dengan institusi awam kerana selama hampir lima tahun berkecimpung dalam perniagaan ini, saya tidak pernah menghadapi masalah dengan mereka. Bagaimanapun, jika mendapat permintaan atau tempahan daripada pihak lain, saya sedia berurusan dengan mereka.

Adakah saudara bercadang meluaskan operasi ini di bengkel memandangkan kini saudara hanya beroperasi di rumah?

Saya memang berhajat untuk mempunyai bengkel dan studio saya sendiri sebagaimana impian setiap ahli perniagaan yang mahu kembangkan sayapnya. Sehingga kini walaupun beroperasi di rumah kediaman sendiri alhamdulillah saya mampu menyiapkan tempahan semua projek tulisan jawi dan khat.

Ini termasuklah papan tanda, papan tanda neon, kain rentang, papan kenyataan, kotak cenderahati, pelekat, logo, lencana, hiasan pentas (backdrop) dan lukisan dinding.

Dalam apa juga bahan iaitu akrilik, plet aluminium, color bond, aloi karbon, keluli tahan karat selain lukisan dinding atau mural.

Apakah harapan saudara seterusnya?

Tentunya saya tetap hendak 'menjual' kemahiran ini tetapi tujuannya untuk memartabatkan tulisan jawi dan khat supaya ia tidak akan luput dek zaman. Begitupun banyak lagi selok belok perniagaan yang perlu diketahui kerana saya masih terlalu mentah dan kurang pengalaman. Jadi, semuanya masih dalam proses pembelajaran dan masih memerlukan sokongan banyak pihak untuk faedah bersam


posted by Blogger @ 3:01 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com