Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

SIKAP KITA TERHADAP ISU SERBAN 3
Tuesday, July 25, 2006
Diary seorang mujahid

Kenapa Berserban ?

Serban ialah pakaian yang dipakai oleh golongan lelaki dililit diatas kepala sebagaimana dinyatakan dalam mu'jam dibawah:

و فى المصباح المنير والمعجم الوسيط والمخصص لابن سيده تم تعريفهم للعمامة مايلى:العمامة : اللباس الذى يلاث ( يلف ) على الرأس تكويرا ، وتعمم الرجل ، والجمع عمائم

Masyarakat Arab pada zaman jahiliah juga telah memakai serban dan hal ini telah menjadi kebiasaan dan adat mereka. Apabila datang Islam, pengamalan memakai serban diteruskan memandangkan ianya adalah satu perkara yang baik.

My Photo Rasulullah saw juga berserban dan telah menyatakan dalam sabdaan Baginda tentang serban ini bahkan terdapat hadis yang menyuruh agar Sahabat beserban, membuktikan bahawa pemakaian serban ini bukanlah menjadi ikutan dan adat semata-mata, malahan ia adalah Sunnah dan petunjuk (al hadyu) Baginda saw yang agung. Ini kerana sunnah bermaksud:

السنة النبوية هي ما ثبت عن النبي صلى الله عليه وسلم من قول أو فعل أو تقرير، وأضاف بعض أهل العلم أو صفة سواء خَلقِية أو خُلُقية

“ Sunnah An Nabawiyyah ialah apa yang sabit dari nabi saw yang terdiri dari perkataan , perbuatan atau taqrir ( dan telah ( menyandarkan ) menyatakan oleh sebahagian ahli ilmu ) atau sifat samaada Khalqiyyah ( semula jadi ) atau Khuluqiyyah .( perlakuan seharian )

DALIL-DALIL BERKAITAN DENGAN SERBAN

Antara dalil yang disebut bahawa Nabi saw memakai serban ialah:

حَدَّثَنَا ‏ ‏يَحْيَى بْنُ يَحْيَى ‏ ‏وَإِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ‏ ‏قَالَا أَخْبَرَنَا ‏ ‏وَكِيعٌ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏مُسَاوِرٍ الْوَرَّاقِ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏جَعْفَرِ بْنِ عَمْرِو بْنِ حُرَيْثٍ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِيهِ ‏ ‏أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏خَطَبَ النَّاسَ وَعَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ

Bhw Rasulullah saw. telah berkhutbah dihadapan manusia dan di atasnya serban berwarna hitam.

Riwayat Imam Muslim

‏حَدَّثَنَا ‏ ‏هَارُونُ بْنُ إِسْحَقَ الْهَمْدَانِيُّ ‏ ‏حَدَّثَنَا ‏ ‏يَحْيَى بْنُ مُحَمَّدٍ الْمَدَنِيُّ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏عَبْدِ الْعَزِيزِ بْنِ مُحَمَّدٍ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏نَافِعٍ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏ابْنِ عُمَرَ ‏ ‏قَالَ ‏ ‏كَانَ النَّبِيُّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏إِذَا اعْتَمَّ ‏ ‏سَدَلَ ‏ ‏عِمَامَتَهُ بَيْنَ كَتِفَيْهِ ‏‏قَالَ ‏ ‏نَافِعٌ ‏ ‏وَكَانَ ‏ ‏ابْنُ عُمَرَ ‏ ‏يَسْدِلُ ‏ ‏عِمَامَتَهُ بَيْنَ كَتِفَيْهِ ‏ ‏قَالَ ‏ ‏عُبَيْدُ اللَّهِ ‏ ‏وَرَأَيْتُ ‏ ‏الْقَاسِمَ ‏ ‏وَسَالِمًا ‏ ‏يَفْعَلَانِ ذَلِكَ

Dari Ibnu Umar telah berkata : Adalah Nabi saw apabila berserban , ia telah melabuhkan hujung serbannya kebelakang antara kedua bahunya . Telah berkata Nafi’ dan adalah Ibnu Umar melabuhkan hujung serbannya ke belakang antara kedua bahunya . Telah berkata Ubaidullah dan aku telah melihat Al Qasim dan Saalim keduanya melakukan sedemikian itu.

Riwayat Imam Muslim

ما ورد عن ابن عمربن حريث قال " كأنى انظر الى الرسول الله صلى الله عليه وسلم على المنبر ، وعليه عمامة سوداء ، وقد ارخى طرفيها ( فى رواية : طرفها ) بين كتفيه "

Apa yang telah datang dari Ibnu Umar bin Harith telah berkata : Bagaikan aku melihat kepada Rasulullah saw di atas mimbar dan diatasnya serban yang berwarna hitam dan sesungguhnya ia telah melabuhkan hujung serbannya ke belakang antara dua bahunya.

Riwayat Imam Muslim,Nasaie,Abu Daud

Dalam nas di atas dinyatakan bahawa Nabi saw membiarkan ekor serban diantara dua bahunya, bahkan Sahabat dan Tabien mengikut amalan memakai serban yang diamalkan oleh Nabi ini.

Demikian itulah, terdapat perbahasan dalam Feqh Islam tentang kaedah sebenar memakai serban yang menepati Sunnah Baginda saw seumpama dinyatakan dalam Raudhah Tolibin bahawa yang menjadi sunnah ialah serban yang mempunyai perca yang dilepaskan antara dua bahu, setengah Ulamak menyatakan diletak perca serban disebelah bahu yang kanan.

Dalam hadis yang lain dinyatakan:

‏حَدَّثَنَا ‏ ‏قُتَيْبَةُ ‏ ‏حَدَّثَنَا ‏ ‏مُحَمَّدُ بْنُ رَبِيعَةَ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِي الْحَسَنِ الْعَسْقَلَانِيِّ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِي جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ رُكَانَةَ ‏ ‏عَنْ ‏ ‏أَبِيهِ ‏ ‏أَنَّ ‏ ‏رُكَانَةَ ‏ ‏صَارَعَ النَّبِيَّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏فَصَرَعَهُ النَّبِيُّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏قَالَ ‏ ‏رُكَانَةُ ‏ ‏سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏يَقُولُ ‏ ‏إِنَّ فَرْقَ مَا بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْمُشْرِكِينَ الْعَمَائِمُ عَلَى ‏ ‏الْقَلَانِسِ ‏ ‏

Telah berkata : Rukaanah , aku telah mendengar Rasulullah saw berkata : Sesungguhnya perbezaan antara kita dengan Musyrikin ialah memakai serban di atas qalaanis ( jama’ qalanswah ) iaitu seumpama kopiah .

Riwayat Imam Tirmizi

Dalam hadis di atas jelas Nabi saw menyatakan bahawa serban adalah salah satu syiar Islam yang membezakan antara orang Islam dan orang kafir. Nas di atas walaupun tidak datang dalam bentuk arahan tetapi ia adalah taujih khabari yang seakan-akan menggalakkan memakai serban ( dalam ruang lingkup yang tidak sampai peringkat wajib )

وقد ثبت في الحديث عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه عمم عبد الرحمن ابن عوف ، وأرسل العَذَبة بين كتفيه، وقال: هكذا فاعتمَّ يا بن عوف

Dalam hadis diatas jelas menunjukkan bahawa Nabi saw pernah menyuruh Abdul Rahman ibn Auf agar berserban dan menunjukkan kepadanya cara berserban.Hal ini di jelaskan dalam kitab Raudhah Thalibin Imam Nawawi.

Dalam nas yang lain dinyatakan bahawa Nabi telah memakaikan serban keatas kepala salah seorang sahabat:

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ مُوسَى حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سَعْدٍ الرَّازِيُّ أَنَّ أَبَاهُ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِيهِ قَالَ رَأَيْتُ رَجُلًا بِبُخَارَى عَلَى بَغْلَةٍ وَعَلَيْهِ عِمَامَةٌ سَوْدَاءُ وَيَقُولُ كَسَانِيهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

Telah menjelaskan kepada kami yahya bin Musa , menjelaskan kepada kami Abdur Rahman bin Abdullah bin Saad Ar Raazi bahawa bapanya telah mengkhabarkannya dari bapanya telah berkata : Aku telah melihat seorang lelaki di Bukhara, di atas tunggangan beliau memakai serban hitam dan beliau berkata: Rasulullah saw telah memakaikan nya kepadaku

Hadis riwayat Tirmizi

Bahkan dalam hadis yang lain disebutkan bahawa Nabi saw meyapu air ke serban ketika berwudhuk, menyatakan bahawa Nabi saw dalam banyak keadaan berserban terutama ketika mengerjakan Solat, perca kain serban tersebut dilepaskan diantara dua bahunya, dan Baginda menggalakkan agar Sahabatnya berserban seumpama yang telah dinyatakan kepada Abdul Rahman Ibnu Auf Radhiallahu 'Anhu:

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ الْقَطَّانُ عَنْ سُلَيْمَانَ التَّيْمِيِّ عَنْ بَكْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْمُزَنِيِّ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ ابْنِ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ تَوَضَّأَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَسَحَ عَلَى الْخُفَّيْنِ وَالْعِمَامَةِ قَالَ بَكْرٌ وَقَدْ سَمِعْتُهُ مِنَ ابْنِ الْمُغِيرَةِ قَالَ وَذَكَرَ مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ فِي هَذَا الْحَدِيثِ فِي مَوْضِعٍ آخَرَ أَنَّهُ مَسَحَ عَلَى نَاصِيَتِهِ وَعِمَامَتِهِ وَقَدْ رُوِيَ هَذَا الْحَدِيثُ مِنْ غَيْرِ وَجْهٍ عَنْ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ ذَكَرَ بَعْضُهُمْ الْمَسْحَ عَلَى النَّاصِيَةِ وَالْعِمَامَةِ وَلَمْ يَذْكُرْ بَعْضُهُمْ النَّاصِيَةَ و سَمِعْت أَحْمَدَ بْنَ الْحَسَنِ يَقُولُ سَمِعْتُ أَحْمَدَ بْنَ حَنْبَلٍ يَقُولُ مَا رَأَيْتُ بِعَيْنِي مِثْلَ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ الْقَطَّانِ قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ عَمْرِو بْنِ أُمَيَّةِ وَسَلْمَانَ وَثَوْبَانَ وَأَبِي أُمَامَةَ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ الْمُغِيرَةِ بْنِ شُعْبَةَ حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ وَهُوَ قَوْلُ غَيْرِ وَاحِدٍ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْهُمْ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ وَأَنَسٌ وَبِهِ يَقُولُ الْأَوْزَاعِيُّ وَأَحْمَدُ وَإِسْحَقُ قَالُوا يَمْسَحُ عَلَى الْعِمَامَةِ و قَالَ غَيْرُ وَاحِدٍ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَالتَّابِعِينَ لَا يَمْسَحُ عَلَى الْعِمَامَةِ إِلَّا بِرَأْسِهِ مَعَ الْعِمَامَةِ وَهُوَ قَوْلُ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ وَمَالِكِ بْنِ أَنَسٍ وَابْنِ الْمُبَارَكِ وَالشَّافِعِيِّ قَالَ أَبُو عِيسَى و سَمِعْت الْجَارُودَ بْنَ مُعَاذٍ يَقُولُ سَمِعْتُ وَكِيعَ بْنَ الْجَرَّاحِ يَقُولُ إِنْ مَسَحَ عَلَى الْعِمَامَةِ يُجْزِئُهُ لِلْأَثَرِ

……katanya: telah berwudhuk Rasulullah saw dan kemudiannya disapukan air ke atas dua khuf dan serban baginda. Berkata Bakr: sesungguhnya aku mendengarnya dari ibn Mughirah. Telah menyebut Mohd ibn Basyyar dlm hadis ini pada tempat lain bahawasanya Rasulullah menyapu diatas ubun-ubunnya dan serban Baginda. Sesungguhnya diriwayatkan hadis ini selain dari riwayat Mughirah ibn syu'bah, sesetengah rawi menyebut di atas ubun-ubunya dan serbannya dan tidak disebut dalam setengah riwayat yg lain akan ubun ubun

Hadis riwayat Tirmizi

Pandangan Ulamak:

Ibnul Qayyim telah menyifatkan perihal serban Nabi saw sebagaimana dalam nasnya:

قال ابن القيم: لم تكن عمامته صلى الله عليه وسلم كبيرة يؤذي الرأس حملها و لا صغيرة تقصر عن وقاية الرأس بل كانت وسطاً بين ذلك وخير الأمور الوسط. وكان الرسول صلى الله عليه وسلم يعتم بعمامة بيضاء وأحياناً خضراء أو غير ذلك

“Telah berkata Ibnu Qayyim : Tidaklah serban Rasulullah saw itu besar yang menyakitkan kepala untuk menanggungnya dan tidak kecil sampai tidak memelihara kepala , malah ia sederhana . Sebaik – baik perkara ialah pertengahan/sederhana . dan adalah Rasulullah saw memakai serban berwarna putih dan terkadang hijau atau selainnya.”

Disebut dalam risalah At Thawabit al Asasiah fil Islam
oleh Syeikh Abdul Rahman Abdul Khaliq ( Syeikh besar Salafi )

Antara Ulamak Salafi, Syeikh Muhammad ibn Soleh Usaimin ( rujukan ulamak salafi kini ) juga telah menyebut tentang pemakaian serban, bahawa serban adalah pakaian malaikat, Nabi melihat malaikat memakainya pada perang badar lalu Baginda iqtida' dengan amalan tersebut. ( tetapi kenapa ramai anak buah salafi yang kata serban adalah adat masyarakat arab dan sunnah jibiliyah sahaja ?? )

ولقد اعتم صلى الله عليه وسلم بعد بدر حيث رأى الملائكة تلبسها. وصحة لبس المصطفى للسواد ونزول الملائكة يوم بدر بعمائم صُفر لا يعارض عموم الخبر الصحيح الآمر بالبياض

Dan sesungguhnya Nabi saw telah memakai serban selepas Ghazwah Al Badar sekira – kira baginda telah melihat ( bagaimana ) Malaikat memakainya.

Disebut dalam risalah At Thawabit al Asasiah fil Islam
oleh Syeikh Abdul Rahman Abdul Khaliq ( Syeikh besar Salafi )

Sebenarnya kenyataan tersebut,yang menyatakan bahawa Malaikat Jibril berserban, bukan sahaja dalam perang badar tetapi pada waktu selain peperangan sebagaimana telah dinyatakan dalam hadis Aishah Radhiallahu 'Anha , Bahawa Jibril as telah mendatangi Nabi saw sedang Jibril memakai serban yang percanya dihulurkan antara dua bahunya :

حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَخِيهِ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ عَائِشَةَ أَنَّ جِبْرِيلَ عَلَيْهِ السَّلَام أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى بِرْذَوْنٍ وَعَلَيْهِ عِمَامَةٌ طَرَفُهَا بَيْنَ كَتِفَيْهِ فَسَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ رَأَيْتِيهِ ذَاكَ جِبْرِيلُ عَلَيْهِ السَّلَام

Hadis riwayat Imam Ahmad

Sementara Syeikh Abdul Rahman Abdul Khaliq ( Syeikh besar Salafi ) dalam risalahnya At Thawabit al Asasiah fil Islam telah menyatakan:

وكل أفعال الرسول صلى الله عليه وسلم هي في مجال التأسي والقدوة فإن خير الهدى هدى محمد صلى الله عليه وسلم فجميع ما فعله الرسول صلى الله عليه وسلم في طعامه وشرابه ولباسه، ونومه وقيامه، وصحبته، ومعاشرته، وطرائق حياته ومعيشته كل ذلك كان على أتم الهدى وأسمى ما يتأدب به المتأدبون، ويفعله الحكماء العالمون... والخلاصة أنه ليس شيءٌ من أفعال الرسـول صلى الله عليه وسلم يخرج عن التأسي والاقتداء حتى في أموره الجبلية الحياتية.. وأما في أعماله التشريعية فإن يجب الأخذ بسنته لأنها تشريع من الله سبحانه وتعالى.

“..dan setiap perbuatan Rasulullah saw adalah menjadi pedoman dan ikutan . Maka sesungguhnya sebaik – baik petunjuk ialah petunjuk Muhammad saw. Justeru itu , semua yang telah dilakukan oleh rasulullah saw , makan , minum , berpakaian , tidur , berdiri , persahabatan , berkeluarga , cara hidup seharian dan bermasyarakat , semuanya adalah semulia – mulia petunjuk dan setinggi – tinggi adab yang dimiliki oleh orang yang beradab dan melaksanakannya oleh para hukama’ yang berilmu .

Kesimpulan : Sesungguhnya tiada suatu pun daripada perbuatan Rasulullah saw terkeluar dari pedoman dan ikutan , sekalipun dalam perkara Al Jibiliyyah Al Hayaatiyyah .

Adapun pada amalan – amalan baginda saw. yang disyariatkan , maka sesungguhnya wajib dilaksanakan sunnahnya , kerana ia disyariatkan daripada Allah swt.”

Kenyataan Syeikh Abdul Rahman Abdul Khaliq ini menyatakan bahawa sunnah jibiliyah , biarpun ia adalah sunnah adat biasa , namun guru - guru yang bermanhaj salafi tegas menyatakan bahawa , mengamalkan walaupun sunnah jibiliyah adalah mengikut petunjuk Nabi saw.

قال حسان بن ثابت رضي الله عنه يصف أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم من المهاجرين والأنصار: إن الذوائب من فهر وإخوتهم قد بيَّنوا سُنَناً للناس تُتَّبَعُ يرضى بها كلُّ من كانت سريرته تقوى الإله وبالأمر الذي شرعوا

Telah berkata Hasan bin Thabit : sesungguhnya serban yang mempunyai percanya ( ekornya ke belakang ) dari puak-puak Fihr dan saudara-saudara mereka (muhajirin dan ansar) telah menerangkan (dengan pemakaian mereka) kepada manusia seluruhnya sunnah supaya di ikuti, diredhai (oleh Allah) setiap apa yang yang diikuti pada jalannya, sebagai sifat taqwa kepada Allah dan mengikut arahan yang disyariatkan .
posted by Blogger @ 4:26 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com