Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Allahyarham L/Kpl Mohammad bin Abdullah selamat dikebumikan
Thursday, December 29, 2005



SELAMAT DISEMADIKAN....
Selepas berebut beberapa hari, jenazah Allahyarham Mohamad Abdullah atau M Moorthy selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Danau Kota, Kuala Lumpur kira-kira jam 3 petang 28 Disember. Paginya, Hakim Mahkamah Tinggi (Rayuan Khas), Dato' Raus Sharif memutuskan mahkamah itu tidak mempunyai kuasa untuk memutuskan Moorthy Islam atau tidak kerana ia telah diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Syariah sebelum itu. Foto Nasir Sudin.



ROSLAN SMS


Pagi tadi jam 8.00 saya telah berada di perkarangan Mahkamah Rayuan Sivil, KL. Kira-kira jam 9.00 pagi kamar mahkamah telah hampir penuh sungguhpun mahkamah dijangka bersidang hanya pada jam 10.

Kira-kira jam 10.15 pagi barulah Hakim Mahkamah Tinggi Rayuan Khas Dato Raus Shariff masuk dan memulakan persidangan

Mahkamah sunyi sepi apabila Dato Raus merumuskan hujah-hujah kedua-dua belah pihak dan akhirnya membuat keputusan beliau.

Keputusannya hanya satu dari permohonan pihak plaintif yang dibenarkan iaitu bahawa plaintiff S. Kaliammal, iaitu isteri Allahyarham yang masih beragama Hindu itu adalah isteri Allahyarham yang sah. Manakala permohonan-permohonan lain termasuklah mengisytiharkan Allahyarham sebagai seorang Hindu dan bukannya Muslim telah ditolak.


YB dan Mahfuz di luar mahkamah

Menurut Dato Raus yang pentingnya adalah bahawa Mahkamah (Sivil) tidak mempunyai bidangkuasa menyemak atau membatalkan mana-mana keputusan Mahkamah Syariah. Ini menurut beliau adalah selaras dengan peruntukkan Perlembagaan Persekutuan Perkara 121 (a) yang menggariskan bidangkuasa mahkamah-mahkamah persekutuan yang padanya tidak termasuk mahkamah syariah.

Oleh itu berdasarkan keputusan Hakim Raus ini bermakna mahkamah rayuan tidak memiliki bidangkuasa menyemak atau membatalkan keputusan mahkamah syariah dan dengan itu keputusan Mahkamah Tinggi Syariah KL tempoh hari yang telah berpuas hati bahawa Allahyarham Mohammad adalah seorang Muslim dan perlu dikebumikan secara Islam perlu dipatuhi.

Sejurus keputusan disampaikan oleh Hakim Raus, peguam plaintiff M. Manoharran telah memaklumkan bahawa beliau telah dinasihatkan oleh anak guamnya untuk memohon rayuan di mahkamah yang lebih tinggi. Dalam waktu yang sama Manoharran turut memohon agar mahkamah menolak ketepi buat sementara waktu perintah yang dikeluarkan oleh Mahkamah Tinggi Syariah itu sementara menunggu keputusan rayuan.

Hakim telah membenarkan permohonan untuk rayuan namun menolak perintah tahanan kerana menurut beliau, beliau tidak memiliki kuasa untuk menolak memandangkan telah pun diputuskan bahawa mahkamah ini tidak langsung memiliki kuasa menyemak apa lagi membatalkan keputusan mahkamah tersebut.

Lalu pihak JAWI melalui peguam mereka memaklumkan bahawa JAWI akan segera melaksanakan perintah Mahkamah Tinggi Syariah itu dan mengucapkan terima kasih di atas keputusan Hakim Raus itu.

Maka berakhirlah penantian umat Islam terhadap tanggungjawab menyempurnakan jenazah Allahyarham itu. Syabas diucapkan kepada para peguam Muslim yang telah berhujah bagi pihak kepentingan umat Islam khasnya Tuan Hj Muhammad bin Burok yang mewakili Persatuan Peguam Syarie Malaysia.

Turut berada di mahkamah bagi mengikuti keputusan itu adalah Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian, YB Salahuddin Ayub, AJK PAS Pusat Tuan Hj Mahfuz Omar dan Ustaz Idris Ahmad.

Dan dengan keputusan itu juga pihak-pihak terbabit telah segera bergegas ke Jabatan Forensik HKL untuk menyaksikan pula tuntutan mayat Allahyarham.

Di perkarangan HKL orang-ramai termasuklah kakitangan HKL telah mula mengerumuni kawasan tersebut. Pihak polis kelihatan mengawal keadaan dan lalulintas dengan penuh cekap dan terpuji. Rata-rata suasana di luar kelihatan tenang dan ramai yang berpuas hati dengan keputusan mahkamah sebentar tadi yang dimaklumkan secara bisik-bisik dari seorang ke seorang.

YB Sallahuddin dan Tuan Hj Mahfuz kelihatan masuk perkarangan Jabatan Forensik dan mengambil peluang berbincang dengan pihak berkuasa dan kaum keluarga Allahyarham yang berada di dalam termasuklah pihak wartawan dan pemberita yang telah berkumpul bagi membuat liputan.

Kira-kira jam 2.30 petang van jenazah JAWI membawa keluar jenazah Allahyarham yang telah selamat dimandi, dikafan dan disembahyang di bilik mayat itu juga.Van jenazah diiringi oleh pihak polis trafik dan para pegawai polis serta kaum keluarga dan umat Islam yang prihatin telah bergerak pantas menuju ke tapak pengkebumian di Danau Kota, Setapak.


Van jenazah JAWI menuju ke Setapak

Setiba disana pasukan komando ATM telah pun menyediakan liang untuk persemadian Allahyarham. Pihak tentera dan orang-ramai telah membanjiri tapak pengkebumian untuk menyaksikan majlis yang telah sekian lama tertangguh itu. YB Salahuddin dan Hj Mahfuz juga berada di tanah perkuburan sehingga selesai majlis.

Dengan itu berkahirlah satu episod yang sungguh tegang dan mencabar. Kiranya Mahkamah Tinggi Rayuan meluluskan kesemua permohonan pemohon maka sudah pastilah walaupun telah memeluk Islam diwaktu hidupnya, jasad Allahyarham akan diperlakukan menurut adat istiadat agama Hindu. Dan sudah pastilah ketika itu akan wujud keadaan tegang lantaran tercabarnya kewibawaan mahkamah syariah dan tercalarnya maruah umat Islam keseluruhannya.

Alhamdulillah semuanya telah berakhir walaupun menurut seorang peguam lewat petang tadi pihak plaintif telah berjaya mendaftarkan rayuan mereka di mahkamah yang lebih tinggi di Putrajaya.

Kebetulan di tanah perkuburan tadi. Abang kandung Allahyarham, seorang Muslim sejak tahun 1981, Mohd Hussin bin Abdullah telah merayu ketika bercakap kepada pemberita agar kaum keluarga Allahyarham khasnya di pihak isteri tidak lagi meneruskan proses rayuan tersebut.


Hussin duduk paling kiri sekali

Let matters rest, katanya. Yang sudah itu sudahlah, biarlah Allayarham tenang berhadap dengan Tuhannya tanpa lagi apa-apa gangguan.

Mudah-mudahan demikianlah doa kita semua. Cuma saya ingin mengambil kesempatan ini merakamkan bangganya diri saya melihat YB Salahuddin dan Hj Mahfuz, dua orang pemimpin gerakan Islam yang sejak dari awal pagi lagi, malah sejak semalam, mengikuti kes ini dengan penuh prihatin dan berusaha setakat mana mampu menenangkan suasana dan mendorong pihak-pihak tertentu agar menjalankan tugas sebagaimana yang dituntut oleh agama.

YB dan Mahfuz juga kelihatan bermesra dan bersalaman serta menenangkan pihak kaum keluarga isteri Allahyarham bagi mencerminkan imej Islam yang aman dan toleran. Yang penting di sini adalah perjuangan kita agar keputusan mahkamah syariah itu dihormati oleh semua pihak, dan Alhamdulillah kita telah berjaya.

Allahu Akbar!
SILA KE BLOG ROSLAN SMS
http://n32.blogspot.com/

posted by Blogger @ 4:07 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com