Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

DISABILITY DISCRIMINATION ACT 2005
Wednesday, January 04, 2006

CLAUSE

MEASURE

Public Authorities

Clause 1

Bring councillors, and members of the Greater London Authority, within the scope of the DDA. December 2005

Clause 2

Ensure that, with some exceptions, functions of public authorities not already covered by the DDA are brought within its scope (so that it would be unlawful for a public authority, without justification, to discriminate against a disabled person when exercising its functions). The DDA will cover most functions of public authorities, resolving the lack of clarity over disabled prisoners, elections, planning and access to pavements and highways. December 2006.

Clause 3

Introduce a new duty on public authorities, requiring them, when exercising their functions, to have due regard to the need to eliminate unlawful discrimination against and harassment of disabled persons, and to promote equality of opportunity between disabled persons and other persons. Tackle institutional discrimination through a duty to promote disability equality for the public sector (paralleling the race equality duty). December 2006.

Clause 4

Amend section 64A of the DDA so as to clarify who the correct defendant is in the case of a claim of discrimination being made against a police officer under Part 3 of the DDA and authorise payment of compensation from the police fund in relation to such a claim

Transport

Clause 5

Provide that the current exemption from sections 19 to 21 of the DDA (which deal with the provision of goods, facilities and services to the public) for transport services extends only to transport vehicles themselves, and create a power to enable that exemption to be lifted for different vehicles at different times.

Clause 6

Amend the definition of ‘rail vehicle’ in Part 5 of the DDA to enable rail vehicle accessibility regulations to be applied to all rail vehicles, enable the regulations to be applied to the refurbishment of all rail vehicles, clarify and extend the current power to grant exemptions from the requirements, and simplify the exemption process. Create new rights to use public transport and set an end date for all rail vehicles to be accessible. June 2006. End date 2020.

Clause 7

Introduce new provisions requiring rail vehicle accessibility compliance certificates to be obtained for prescribed rail vehicles.

Clause 8

Replace the existing criminal offence for use of a rail vehicle which does not conform with rail vehicle accessibility regulations with a civil enforcement system, and set out the procedure for imposing civil penalties, including a right of appeal to a court

Clause 9

Amend the Chronically Sick and Disabled Persons Act 1970 so as to provide for the recognition in England and Wales of disabled persons’ parking badges issued outside Great Britain. December 2005.





Other Matters

Clause 10

Amend the DDA’s new provision on discriminatory advertisements (section 16B, as inserted by the Amendment Regulations) so as to impose liability on a third party who publishes a discriminatory advertisement (for example, a newspaper) as well as the person placing the advertisement. December 2005.

Clause 11

Amend the DDA in respect of group insurance arrangements. December 2005.

Clause 12

Bring within the scope of Part 3 of the DDA private clubs with 25 or more members. This gives disabled persons (including guests) new rights at these clubs. December 2005. (Adjustments December 2006).

Clause 13

Impose a duty to provide reasonable adjustments on landlords and others who manage rented premises. This will give disabled tenants and leaseholders a right to reasonable adjustments and auxiliary aids and services. December 2006

Clause 14

Confer a power to modify or end the current small dwellings exemption in section 23 and new sections 24B and 24H (as inserted by clause 13 of the Bill) of the DDA. December 2006.

Clause 15

Make it unlawful for general qualifications bodies to discriminate against disabled persons in relation to the award of prescribed qualifications, such as GCSEs and A Levels. December 2005?

Clause 16

Extend section 56 of the DDA so as to provide a procedure for questions and replies, not only for claims under Part 2 of the DDA but also for claims under Part 3 of the DDA. December 2005.

Clause 17

Amend the definition of disability in respect of people with mental illnesses; deem people with HIV infection, multiple sclerosis and some cancers to be disabled for the purposes of the DDA; and clarify that there is no implied limitation to the scope of the regulation-making power which enables people to be deemed disabled. This will make it easier for mental health service users, people with cancer, HIV and multiple sclerosis to claim their rights under the DDA. Remove ‘clinically well recognised’ from definition. December 2005.

posted by Blogger @ 8:03 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com