Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

HAMZAH DAN UMAR MEMELUK ISLAM: PERISTIHARAN TERBUKA MENENTANG JAHILIYYAH
Friday, July 29, 2005

HAMZAH DAN UMAR MEMELUK ISLAM: PERISTIHARAN TERBUKA MENENTANG JAHILIYYAH

RUJUKAN: FIQH AL-HARAKAH DARI SIRAH NABAWIYYAH, OLEH HAJI ABDUL HADI AWANG, 1988, DPF, JILID 1

Di saat Islam menerima tentangan dan penindasan dari masyarakat jahiliyyah Allah SWT telah memancarkan cahaya iman kepada dua orang pahlawan ulung yang dikenali di zaman jahiliyyah dan Islam iaitu Hamzah r.a. dan Umar al-Khatab r.a. Peristiwa ini penting dalam sejarah penyibaran dakwah Islamiyyah kerana kemasukan dua tokoh ini memberi kesan kepada pendekatan dakwah daripada bersembunyi kepada berterus terang dengan masyarakat jahiliyyah. Kemasukan dua pahlawan ini merupakan suatu peristiharan terbuka umat Islam menentang Jahiliyyah.

Hamzah r.a. memeluk Islam

Kebanyakan ulama’ mengatakan Hamzah r.a. memeluk Islam pada bulan Zulhijjah selepas 6 tahun Nabi Muhammad s.a.w. dilantik menjadi Rasul. Hamzah r.a. yang tidak mengambil peduli tentang dakwah Islam ketika itu memeluk Islam kerana marah mendengar Abu Jahal telah memukul kepala Rasulullah s.a.w. dengan batu sehingga berdarah. Apabila hamba perempuan kepada Abdullah bin Jud’an memberitahu Hamzah r.a. yang baru pulang dari berburu, Hamzah r.a. yang terkenal dengan sifat garangnya terus menuju ke Darul-Nadwah untuk mencari Abu Jahal, sampai di sana tanpa mengucap salam beliau terus memukul kepala Abu Jahal dengan busur panah sehingga berdarah.

Sesetengah ulama’ mengatakan bahawa Hamzah r.a. menceritakan “Aku bertindak demikian didorong rasa terlalu marah. Tiba-tiba datang keraguan dan seperti menyesal di atas tindakan itu kerana meninggalkan agama peninggalan nenek-moyangku. Kemudian aku berdoa disisi kaabah supaya Allah menghilangkan keraguan dan melapangkan perasaanku. Sebelum sempat aku menghabiskan doa, Allah telah menghilangkan semuanya”. Menurut riwayat yang lain Hamzah r.a. menemui Rasulullah s.a.w. dan menceritakan perasaan hatinya.Lalu dia berdoa supaya ditetapkan imannya.

Umar al-Khattab memeluk Islam

Abu Nu’aim meriwayatkan didalam kitab al-Dala’il, ibnu Asakir dan ibnu Abbas juga meriwayatkan yang sama bahawa Umar r.a memeluk Islam tiga hari selepas Islamnya Hamzah r.a.

Ketika Umar r.a. keluar dengan pedang kerana mahu membunuh Rasulullah s.a.w., seorang lelaki dari bani Makhzum itu memberitahu bahawa adik dan ipar Umar r.a. juga telah memeluk Islam. Dengan marah Umar r.a. terus menuju ke rumah adiknya, kebetulan ada Khabbab bin al-Arat r.a. sedang membaca al-Quran untuk adik dan ipar Umar r.a. Apabila mendengar suara Umar r.a. Khabbab pun menyembunyikan dirinya. Fatimah al-Khatab pula menyembunyikan sahifah yang tertulis ayat-ayat al-Quran.Umar terus menerkam iparnya dan menampar sehingga jatuh, adiknya pula ditampar sehingga berdarah. Fatimah berkata “Yang benar bukan agama yang kamu anuti selama ini. Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku naik saksi Nabi Muhammad pesuruh Allah”

Tiba-tiba Umar terasa sedih dan kesal atas tindakannya. Umar meminta adiknya menunjukan lembaran itu, tetapi adiknya tidak mahu katanya “Kau masih najis, surat ini tidak boleh disentuh melainkan orang-orang yang bersuci”. Umar pun segera mandi. Beliau kemudian membaca surah Toha dan hatinya tersentuh keindahan dan kebaikan ayat al-Quran. Umar pun berkata “ Aku masuk Islam. Tunjukkan kepadaku di mana Rasulullah”. Khabbab berkata “Aku harap engkaulah yang dimaksudkan dengan doa Rasulullah”.

Doa Rasulullah “Ya Allah, ya Tuhanku, kuatkanlah Islam dengan salah seorang daripada dua Umar.” . Umar al-Khattab atau ‘Amru bin Hisyam.

Umar pergi ke rumah di Bukit Safa kerana Rasulullah s.a.w berada di situ, Umar mengetuk pintu, salah seorang di dalam rumah mengintai Umar datang dengan membawa pedang. Hamzah bertanya siapa yang datang? Jawab mereka Umar. Hamzah r.a. menyuruh dibukakan pintu, jika Umar berniat baik dan dilayan dengan baik begitulah sebaliknya.Umar menemui Rasulullah s.a.w dan mengucap dua kalimah syahadah. Semua orang yang berada dirumah bertakbir dengan kuat sehingga terdengar ke Masjidil Haram. Allah hu Akhbar!

Umar bertanya kepada Rasulullah “ Ya Rasulullah, tidakkah kita dipihak yang benar?”. Rasulullah s.a.w. menjmawab “Ya”. Umar berkata “ Kalau begitu mengapa kita harus bersembunyi lagi”. Lalu mereka keluar beramai-ramai menuju ke masjid dalam dua saf. Satu disertai Umar r.a. dan satu saf lagi Hamzah r.a.

Menurut ibnu Ishaq, Umar menemui Abu Jahal setelah memeluk Islam bertujuan mengistiharkan keIslamannya. Abu Jahal marah mendengarnya.

Islamnya dua tokoh ini telah memberi nafas yang kuat kepada perjuangan Islam. Peristiwa ini dinamakan berterus terang diperingkat kedua dalam perjuangan Islam di Makkah. Muhib bin San’an al-Rumi r.a. menyatakan Islamnya Umar, Islam menjadi terang-terangan. Seruan dakwah dilakukan secara terbuka.

Peristiwa ini bukan sahaja menunjukan peningkatan iman kepada orang Islam malah tentangan dan cabaran juga semakin memuncak kepada umat Islam sehingga seterusnya berlaku peristiwa pemulauan.

posted by Blogger @ 6:16 PM  
1 Comments:
  • At 7:23 AM, Anonymous Anonymous said…

    subhanaAllah

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com