Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Personaliti: Muhammad bantu mualaf hadapi tentangan keluarga
Thursday, March 09, 2006
http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Thursday/Agama/20060309001513/Article/


SESETENGAHNYA ada yang dibuang keluarga, tidak kurang juga dipukul atau dicederakan hingga patah tangan dan ada yang diancam apabila mereka menyuarakan hasrat memeluk Islam.

Namun bagi Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Jemaah Islah Malaysia (JIM), Muhammad Abdullah @ Nicholas Sylvester, beliau bersyukur kerana tidak berhadapan tentangan hebat selepas memberitahu keluarga bahawa dirinya kini seorang Islam.

Memang keputusannya memeluk Islam menimbulkan kemarahan keluarga terutama bapanya yang tidak dapat menerima hakikat anak sulungnya sudah tersesat daripada agama yang dianuti sejak lahir.

Bagaimanapun, kemarahan itu tidak lama kerana keluarga akhirnya akur dengan keputusan yang diambil apabila melihat perubahan anak yang berubah ke arah kehidupan lebih baik.

“Pada malam saya beritahu bapa bahawa saya sudah memeluk Islam, berlaku pergeseran. Kami bergaduh kerana bapa saya marah. Saya terpaksa lari dari rumah agar keadaan tidak jadi lebih teruk.

“Saya pergi masjid tetapi malangnya masjid kunci. Saya tidur di luar bertemankan nyamuk. Itulah peristiwa yang saya lalui dengan keluarga. Bapa saya marah tidak lama, cuma beberapa bulan.

“Hatinya lembut apabila melihat perubahan pada diri saya. Kita tunjukkan ajaran Islam yang sebenar agar mereka berfikir kenapa kita mengambil keputusan memeluk Islam,” katanya.

Katanya, beliau tidak pernah menyalahkan bapanya atau keluarga lain yang mengambil tindakan sama kerana yakin tindakan itu didorong oleh perasaan sayang kepada anaknya.

Keluarga yang sanggup mencederakan anak atau adik beradik yang memeluk Islam mungkin berasakan tindakan itu betul dan kemarahan adalah disebabkan tidak mahu melihat saudara mereka termasuk golongan yang sesat.

Muhammad berkata, masyarakat perlu memahami keadaan yang dilalui keluarga apabila anak yang diharap dapat mengikut mereka masuk ke syurga dengan mendukung ajaran agama dianuti, tiba-tiba beralih kepada agama lain.

Justeru, katanya, perlu ada usaha untuk masyarakat pelbagai kaum di negara ini memahami pentingnya sikap toleransi agar perbezaan atau perselisihan faham mengenai agama dapat ditangani dengan lebih berkesan.

Begitu juga bagi saudara baru yang memeluk Islam, mereka memerlukan sokongan serta bimbingan untuk berhadapan dengan kehidupan baru dan bagaimana berdepan tentangan keluarga yang tidak dapat menerima keputusan mereka menukar agama..

Beliau yang juga Pengerusi Pusat Hidayah JIM berkata, melihat sendiri kesukaran serta penderitaan yang terpaksa ditempuhi sesetengah saudara baru semakin memberi keazaman kepada beliau untuk membantu mereka.

“Ada yang datang tangan patah dan pecah kepala sebab keluarga tidak suka masuk Islam. Ada juga yang dibuang keluarga, datang kepada kita sehelai sepinggang.

“Bayangkan jika kita tidak bantu, bagaimana mereka hendak menghadapi kehidupan sebagai seorang Islam. Sedangkan pada waktu genting seperti itu mereka perlukan sokongan dan segala bentuk bantuan,” katanya.

Beliau berkata, penerimaan dan batuan yang dihulurkan rakan Islam ketika beliau mengambil keputusan untuk memeluk Islam menjadi sandaran kepadanya untuk memberi layanan serupa kepada saudara baru lain.

Muhammad memeluk Islam pada 1985, ketika berada dalam tahun pertama tiba di Amerika Syarikat untuk melanjutkan pengajian dalam bidang kejuruteraan pertanian di Arkansas State University.

Penerangan seorang pensyarah Bahasa Arab mengenai ajaran Islam baginya cukup menarik sehingga menyebabkan hatinya terus terbuka untuk mengucap dua kalimah syahadah dan mengakui dirinya seorang Muslim.

Walaupun ketika di Malaysia beliau sudah terdedah kepada ajaran Islam tetapi kehidupan umat Islam pelbagai bangsa di Amerika memberi keinsafan kepadanya bahawa Islam adalah agama merentasi batas kaum dan geografi.

Apatah lagi penerimaan dan sambutan yang diberi rakan Islam dari negara Afrika, Arab, China dan Amerika, menunjukkan kepadanya prinsip ajaran Islam yang sesuai untuk semua.

“Saya nampak Islam tiada perkauman atau membezakan suku keturunan, semua orang sama. Apabila masuk ke masjid, kita lihat orang putih, Arab, Afrika, Cina semua tidak ada bezanya.

“Saya bersyukur Allah yang sudah beri petunjuk dan hidayah kepada saya. Saya tidak menyesal lambat mengenal Islam kerana pada saya apa yang berlaku ada hikmahnya," katanya.

Lagipun katanya, beliau dibesarkan dalam keluarga yang kuat berpegang kepada agama, berikutan itu beliau tidak takut dengan kebenaran dan kerana itu selepas berjumpa dengan kebenaran, hatinya tidak takut memeluk Islam.

Sepuluh tahun di Amerika Syarikat, belajar dan kemudian bekerja, banyak membantu Muhammad mempelajari Islam secara terbuka serta bergaul dengan umat Islam dari seluruh pelosok dunia.

Sambutan meriah, penerimaan serta layanan baik yang diberikan saudara Islam lain menguatkan keyakinan beliau bahawa Islam adalah agama untuk semua.

Bagaimanapun katanya, masih banyak usaha yang boleh dilakukan bagi meraikan saudara baru yang memeluk Islam agar kehadiran mereka dirasai dan disambut sebagai sebahagian daripada masyarakat Islam.

Antaranya ialah mengadakan upacara pengislaman secara besar-besaran seperti membuat kenduri menyambut saudara baru untuk diperkenalkan mereka kepada masyarakat di sesuatu kawasan atau kampung itu.

Dengan cara itu, masyarakat Islam sekeliling akan dapat mengenali saudara baru mereka dan ini akan lebih mengeratkan hubungan dari segi layanan, memberi bantuan serta sokongan.

“Saya ingat ketika di Amerika dulu, selepas rakan tahu saya sudah memeluk Islam mereka datang dan peluk. Malah ada yang berebut ajak saya tinggal dengan mereka. Saya akan ingat sokongan mereka sampai bila-bila,” katanya.

Muhammad yang memegang jawatan sebagai Pengarah di syarikat perancangan strategik berkata, sebagai tanda syukur kepada nikmat yang dikurniakan oleh Allah, beliau sedaya upaya berusaha membantu saudara baru yang berhadapan dengan kesukaran.

Katanya, suatu hari nanti beliau ingin melihat agama Islam tidak lagi menjadi agama yang pelik bagi semua kaum di Malaysia kerana adanya sokongan untuk mereka dan lebih ramai lagi yang akan memeluk Islam.

“Pembabitan saya dalam kerja ini lebih kepada secara sukarela kerana selain memenuhi tuntutan agama yang menjadi keutamaan, pengalaman dilalui mendesak jiwa saya untuk membantu saudara lain,” katanya.

“Saya letakkan diri lebih daripada orang lain. Allah yang memberi nikmat yang banyak kepada saya , jadi saya bersyukur banyak dan kena buat banyaklah,” katanya.

PROFIL
NAMA: Muhammad Abdullah @ Nicholas Sylvester
TARIKH LAHIR: 8 Disember 1966
TEMPAT LAHIR: Papar, Sabah
PENDIDIKAN: Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Pertanian di Arkansas State University, Amerika Syarikat, Ijazah Sarjana Pemasaran Strategik di University of Hull, United Kingdom
JAWATAN: Pengarah Digital Consulting Sdn Bhd
Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Jamaah Islah Malaysia (JIM), Pengerusi Hidayah Centre JIM
ISTERI: Halizahton Mohamed Ali
ANAK: Mariam, 18
Fatimah, 16
Omar, 15
Abu Bakr, 13
Aseeyah, 11
Khadeejah, 9
Uthman, 6
Ali, 4
Aisyah, 1

INTIPATI
  • Masyarakat perlu memahami keadaan dilalui keluarga apabila anak diharap dapat mengikut mereka masuk ke syurga dengan mendukung ajaran agama dianuti, tiba-tiba beralih kepada agama lain.

  • Usaha perlu dilakukan untuk masyarakat pelbagai kaum di negara ini memahami pentingnya sikap toleransi agar perbezaan atau perselisihan faham mengenai agama dapat ditangani lebih berkesan

  • Saudara baru perlukan sokongan serta bimbingan untuk berhadapan kehidupan baru dan bagaimana berdepan dengan tentangan keluarga.

  • Banyak boleh dilakukan bagi meraikan saudara baru yang memeluk Islam agar kehadiran mereka dirasai dan disambut sebagai sebahagian daripada masyarakat Islam
  • posted by Blogger @ 11:36 AM  
    0 Comments:
    Post a Comment
    << Home
     
    About Me

    Name: Blogger
    Home: Malaysia
    About Me:
    See my complete profile
    Kunjungan

    Pengunjung Dari Negara Online
    Previous Post
    Archives
    Links
    Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com