Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Boleh rujuk mazhab lain jika timbul kemaslahatan umum
Saturday, March 25, 2006
http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Saturday/Agama/20060324230840/Article/


PENGAMALAN mazhab Imam Al-Syafie dalam hukum Islam di gugusan kepulauan Melayu termasuk Malaysia adalah warisan tradisi yang masih berterusan hingga hari ini sebagai sandaran kepada persoalan hukum.


Pihak berkuasa negeri di Malaysia menjadikan mazhab Al-Syafie sebagai asas perundangan Islam negeri masing-masing.

Contohnya, Seksyen 39 Akta Pentadbiran Agama Islam Wilayah Persekutuan menyebut, ketika mengeluarkan fatwa atau mengendalikan sebarang pendapat, mufti hendaklah pada lazimnya mengikut qaul muktamad mazhab Al-Syafie.

Bagaimanapun, menurut pensyarah Jabatan Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Zulkifly Muda, pihak berkuasa negeri boleh mengeluarkan fatwa atau membuat penafsiran hukum merujuk kepada mazhab lain.

Katanya, perkara itu dibenarkan jika pandangan mazhab Al-Syafie dalam masalah tertentu mengganggu atau berlawanan dengan kemaslahatan umum.

Katanya, walaupun pihak berkuasa agama negeri di Malaysia kecuali Perlis menjadikan mazhab Al-Syafie sebagai mazhab rasmi dalam perundangan Islam, ada peruntukan membenarkan merujuk kepada mazhab lain.

“Tetapi ada perbezaan mengenai mazhab perlu dirujuk kerana ada negeri mengehadkan tiga mazhab saja dan ada yang membenarkan mufti memilih mazhab yang sesuai bukan dari kalangan mazhab yang empat,” katanya.

Beliau berkata, seperti Terengganu, selain mazhab Al-Syafie, Hanafi, Hambali dan Maliki, pengeluaran fatwa atau kaedah pengertian boleh berpandukan mazhab lain yang difikirkan sesuai oleh jawatankuasa fatwa.

Perkara itu dijelaskan dalam kertas kerja Al-Imam Al-Al-Syafie: Perkembangan Mazhab di Dunia Melayu pada Seminar Kegemilangan Ilmu dan Pemikiran Al-Imam Al-Syafie anjuran Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Dr Zulkifly berkata, asas Mazhab Imam Al-Syafie lahir daripada pengalaman dua aliran fikah Mazhab Hanafi dan Mazhab Maliki yang dipelajari Imam Al-Syafie sehinggakan Mazhab Al-Syafie dianggap sebagai penggabungan dua mazhab.

Bagaimanapun katanya, aliran pemikiran ini lebih kepada aliran ahli hadis dan dalam mengeluarkan hukum fikah, Imam Al-Syafie melebihi apa yang berlaku dalam Mazhab Maliki sendiri.

Mazhab Al-Syafie menggunakan enam sumber iaitu al-Quran, hadis, ijmak, qaul al sahab (pandangan sahabat), qiyas dan istishab dalam proses mengeluarkan hukum.

“Dalam penerimaan hadis Rasulullah SAW, mazhab Al-Syafie menjadikan hadis sahih, mutawatir atau masyhur sebagai rujukan. Ada dua aliran fatwa dikeluarkan Imam Al-Syafie iaitu qaul al-jadid di Mesir dan qaul al-Qadim di Iraq.

“Perubahan fatwa ini dikatakan berpunca daripada pengetahuan ilmu hadisnya yang tinggi di Mesir,” katanya.

Dr Zuklifly berkata, sejak awal kedatangan Islam, undang-undang Islam yang diamalkan di Malaysia terpengaruh dengan mazhab Al-Syafie dalam hukum hakam perkahwinan dan perceraian mengikut Hukum Kanun Melaka.

Katanya, hukum berkenaan diambil daripada kitab al-Taqrib iaitu kitab mazhab Syafie yang terkenal.

Selain itu, hukum perniagaan seperti syarat amanah dan tanggungjawab orang yang memegang amanah, undang-undang jenayah dan masalah perkahwinan kebanyakannya berasal dari kitab hasil karya ulama mazhab Al-Syafie.

“Memandangkan pengambilan hukum dari mazhab Al-Syafie mengambil masa begitu lama dalam pendidikan dan perundangan, maka pengiktirafan kepada Imam Al-Syafie sebagai asas mentafsir hukum, mengeluarkan fatwa adalah realiti yang mesti diterima,” katanya.
posted by Blogger @ 8:21 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com