Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Kerajaan Islam dari Pasai ke Jakarta
Friday, February 03, 2006
http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=0203&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm

Susunan: ZUNAIDAH ZAINON

IBNU Battuta, seorang pengembara Islam yang terkenal dari Maghribi, mencatatkan kisah perjalanannya ketika mengunjungi kerajaan pesisir pantai timur Sumatera pada tahun 1345 Masihi yang disifatkannya sangat menakjubkan. Perdagangan di kota tersebut sangat maju dan menggunakan syiling emas dalam urusan harian.

Kota perdagangan di pesisir itu adalah ibu kota Kerajaan Samudera Pasai yang tercatat sebagai kerajaan berpengaruh dalam pengembangan Islam di kepulauan nusantara. Sultan Malikussaleh (1270-1297) adalah raja Kerajaan Islam Samudera Pasai yang pertama membawa masuk ajaran Islam ke Asia Tenggara.

Beliau mengahwini Ganggang Sari dari kerajaan Islam Perlak dan dianugerahkan dua putera, Malikul Dhahir dan Malikul Mansyur.

Malikussaleh kemudian menyerahkan takhta kepada anak sulungnya, Malikul Dhahir dan mendirikan kerajaan baru bernama Pasai. Pada masa pemerintahan Sultan Malikul Dhahir, Samudera Pasai berkembang menjadi pusat perdagangan yang menjadi tumpuan pedagang-pedagang dari Asia, Afrika, China dan Eropah. Ketika Malikussaleh mangkat, Malikul Dhahir menggabungkan kedua-dua kerajaan itu menjadi Samudera Pasai.

Oleh kerana kemuliaan peribadinya, pada batu nisan raja yang memerintah Samudera Pasai dari 1297-1326 ini terpahat sebuah syair dalam bahasa Arab. Syair itu bermaksud makam yang mulia Malikul Dhahir, cahaya dunia sinar agama.

Selain menjadi sebagai pusat perdagangan, Pasai adalah pusat perkembangan agama Islam. Kebanyakan mubaligh Islam yang datang ke Jawa dan daerah lain berasal dari Pasai.

Kerajaan Samudera Pasai mempunyai pengaruh yang cukup erat dengan perkembangan Islam di Jawa. Ini berdasarkan kepada sejarah dan latar belakang Walisongo. Sunan Kalijaga berkahwin dengan anak Maulana Ishak, Sultan Pasai.

Sunan Gunung Jati yang gigih melawan penjajahan Portugis lahir dan membesar di Pasai. Ahli pelayaran terkenal dari China, Laksamana Cheng Ho juga pernah berkunjung ke Pasai.

Indonesia adalah negara yang mempunyai jumlah penduduk beragama Islam paling besar di dunia dengan mencecah 88 peratus daripada 228 juta penduduknya.

Suatu waktu dulu, kepulauan Indonesia mempunyai kedudukan strategik sebagai laluan perdagangan yang telah menyebabkan agama Islam tersebar melalui pedagang-pedagang Arab. Bagaimanapun sejarah mencatatkan, pedagang-pedagang Islam sudah berada di beberapa bahagian Indonesia sebelum Islam mulai terbentuk di antara abad ke-13 dan awal abad ke-16.

Islam tersebar di Indonesia melalui dua kaedah iaitu melalui hubungan pedagang-pedagang Islam dan ahli sufi (ulama) dan perkahwinan pedagang Arab, China dan India dengan wanita tempatan.

Islam mula bertapak di Sumatera Utara dan tersebar dari barat ke timur sejauh ‘Kepulauan Rempah-rempah’ (sekarang dikenali sebagai Maluku) yang terletak antara jalan perdagangan. Selain perdagangan, Islam juga tersebar melalui penaklukan raja-raja yang beragama Islam.

Kerajaan Islam yang paling awal didirikan di nusantara ialah kerajaan Melaka pada akhir abad ke-14 dan awal abad ke-15. Ekonomi Melaka berkembang dengan pesatnya hinggalah ke negara-negara Arab, Afrika Timur dan daerah Mediterranean. Kerajaan Melaka menguasai sistem perdagangan terbesar kerana kebijaksanaan pemerintah dan kedudukan pelabuhan yang strategik di perairan Selat Melaka.

Perkembangan agama Islam di Indonesia berkait rapat dengan kehadiran sembilan wali yang lebih dikenali sebagai Walisongo. Mereka adalah Maulana Malik Ibrahim, Sunan Ampel, Sunan Giri, Sunan Bonang, Sunan Dradjad, Sunan Kalijaga, Sunan Kudus, Sunan Muria dan Sunan Gunung Jati yang banyak membantu menyebarkan agama Islam.

Maulana Malik Ibrahim adalah Walisongo yang paling tua manakala Sunan Ampel adalah anaknya. Sunan Giri pula sepupu kepada Sunan Ampel. Sunan Bonang dan Sunan Drajad adalah anak kepada Sunan Ampel. Sementara itu, Sunan Kalijaga merupakan sahabat sekali gus murid Sunan Bonang. Anak Sunan Kalijaga ialah Sunan Muria manakala Sunan Kudus ialah murid Sunan Kalijaga. Sunan Gunung Jati pula adalah sahabat para Sunan lain kecuali Maulana Malik Ibrahim yang telah meninggal dunia.

Mereka tinggal di pantai utara Jawa dari awal abad 15 hingga pertengahan abad 16 di tiga wilayah penting iaitu Surabaya-Gresik-Lamongan di Jawa Timur, Demak-Kudus-Muria di Jawa Tengah serta Cirebon di Jawa Barat.

Walisongo adalah intelektual Islam yang membawa pembaharuan kepada masyarakat dan memperkenalkan bentuk peradaban baru dalam kehidupan dari aspek penjagaan kesihatan, bercucuk tanam, perniagaan, kebudayaan, kesenian, kemasyarakatan hinggalah kepada sistem pemerintahan.

Sekolah pondok Ampel Denta dan Giri adalah dua institusi yang paling penting pada ketika itu. Bermula dari Giri, peradaban Islam berkembang ke seluruh Wilayah Timur Nusantara. Bahkan Sunan Giri dan Sunan Gunung Jati bukan sahaja sekadar ulama tetapi juga pemimpin politik. Sunan Giri, Bonang, Kalijaga dan Kudus adalah pencipta karya seni yang berpengaruh manakala Sunan Muria adalah pendamping sejati handai taulan.

Kemunculan era Walisongo menandakan berakhirnya dominasi Hindu-Buddha dalam budaya Nusantara. Kesemua wali tersebut adalah simbol penyebaran agama Islam di Indonesia terutama di Jawa. Mereka memainkan peranan yang cukup besar dalam mendirikan kerajaan Islam di Jawa.

Mulai daripada Maulana Malik Ibrahim yang menempatkan diri sebagai ‘tabib’ bagi Kerajaan Hindu Majapahit; Sunan Giri yang disebut para kolonialis sebagai ‘paus dari Timur’ hinggalah kepada Sunan Kalijaga yang mencipta karya kesenian dengan menggunakan nuansa yang dapat difahami masyarakat Jawa, iaitu nuansa Hindu dan Buddha, kehadiran Walisongo mempunyai peranan yang unik dalam penyebaran Islam di Indonesia jika dibandingkan dengan para ulama yang lain.

Sebelum Indonesia mencapai kemerdekaan pada 17 Ogos 1945, penduduk beragama Islam di Indonesia mendalami ilmu agama di sekolah-sekolah pondok dan madrasah dan kemudian melanjutkan pelajaran ke Mekah atau Madinah.

Senario ini telah menyebabkan umat Islam ingin mempunyai Perguruan Tinggi Agama Islam di setiap negeri. Ekoran itu ditubuhkan Sekolah Tinggi Islam Padang pada 1940 dan Sekolah Tinggi Islam di Jakarta pada 1945.

Bagaimanapun, perkembangan agama Islam di Indonesia banyak dipengaruhi oleh keadaan politik semasanya. Pada 1946, Sekolah Tinggi Islam berpindah ke Yogyakarta apabila Republik Indonesia menukar pusat pemerintahannya. Pada 22 Mac 1948, Sekolah Tinggi Islam telah dinaik taraf sebagai Universiti Islam Indonesia.

Kemudian kerajaan Indonesia merasmikan Fakulti Agama yang dimilikinya kepada Perguruan Tinggi Agama Islam (PTAIN). Serentak dengan itu juga, kerajaan turut membuka Universiti Gadjah Mada. Pada 1957 Akademi Dinas Ilmu Agama (ADIA) telah ditubuhkan bagi memenuhi keperluan sumber manusia dalam bidang Pendidikan Agama dan Urusan Agama.

Pendidikan agama Islam yang semakin berkembang di Indonesia akhirnya membentuk penubuhan Institut Agama Islam Negeri (IAIN) pada 9 Mei 1960 hasil gabungan Perguruan Tinggi Agama Islam dan Akademi Dinas Ilmu Agama yang berpusat di Yogyakarta. Hingga 1970, Indonesia telah mempunyai 14 Institut Agama Islam Negeri.

Antara IAIN yang terkenal ialah:

*IAIN Sunan Kalijaga di Yogyakarta, 1960.

*IAIN Syarif Hidayatullah di Jakarta, 1963.

*IAIN Ar-Raniry di Banda Aceh, 1963.

*IAIN Raden Fatah di Palembang, 1964.

*IAIN Sunan Ampel di Surabaya, 1965.

*IAIN Alauddin di Ujungpandang, 1965.

*IAIN Antasari di Banjarmasin, 1965.

*IAIN Imam Bonjol di Padang, 1966.

*IAIN Sultan Thoha Syaifuddin di Jambi, 1967.

*IAIN Sunan Gunung Djati di Bandung, 1968.

*IAIN Raden Intan di Tanjung Karang, 1968.

*IAIN Walisongo di Semarang, 1969.

*IAIN Sultan Syarif Qasim di Pekanbaru, 1970.

*IAIN Sumatera Utara di Medan, 1970.

Bermula pada 1961, timbul gagasan daripada tokoh masyarakat di Jawa Timur untuk memiliki Perguruan Tinggi Agama Islam yang bernaung di bawah Jabatan Agama Republik Indonesia. Untuk mewujudkan cita-

cita tersebut, para ulama dan tokoh masyarakat mengadakan pertemuan di Jombang dan hasil resolusinya Fakulti Syariah ditubuhkan di Surabaya dan Fakulti Tarbiyah di Malang pada 28 Oktober 1961. Fakulti Usuluddin di Kediri pula ditubuhkan pada 1 Oktober 1964.

Bermula dengan tiga buah fakulti pengajian yang dimiliki oleh masyarakat Jawa Timur ini, maka pada 5 Julai 1965 ia telah diubah menjadi Institut Agama Islam Negeri Sunan Ampel yang terletak di Surabaya.

Pada 1966 hingga 1970, IAIN Sunan Ampel berkembang dengan pesatnya sehingga terhasil pembukaan 18 fakulti yang tersebar di tiga kawasan iaitu Jawa Timur, Kalimantan Timur dan Nusa Tenggara Barat.

Dalam pertumbuhan dan perkembangan selanjutnya, serta seiring dengan berlakunya perubahan baru pada tahun 1997, IAIN Sunan Ampel pada hari ini hanya mempunyai lima fakulti di Surabaya iaitu fakulti Syariah, Usuluddin, Adab, Dakwah dan Tarbiyah sedangkan fakulti lain membentuk Sekolah Tinggi Agama Islam (STAIN).

posted by Blogger @ 9:28 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com