Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.
Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah.
"Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam":
Blogger
28 Ogos 2005
Fatwa Pengharaman Anti-hadith
Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini:
Ajaran Golongan Anti Hadith
ISI AJARAN
1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.
2. Menolak dua kalimah Syahadah.
3. Menolak Qada' dan Qadar
4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12
Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada
wahyu.
5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca
kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam
6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.
TARIKH MUNCUL
1985
TEMPAT BERKEMBANG
Seluruh Malaysia
TINDAKAN/HUKUMAN
Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:
1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996
2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46
3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78
4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3
(Sumber: )
Penutup
Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari
golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai
sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah
difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal
'iya zubillahi min zalik.
Fatwa Mufti Perak
Kategori : Akidah
Tajuk :
Gerakan Anti-hadis
Isu :
"A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –
(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada
Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;
(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam
al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;
(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;
(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis
oleh Dr. Rashad Khalifa,
adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang
bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta
mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran
dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku
tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith
yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai
sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan
Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan
mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian
sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi
ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan
aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh
menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.
B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang
kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung
dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu
kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah,
syariah dan akhlak Islamiah.
Fatwa :
Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen
Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul
Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa
"Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2
Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah
Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti
berikut
C. OLEH YANG DEMIKIAN –
(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada
ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam
buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada
Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu –
Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer
Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;
(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -
(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan
berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-
ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam
buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan
Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah
Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan"
atau "The Computer Speaks: God's Message To The
World";
(b) mencetak, menerbitkan, memiliki,
menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan
buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan
Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah
Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan"
atau "The Computer Speaks: God's Message To The
World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –
(i) apa-apa bentuk, versi atau
variasinya;
(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa
bahasa;
(iii) apa-apa bahan publisiti yang
bertujuan memberikan publisiti
kepada mana-mana buku itu,pada atau
atas apa-apa bahan, sama ada bahan
cetak atau elektronik atau
selainnya atau melalui apa-apa
media; atau
(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana
Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan
atau mengembangkan kumpulan sedemikian."
KITAB Suci al-Quran yang mengandungi 6,236 ayat ternyata kaya dengan pelbagai pengajaran dan panduan untuk hidup manusia. Bagaimanapun, hanya sebahagian kecil saja daripada ayatnya yang sering menjadi pilihan kebanyakan umat Islam di Malaysia. Apabila kita menyusuri rumah atau premis milik umat Islam di negara ini, ayat yang biasa dilihat adalah begitu terhad, iaitu ayat Kursi (al-Baqarah:255), ayat Seribu Dinar (al-Talaq:2-3), surah al-Tawbah:128-129, surah Yasin, surah al-Sajdah, surah al-Waqi’ah, surah al-Mulk, surah al-Fatihah, surah al-Falaq, surah al-Nas, surah al-Ikhlas dan surah al-Kafirun.
Umat Islam sepatutnya berfikiran jauh dan menggunakan manfaat hiasan pada ayat al-Quran sebagai serampang dua mata iaitu peringatan mengenai mesej yang hendak disampaikan Allah SWT dan bahan dakwah kepada golongan bukan Islam.
Anjakan paradigma di dalam dakwah kepada orang Islam yang cetek ilmu agamanya dan golongan bukan Islam perlu diluaskan dengan penggunaan hiasan ayat al-Quran secara lebih meluas dan menjangkau kebiasaan.
Penggunaan hiasan ayat terpilih daripada al-Quran perlu dipamerkan di papan tanda di sekolah, jalan raya dan premis awam untuk menunjukkan bagaimana al-Quran benar-benar berinteraksi dengan manusia dan berfungsi sebagai panduan kehidupan mereka.
Isu semasa dan menarik perhatian pandangan awam boleh disentuh dengan meletakkan ayat tertentu pada tempat dan waktu yang sesuai. Di samping seni tulisan khat yang indah, ayat itu mesti disertakan dengan terjemahannya sekali agar maksudnya boleh difahami semua orang yang melihat. Di antara ayat yang boleh dicadangkan ialah;
l Surah al-Asr yang menyebut mengenai kepentingan masa. Surah ini sesuai ditampal di sekolah, universiti dan pejabat dengan tujuan untuk mengingatkan peranan memanfaatkan masa untuk belajar dan bekerja.
l Ali ‘Imran 185, bermaksud “Setiap jiwa akan merasai kematian dan al-Nisa’:78 yang bermaksud: Di mana juga kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng yang tinggi lagi kukuh. Ayat ini sesuai ditampal di mana saja kerana ia akan sentiasa mengingatkan umat Islam mengenai kematian yang pasti menimpa setiap makhluk bernyawa. Sekiranya ayat ini ditampal di setiap lebuh raya, kadar kemalangan jalan raya juga mampu dikurangkan.
l Al-Nisa’:29, yang bermaksud; Janganlah kamu membunuh diri kamu, sesungguhnya Allah amat pengasih kepadamu” Ayat ini juga sesuai ditampal di lebuh raya bagi mengingatkan pemandu jalan raya serta mat rempit agar lebih berhati-hati dan berhemah. Juga sesuai digunakan di dalam kempen ‘Tak Nak Merokok’ yang dilancarkan kerajaan. Penggunaan ayat ini sememangnya bertepatan kerana memandu dengan berbahaya dan merokok adalah tindakan yang boleh membawa kepada jenayah bunuh diri.
l Al-Baqarah:188, yang bermaksud: “Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian daripada harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya), dan ayat al-Nisa’:28, yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya). Ayat ini pula sesuai ditampal di mana-mana premis kerajaan atau agensi yang sering terdedah dengan ancaman rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Apabila membaca ayat ini, orang yang waras pemikirannya akan berfikir panjang sebelum menawarkan rasuah atau menerimanya.
l Keseluruhan surah al-Humazah dan al-Hujurat:11, yang bermaksud; “Wahai orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari golongan lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak daripada perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil memanggil antara satu dan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan itu menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang yang zalim”.
l Al-Baqarah:261, yang bermaksud: Bandingan (derma) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya, dan ayat al-Tawbah:60, yang bermaksud: Sesungguhnya sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang fakir, dan orang miskin, dan amil yang mengurusnya, dan orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana”. Ayat ini sesuai ditampal di premis perniagaan yang mencatatkan keuntungan perniagaan banyak sebagai suatu peringatan kepada sesetengah individu tentang kewajipan membayar zakat dan kelebihan bersedekah.
l Al-Nisa’:58, yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa melihat”. Ayat ini amat sesuai ditampal di pejabat wakil rakyat, bangunan Parlimen dan bangunan mahkamah sebagai usaha untuk mengingatkan umat Islam terutama sekali pihak yang terbabit dengan pemerintahan tentang kepentingan menunaikan amanah serta menegakkan keadilan.
l Al-Baqarah:155 & 156, yang bermaksud: “Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar: (Iaitu) orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Juga ayat al-Syua’ara’:80 yang bermaksud : Dan apabila aku sakit, maka Dialah yang menyembuhkan penyakitku”.
Ayat ini sesuai ditampal di hospital dan klinik untuk mengingatkan semua musibah yang menimpa adalah satu ujian daripada Allah dan menguatkan tahap keimanan mereka kepada Allah dengan mengharapkan penyembuhan hanya daripada Allah SWT.
Selain itu, untuk tambah menjayakan usaha ini, pihak yang bertanggung jawab mencetak hasil seni khat al-Quran perlu melakukan perubahan dan berusaha untuk memilih ayat yang lebih memberikan manfaat kepada perkembangan minda dan iman umat Islam.
Tindakan meluaskan penggunaan ayat al-Quran sebagaimana yang telah dinyatakan di atas akan dapat membuka mata orang bukan Islam tentang kesyumulan Islam melalui al-Quran yang menyentuh semua aspek kehidupan manusia.