Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Zanzibar pusat penyebaran Islam di Tanzania
Saturday, March 18, 2006
http://utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=0317&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm

TANZANIA atau dahulunya dikenali sebagai Tanganyika ialah negara yang terletak di bahagian timur Afrika. Ia bersempadan dengan Kenya, Uganda, Rwanda, Burundi, Republik Demokratik Congo, Zambia, Malawi dan Mozambique.

Keindahan Tanzania terletak pada gunung Kilimanjaro yang diiktiraf sebagai gunung tertinggi di Afrika dengan ketinggian 5.985 meter. Selain itu, Tanzania juga mempunyai tiga buah pulau iaitu Pulau Zanzibar, Pulau Pemba dan Pulau Mafia. Zanzibar terkenal dengan tanaman cengkih dan ulama-ulama Islam.

Keluasan wilayah Tanzania adalah 364,900 meter persegi dan mempunyai jumlah penduduk mencecah 36 juta orang. Jumlah penduduk beragama Islam adalah 35 peratus, Kristian (30 peratus) dan Animisme (35 peratus). Pulau Zanzibar mempunyai penganut Islam terbesar, iaitu sekitar 95 peratus daripada jumlah penduduknya.

Tanzania merupakan salah sebuah negara termiskin di dunia dan bergantung sepenuhnya kepada sektor pertanian yang menyumbang kepada 85 peratus eksport.

Kemasukan Islam ke Afrika Timur (Tanzania, Uganda dan Kenya) dipercayai bermula pada abad kelapan. Ahli -ahli arkeologi telah menemui beberapa peninggalan Islam seperti syiling emas, perak dan tembaga bertarikh 830M serta sebuah masjid tertua di Kizimkazi yang terletak di tenggara Zanzibar pada 1007.

Pada 1332, Ibn Batuta pernah berkunjung ke Tanzania dan Zanzibar. Dalam persinggahannya, beliau mencatatkan bahawa hampir sebahagian besar penduduk pantai Afrika Timur beragama Islam dan bahasa Arab dijadikan sebagai bahasa pertuturan dan perdagangan. Ketika itu, Lautan Hindi dikenali sebagai ‘Laut Muslim’.

Sultan Sayyid Said dari Dinasti Busaid di Muscat, Oman pada 1832 pernah memimpin Zanzibar dan kesultanan ini bertahan selama 132 tahun. Pengaruh kesultanan Sayyid Said berkembang hingga ke Kenya dan negara-negara pantai timur Afrika yang lain. Akibat pengaruh yang sangat kuat, bahasa Arab digunakan oleh penduduk asli Tanzania dan Zanzibar (Negro Bantu) sebagai dasar bahasa tempatan dengan sebutan Kiswahili atau Swahili.

Mereka menyebutnya sebagai Afro-Islamic Language dan berbangga kerana bahasa Swahili menjadi salah satu daripada tujuh bahasa utama di dunia. Bahasa Swahili sebagai bahasa komunikasi Islam Afrika Timur digunakan oleh banyak negara Afrika seperti Kenya, Uganda, Congo, Madagascar, Mauritius dan beberapa suku di Afrika Tengah dan Barat.

Portugal menyerang pantai timur Afrika pada abad ke-16 dan memerintah hingga abad ke-18. Pada abad ke-19, apabila berlakunya kemasukan Jerman dan Inggeris, para pejuang Kristian mula menyebarkan agama tersebut di kalangan penduduk Tanzania hingga menimbulkan beberapa konflik. Misalnya, perang Maji Maji yang tercetus pada 1905 hingga menyebabkan pembunuhan terhadap beberapa pejuang Kristian.

Setelah Perang Dunia Pertama berakhir, penyebaran agama Kristian semakin hebat. Dengan itu, beberapa pertubuhan agama ditubuhkan, antaranya, African Association (1929) dan Jamiatul Islamiyya fi Tanganyika. Organisasi ini kemudian membentuk Tanganyika African Association (TAA) atau Tanganyika African National Union (TANU). TAA yang pada mulanya dikuasai orang Islam telah diambil alih oleh Julius K.Nyerere yang akhirnya menjadi presiden pertama Tanzania.

Pada 1962, kongres organisasi Islam berlangsung di ibu kota Tanzania, Dar Es Salaam dan kemudiannya membentuk East African Muslims Welfare Society.

Kesan daripada politik pecah dan perintah yang diamalkan Inggeris menyebabkan umat Islam di Tanzania dan luar Zanzibar ketinggalan dari aspek pendidikan walaupun nisbah peratus penduduk beragama Islam dan Kristian ketika itu tidak jauh berbeza.

Zanzibar adalah pusat penyebaran Islam di Afrika Timur. Semasa zaman penjajahan, proses Islamisasi di Tanzania bermula dari Zanzibar yang dipelopori Sheikh Muhyidin bin Sheikh bin Abdullah al-Qahtany (1789-1869). Perkembangan Islam di Zanzibar dan Tanzania turut memberi ancaman kepada agama Katolik.

Bukti sejarah penting dicatatkan ketika John Okello, seorang Kristian Militan dari Uganda, menyerang Zanzibar pada 11 Januari 1964. Beliau mendapat bantuan dari Tanganyika (sekarang Tanzania), Kenya, Uganda, Zimbabwe, Malawi dan Mozambique telah menyerang kira-kira 13,635 penduduk beragama Islam pada waktu tengah malam.

Gerakan bawah tanah Okello di Zanzibar dibayangi oleh pemikiran Oscar Kambona iaitu orang kanan Julius Nyerere yang menyatakan pendiriannya pada Second War Conference of Churches pada 1910 bahawa Islam adalah ancaman terbesar bagi perkembangan agama Katolik di Afrika Timur. Bagi umat Islam di Tanzania dan Zanzibar, Julius Nyerere dianggap sebagai mastermind gerakan bawah tanah dalam

Revolusi Zanzibar yang diketuai Okello.

Segala dugaan yang berlaku semakin menguatkan semangat mereka untuk memperjuangkan agama Islam di

Tanzania. Pada 1988, para pejuang agama Islam generasi muda telah mengadakan demonstrasi di Zanzibar. Dalam peristiwa tersebut, banyak tokoh Islam ditangkap, antaranya Seif Shariff Hamad.

Hingga ke hari ini, orang Islam di Tanzania masih dibayangi wajah pengganas walaupun pada dasarnya mereka memperjuangkan hak dan kedudukan agar tidak terus tertindas.

Misalnya, mereka pernah menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap Akta Pencegahan Keganasan 2002. Berdasarkan kepada akta tersebut, ia tidak menyatakan agama dan kumpulan tertentu. Bagaimanapun, kelompok Islam dan sesetengah media tempatan serta NGO mengkritik kuasa yang diberikan kepada polis untuk menyiasat, mengenal pasti dan menahan pengganas. Setelah dua tahun dilaksanakan, pihak pemerintah tidak pernah menahan suspek, merampas harta benda atau mengenakan hukuman di bawah akta tersebut.

Pada 2004, pihak polis Zanzibar telah menahan aktivis Islam, Sheikh Kurwa Shauri. Kerajaan Zanzibar mengarahkan agar beliau kembali ke Dar es Salaam. Shauri telah diusir kerana didakwa menimbulkan ketegangan dan mengganggu keamanan di Zanzibar. Hingga kini, tiada perkembangan mengenai kes tersebut dilaporkan.

Pada 2004 semasa majlis derma amal yang diadakan di Dar es Salaam untuk menubuhkan sebuah universiti Islam di Morogro, Presiden Benjamin Mkapa telah menyerahkan bangunan pentadbiran kerajaan kepada Yayasan Pembangunan Islam (MDF). Bangunan tersebut akan digunakan untuk menubuhkan Universiti Islam Tanzania. Bagaimanapun hingga setakat ini, universiti yang diuar-uarkan masih belum memulakan operasinya.

Di tanah besar Tanzania, pengurusan masjid diletakkan di bawah Majlis Kebangsaan Islam Tanzania (BAKWATA) yang mempunyai kuasa memilih mufti. BAKWATA memainkan peranan sebagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan penubuhannya pada 1968 menyebabkan parti Chama Cha Mapinduzi (CCM) digulingkan.

Evolusi Islam di Tanzania tidak semudah yang disangkakan kerana ia berdepan dengan konflik dan ancaman pihak musuh iaitu Barat yang mempunyai kekuatan dari segi sokongan politik, sumber kewangan, senjata dan kekuatan sumber manusia.

posted by Blogger @ 9:45 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com