Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Al-Quran, sunnah jadi rujukan asas
Saturday, March 25, 2006
http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Saturday/Agama/20060324230942/Article/

IMAM Al-Syafie seorang mujtahid (ulama yang layak berijtihad) terkenal kerana memiliki mazhab fikahnya sendiri yang banyak memberi sumbangan besar dalam perkembangan ilmu terutama dari aspek mentafsir hukum.


Walaupun beliau tidak menonjol dalam bidang akidah, Imam Al-Syafie mempunyai pandangan tersendiri berdasarkan ucapannya dalam beberapa kitab hasil tulisan ulama yang datang selepas beliau.

Antaranya Manakib al-Al-Syafie, al-Sunan al-Qubra, al-Asmak Wa- al-Sifat oleh al-Baihaki; Siyar A’lam al-Nubalak dan al-Ulu oleh Al-Zahabi; Ijtima’ Juyusyu al-Islamiyyah oleh Ibn al-Qayyim; Majmu’ al-Fatawa oleh Ibn Taimiyah dan Syarh Usul Iktiqad Ahl Sunnah Wal Jamaah oleh al-Lali Ka’i.

Ketua Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Dr Johari Mat, berkata ucapan Imam Al-Syafie itu membuktikan beliau turut mempunyai pandangan akidahnya tersendiri, selain mengulas isu yang muncul pada waktu itu .

Katanya, jika diteliti kata-kata dan ucapan Imam Al-Syafie mengenai akidah, boleh disimpulkan bahawa kaedah yang digunakan berasaskan kepada al-Quran, sunnah dan fahaman sahabat.

“Al-Quran dan sunnah adalah dua sumber utama dalam Islam dan semua ulama meletakkan kedua-duanya sebagai asas untuk semua urusan. Imam Al-Syafie juga menjadikan dua sumber itu sebagai asas utama dalam akidah dan syariat,” katanya.

Beliau membahaskan kedudukan akidah menurut pandangan Imam Al-Syafie dalam kertas kerjanya bertajuk Al-Imam Al-Al-Syafie - Pegangan Dalam Aliran Akidah.

Antara ucapan Imam Al-Syafie yang dipetik ialah: “Aku beriman kepada Allah dan dengan apa yang didatangkan daripada Allah, mengikut kehendak Allah. Aku beriman dengan Rasulullah SAW dan apa yang datang daripada Rasulullah SAW, mengikut kehendak Rasulullah SAW.”

Dr Johari berkata, Imam Al-Syafie turut menerima hadis sahih dalam pandangannya mengenai akidah dan hukum serta fahaman sahabat yang menerima Islam secara langsung daripada Rasulullah.

Sejarah membuktikan bahawa sahabat berbeza pendapat dalam masalah furu’ (bukan asas). Namun, tidak ada riwayat yang menyatakan bahawa mereka berbeza dalam akidah dan ini menunjukkan bahawa akidah semua mereka sama.

Imam Al-Syafie bagaimanapun menolak manhaj ahli kalam (mutakallimin) yang meletakkan akal lebih utama daripada nas al-Quran dan sunnah, terutama jika kedua-duanya tidak sesuai dengan pandangan mereka.

Malah, nas itu akan diubah suai oleh ahli kalam supaya sama dengan fikiran mereka dan jika mereka tidak bersetuju dengan hadis pula, hadis itu ditolak dengan alasan ia hadis lemah atau tidak dapat dipastikan kesahihannya daripada Rasulullah SAW.

Pandangan Imam Al-Syafie dalam hal akidah menggunakan pendekatan menerima apa saja yang ditentukan Allah dan rasul-Nya, menafikan apa yang dinafikan Allah dan rasul-Nya.

Selain itu, Imam Al-Syafie tidak menafikan mana-mana sifat Allah yang terkandung di dalam al-Quran dan sunnah, tidak membawa, menyebut atau mencipta sifat Allah yang tidak ada di dalam al-Quran dan sunnah.
posted by Blogger @ 8:18 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com