Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

'Contohi ketulusan Umar Abdul Aziz'
Sunday, May 28, 2006
http://www.harakahdaily.net/v06/index.php?option=com_content&task=view&id=2256&Itemid=60


Fri | May 12, 06 | 06:51:23 PM
Oleh Ahmad Lutfi Othman & Mohd Rashidi Hassan

Mulanya, perbincangan dengan Tan Sri Abd Khalid Ibrahim, pada petang Jumaat, 31 Mac lalu, di rumahnya di Bukit Damansara, mahu difokuskan kepada pembentangan RMK9. Walaupun di depannya terbentang dokumen RMK9, namun Khalid lebih berminat mengupas isu-isu yang lebih mendasar sifatnya.

Kepada AHMAD LUTFI OTHMAN dan MOHD RASHIDI HASSAN, tokoh berpengalaman luas membantu mengembangkan ekonomi Melayu ini menegaskan, kemelut yang menghimpit Bumiputera kini harus diselesaikan melalui perlantikan pemimpin yang benar-benar berkelayakan, ikhlas, Islamik, dan lebih penting, tulus, meneladani Khalifah Umar Abdul Aziz.


HARAKAH: Pandangan Tan Sri terhadap pencapaian Dasar Ekonomi Baru?

KHALID: Usaha meningkatkan tahap ekonomi orang Melayu ke tahap 30 peratus melalui DEB dan Dasar Pembangunan Nasional, hakikatnya ia tidak tercapai.

Isunya sekarang, adakah usaha ini perlu diteruskan atau bagaimana sebenarnya usaha ini harus dijalankan? Ramai mempersoalkan di mana silapnya dan apa punca DEB tidak tercapai walaupun ekonomi kita bertumbuh dengan pesat.

Mekanisme untuk orang Melayu mencapai sasaran tersebut?

Tiada siapa yang mempersoalkan hak orang Melayu untuk mencapai 30 peratus atau mana-mana angka yang sesuai. Sama ada ia dalam Rancangan Malaysia Ke-3 sehingga sekarang, RMK9, semuanya diterima.

Soalnya, apakah yang menyebabkan ia tidak tercapai? Walaupun pemimpin Melayu menguasai politik, pentadbiran, keselamatan dan undang-undang, tapi kita masih gagal. Itu yang anehnya.
Setiap kali pelancaran rancangan ekonomi, semua pemimpin mengatakan tanggungjawab mereka untuk membantu masyarakat Bumiputera. Sudah beberapa kali berlaku. Misalnya, peruntukan dalam RMK9, tentu berbilion akan digunakan untuk membantu pencapaian orang Melayu.

Jadi apa punca sebenar?

Sebenarnya bukan salah niat, tapi salah usaha. Maknanya delivery system kita, cara kita mengusahakannya boleh jadi tidak mencapai sasaran yang diperlukan. Walaupun niatnya betul, mungkin kerana terdapat kebocoran yang besar, hasilnya tidak memuaskan.

Saya cuba memikirkan apakah lagi yang tidak kita buat? Sedangkan semua yang kita rancangkan sudah ada. Saya nak kongsikan pengalaman saya, selepas di Guthrie saya ke Universiti Oxford, kami berbincang di Centre For Islamic Studies tentang pembangunan ekonomi. Adakah di zaman Islam dulu, pembangunan ekonominya boleh dicontohi, kerana pada zaman tersebut ada masanya begitu baik sehinggakan seluruh masyarakat dapat merasai kejayaan tersebut.

Antaranya, zaman Khalifah Umar Abdul Aziz dan beberapa pemimpin lain. Mereka berjaya merapatkan jurang ekonomi sehingga tidak ada orang yang miskin.

Apakah karakter yang menyebabkan situasi itu boleh berlaku?

Tamadun Islam sangat dihormati kerana ia mengamalkan sistem atau ia ada karakter Adil dan Saksama. Ia memberi erti pemimpin mesti adil, pengagihan mesti saksama.

Konsep ini pun kita ada, tetapi ia tertakluk kepada suatu konsep yang disebut dalam Islam, iaitu tulus. Ketulusan mesti ada. Islam menerima hakikat bahawa kebenaran itu bukan untuk pameran
di hadapan orang ramai, tetapi kebenaran yang hakiki. Maknanya tulus bukan untuk di depan khalayak ramai saja, tetapi tulus di mana saja walaupun tidak dilihat orang.

Dalam Islam, pemimpin mesti ada sifat itu. Selain tulus, mereka juga mesti bekerja kuat. Saya dapati di Malaysia, ketulusan itu tidak dipraktikkan. Ada benda yang tidak cukup untuk mencapai hasrat kita. Bila tidak ada ketulusan, banyak hasrat baik tidak tercapai, seolah-olahnya ada sekatan.
Banyak keputusan dibuat secara menyorok. Ia dibuat secara sorok-sorok. Walaupun untuk menolong rakyat, tetapi menolong yang lain pun ada!

Tetapi, lebih penting, kita tidak boleh menyemak semula keputusan yang dilakukan itu, benar atau tidak. Sebabnya, semua keputusan yang dibuat kerajaan dan pegawai kerajaan dianggap rahsia atau dimaktubkan di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA). Oleh kerana semuanya rahsia, kita tidak tahu kebenarannya.

Rahsia yang bagaimana?

Kita tidak boleh menyemak balik perlaksanaan dasar atau RMK3, ke-4, ke-5, ke-6, ke-7 dan ke-8. Kita tidak boleh menyingkap kembali mengapa banyak projek-projek ini tidak boleh tercapai.

Kita sepatutnya boleh belajar daripada apa yang telah kita buat. Tetapi bila ada OSA, kita tidak boleh! Kalau ada RMK9 ke atau RMK10 nanti, kita tetap tidak boleh mengkaji kesilapan apa yang telah dilakukan.
OSA tidak memberikan bidang kuasa untuk kita mempelajari kelemahan apa yang kita telah lakukan. Kita tidak akan dapat cari siapa yang mengubah suai konsep ini untuk kepentingan siapa. Tidak ada! Pada saya nampak sangat, satu daripada kelemahan besar perlaksanaan ekonomi ialah, kita tidak mempunyai sistem yang tulus.

Tan Sri tentu banyak pengalaman mengenai DEB

Saya sendiri sudah 30 tahun terbabit dalam usaha perbincangan dan perlaksanaan DEB. Mulai 1980 saya sudah mula. Di mana sahaja ada forum DEB, sampai sekarang saya sertai, dalam tahun ini sahaja terbabit dalam lima forum DEB. Banyak kumpulan jemput saya, antaranya kumpulan Tengku Razaleigh Hamzah, kumpulan Umno, Dewan Perniagaan dan sebagainya. Semua kata kita mesti berusaha membangunkan ekonomi Melayu, tetapi masih belum mencapai hasil.

Mungkin ada kelemahan pada dasar atau sistem itu sendiri?

Perlaksanaan tidak boleh dijalankan dengan sebaik-baiknya sebabnya ada sekatan. Misalnya, kita nak hasilkan pertukangan yang baik, tetapi kita suruh tukang guna tangan kanan sahaja, jangan guna tangan kiri. Jadi bagaimana dia hendak hasilkan kerja yang baik jika dia disekat?

Dalam sistem sekarang, responsibility dan accountability tak telus sebab pegawai yang melaksanakannya terikat dengan keputusan orang politik dan OSA. Semuanya tersekat.

Jika tersekat, mana nak dapat capai seratus peratus? Sudah 30 tahun DEB kita tak dapat capai. Nak kata kita tak ada kuasa, semua kuasa ada pada orang Melayu. Tetapi bila kita berbincang, terdapat
kebocoran di sana sini. Kita tahu terdapat salah guna. Ada orang yang melakukan kesalahan menyebabkan perlaksanaannya tidak tercapai. Tetapi jika kita tanya pegawai yang berkenaan, dia pun tak boleh cerita sebab tertakluk kepada OSA. Malah ada pula orang yang menggunakan akta ituuntuk kepentingan masing-masing.

Kalau tak berjaya pun kita terpaksa terima hakikat ini. Pada saya ini tidak adil. Nak kata kita tak ada kuasa, kita ada. Nak kata kita tak ada rancangan, buku tebal-tebal. Nak kata tak ada duit, kita tulis berapa bilion yang kita nak bagi.

Boleh Tan Sri single-out puncanya?

Puncanya orang yang melaksanakan perancangan ekonomi itu, bukan untuk tujuan itu sahaja. Maknanya dia laksanakan, tetapi dia menggunakannya untuk mendapatkan sesuatu yang lain. Jadi dia tolong saudara bukan seratus peratus, dia juga akan dapat bahagiannya.

Sekarang pencapaian kita bagaimana?

Kelemahan ini menjadi sebabnya. Daripada tahun 1980 ke awal 1990, kita mula mencapai 18 peratus, tetapi selepas itu kita telah menjual satu konsep Malaysian Incorporated dan Win-Win-Win Situation.

Bila kita kaji betul-betul Win-Win-Win Situation ini digerakkan, bermakna orang yang mempunyai kuasa atau orang yang menjalankan pentadbiran itu akan bertanya, apakah ini juga (win) untuk dirinya sendiri.

Jika kita meletakkan sasaran, mungkin akan tidak tercapai kerana dia juga ada bahagian. Maknanya, pencapaian maksimum tidak tercapai. Itulah sebabnya. Malahan kos kerajaan untuk tujuan Win-Win-Win Situation juga terpaksa menggunakan wang yang sangat tinggi. Pegawai yang menjadi projek itu hendak juga win, orang politik juga hendak win, orang bisnes pun hendak win. Jadilah ia Win-Win-Win.

Kalau kita tulus kita boleh check siapa yang win-win! Kerana tidak tulus misalnya, jalan siap, sepatutnya harga RM500 juta. Bila dah siap jadi Rm900 juta. Jadi, sasaran memang tercapai. Semua dapat. Tapi masyarakat terpaksa menanggung kos lebihan ini RM400 juta.

Selepas dua tahun Abdullah memimpin, apakah sudah ada perubahan dasar dalam menguruskan ekonomi?

Tidak, tidak ada. Boleh jadi konsep itu ingin diubah. Kalau pemimpin mempunyai hati yang tulus dia akan ubah. Maknanya OSA mesti dihapuskan atau diubah. Jadi dia cakap "saya akan buat perubahan, saya akan hapuskan corruption, saya akan hapuskan penyelewengan dan salahguna kuasa." Kalau dia nak buat macam itu, apa usaha yang dilakukan untuk mengatasi semua itu?

Ini semua kerana apa? Kerana sistem yang ada sudah begitu. Walaupun dalam hatinya ingin mencuba, tetapi ia akan berfikir kerana risikonya terlalu tinggi.

Bukankah sekarang seolah-olahnya sudah sedikit terbuka?

Kalau dipanggil pegawai kerajaan untuk memberi maklumat dia akan berkata mereka terikat dengan akta. Walaupun di antara mereka tiada rahsia. Kita ada buat pelan integriti negara, maknanya mesti terbuka. Kalau saya nak tau sama ada saudara ada integriti atau tidak, bagaimana, kalau kerja yang saudara buat itu rahsia? Macam mana kita nak semak.

Abdullah nampak seperti tidak menguasai ekonomi seperti Mahathir?

Tidak boleh membandingkan begitu. Kepimpinan ini macam CEO syarikat. Tidak ada semua CEO sama, mereka mempunyai cara berbeza. Mereka mempunyai kelebihan pada bidang tertentu. Itu terpulang kepada pemimpin.

Kalau dia tidak menguasai sesuatu bidang, dia mestilah menggunakan punca-punca yang ada untuk membantunya membuat keputusan. Tak semua pemimpin dunia sama. Tony Blair misalnya tak sama dengan Margaret Thatcher. Deng Xio Peng tak sama dengan Mao Tse Tung.

Pemimpin mesti menggunakan sokongan-sokongan supaya dia akan jadi efektif. Stailnya mungkin berlainan, tetapi dia mesti memberikan kesan juga. Ada pemimpin yang autokratik, ada juga yang suka bermusyawarah.

Yang orang persoalkan sekarang ini ialah, setelah Abdullah memimpin selama hampir tiga tahun, apakah kesannya? Jika tidak berjaya, dia hendaklah memperbetulkan.

Saya berpendapat, negara tidak akan mendapat pemimpin seperti Tunku, Tun Razak, Tun Hussien atau Dr Mahathir. Semuanya mempunyai cara yang berlainan. Jika Abdullah Badawi rasa tidak boleh membuat keputusan begitu mantap atau tepat, beliau mempunyai kesempatan untuk mendapatkan nasihat.

Apakah Tan Sri lihat kepimpinan sekarang dapat membuat apa yang Tan Sri sebutkan itu?

Belum lagi. Pasukan itu belum mantap untuk bersaing. Bukan melihat pasukan Malaysia sahaja. Kita mahu pasukan yang boleh bersaing di arena antarabangsa.

Apakah PM masih terkongkong dengan warisan lama seperti kronisme?

Itu saya tak tahu, terpulang kepada dia. Tetapi kalau dia tidak bebaskan diri dari kongkongan ini, maknanya dia tidak akan mencapai kesan yang sebaiknya.

Tan Sri beberapa kali menyebut model seperti Khalifah Umar Abdul Aziz, termasuk dalam Kongres Kepentingan Bangsa baru-baru ini, boleh huraikan?

Kita mahukan pemimpin yang benar-benar bekerja untuk Islam. Semua keputusan sama ada disemak atau tidak, dengan secara ikhlas dilakukan untuk kepentingan masyarakat. Tanpa memberitahu pun dia dah tahu ada orang yang akan menyemaknya. Tak ada udang di sebalik batu.

Kita mahu pemimpin, jika dia menolong rakyat dia tidak membezakan, inirakyat Umno, ini rakyat PAS. Kalau saya nak tolong orang Melayu, saya tolong, bukan terhad kepada Melayu Umno atau Melayu saudara sendiri saja. Pemimpin sepatutnya boleh dinilai. Orang boleh tegur dia dan memperbetulkan kesalahannya.

Jika kita punyai elemen begini mungkin matlamat DEB mudah tercapai?

Itu sebab DEB, tujuan semuanya baik, tiada orang Melayu yang membantahnya. Sejak tahun 1970 tidak ada Melayu yang bangkang. Negara kita semakin maju, tetapi ekonomi orang Melayu masih lemah. Jadi apa salahnya? Itu yang saya sedang fikir.

Hampir 80 peratus Melayu menguasai politik dan pentadbiran. Tapi kenyataannya, kita tahu ada Melayu yang jual Melayu. Tetapi kita sukar untuk membuktikannya sebab ia tersorok dalam akta OSA. Kalau menteri buat sesuatu keputusan hendak menolong orang Melayu, sepatutnya dia memang hendak tolong orang Melayu, bukan diselaputi benda-benda lain yang mengacau.

Alibaba mungkin penghalang juga?

Ya. Tetapi, kalau benar pun berlaku, orang politik akan menjawab, "saya tidak tahu". Yang sebenarnya dia tahu, tetapi dia buat-buat tak tahu. Pegawai akan bercakap, "saya tidak tahu, ini keputusan pemimpin. Saya tidak terbabit dengan keputusan itu."

Sepatutnya pegawai harus menulis dan memberitahu pemimpin bahawa keputusan ini salah! Tapi, adakah dia pernah dia menulis kepada pemimpin untuk membetulkan mereka.

Barangkali kerana rasuah dalam birokrasi?

Itulah sebabnya! Rasuah dalam birokrasi memang ada. Kalau tidak tulus,tidak boleh buat apa-apa. Contohnya dalam RMK9, RM200 bilion diperuntukkan. Untuk komputer sahaja ada beratus juta, sebab itu kita mahukan ketulusan. Jika tidak tulus, kita tidak boleh menyemak ke mana wang-wang itu akan pergi.

Banyak tender tertutup. Ada audit, tetapi audit dalaman, tetap tidak tulus. Kalaupun orang kita marah kepada Amerika, tetapi dalam Kongres mereka, boleh dipanggil mereka yang didakwa melakukan kesalahan, semua fail-fail akan dibongkar.

Kita ada PAC

Memang mereka siasat, tetapi mereka tidak ada kuasa untuk mengambil semua fail, kerana sudah ada protection OSA. Beranikah kita bebaskan protection itu?

Matlamat RMK9 juga tidak akan tercapai?

Tidak akan tercapai. Serupa juga dengan RMK6, ke-7 dan ke-8. Cuba fikir, orang yang dulu menyediakan buku ini (RMK9), orang yang sama juga. Orang yang hendak melaksanakannya orang yang sama juga. Mereka tidak belajar dari kesilapan dan kelemahan.

Ada yang dakwa 80 peratus projek dalam RMK9 sudah dimiliki kroni, hanya tinggal 20 peratus sahaja?

Ya. Maknanya kita tiada ketulusan. Jika terdapat dakwaan sebahagianbesarnya sudah diagihkan, kalau kita nak check, bagaimana? Oleh kerana itu saya perhatikan rancangan ini (RMK9) tidak akan berjaya. Kita lihat RMK8 dan RMK7 serupa juga.

Anwar Ibrahim mendakwa DEB diperalatkan untuk memperkayakan kroni Melayu mendapat tender walaupun harga jauh lebih tinggi berbanding kontraktor bukan Melayu?

Sebenarnya perlaksanaan ini harus dibuat secara berperingkat-peringkat tanpa menganiaya sesiapa. Anwar Ibrahim mengatakan kalaulah macam ini tak payahlah DEB, sebab hujah dia, daripada kita membohongkan diri sendiri, tak payahlah DEB. Itu pandangan satu kumpulan.

Bagaimanapun ada kumpulan lain yang mengatakan tidak boleh. Jika tidak diberi kepada Melayu, akan matilah mereka, lagi susah orang Melayu. Soalnya, mengapa kita pilih orang Melayu yang tidak melaksanakan tugas untuk membantu bangsanya sendiri? Mengapa kita pilih orang Melayu yang jadi Alibaba? Apa sebab kita memilih mereka?

Mengapa pemimpin yang mengetahui sistem sudah begitu, mengekalkan orang yang sama sedangkan mereka tahu orang Melayu tidak akan dapat pertolongan sepenuhnya. Jawapannya kerana pemimpin itu juga mempunyai kepentingannya sendiri. Inilah dia sebenarnya Win-Win-Win. Dari segi lain, bagaimana kita hendak menyekat orang yang sama mengaut kepentingan.

Jadi apa harus kita lakukan?

Kaedah pertama mesti ada tulus. Kaedah kedua, bagi masyarakat Islam,adalah fardu kifayah untuk mereka memilih pemimpin yang betul. Tanggungjawab kita besar. Sebenarnya orang Melayu tidak melaksanakan tanggungjawab mereka yang sebenarnya. Kita mesti buat perubahan. Kita cari pemimpin yang betul. Jika tidak, berlakulah seperti sekarang, dah lebih 20 tahun DEB dilaksanakan, berbilion duit habis, tetapi bocor.

Kita tahu pemimpin-pemimpin ini sebenarnya yang membocorkan DEB, tapi apa tindakan kita? Pilih lagi pemimpin yang begitu, beratus bilion habis, selepas itu kita bercakap sesama kita. Lihat seperti di Thailand tiap-tiap hari berpuluh ribu menunjuk perasaan kepada PM mereka, sama ada kita setuju atau tidak.

Apakah kesedaran untuk memilih pemimpin betul dikongsi majoriti rakyat?

Itulah, kita mesti berdakwah kepada mereka. Bukan dakwah itu hanya untuk mengajak mereka sembahyang lima waktu sahaja. Ini pandangan saya. Sebab saya duduk terfikir, apa lagi yang kita hendak buat ni?

Apa yang Tan Sri fikirkan?

Kalau saudara hendak saya kritik, saya boleh kritik DEB. Tetapi yangsaya fikirkan sekarang ini apa lagi yang kita nak buat untuk mencapai matlamat kita. Banyak rancangan dah dibuat, tetapi masih belum mencapai hasrat yang kita sasarkan. Kita tak tercapai sekarang. Apa lagi yang nak dibuat, apa yang tidak ada dan apa yang tidak cukup?

Masalahnya sekarang kita masih tidak tulus dan pemimpin kita ni, macam orang Cina selalu sebut, "cakap tidak serupa bikin." Mungkin pemimpin tidak terasa bahawa matlamat dia belum tercapai.

PM ada peluang untuk memperbaiki keadaan ini dengan merombak kabinet, tapi beliau tetap kekalkan menteri yang dikritik rakyat, kenapa? (bold)Jawapan saya, sepatutnya kepentingan ummah melebihi kepentingan politik. Pada saya, sepatutnya, kalau ada pemimpin Melayu, sama ada dari Umno atau dari PAS, jika mereka dihormati rakyat, walaupun cara dia berbeza, dia patut pilih. Biar dia bersaing, tetapi PM harus memilih mereka yang mempunyai sifat terpuji. Tetapi kita tidak. Sepatutnya walaupun kita ada perbezaan politik, apabila kita mempunyai isu atau kepentingan bersama, politik kita ketepikan. Jika kita ada baju politik, kita akan ketepikan demi kepentingan masyarakat Melayu.

Kita tidak boleh mengubah semua ini dalam masa yang singkat. Mana-mana pemimpin yang membohongi orang Melayu, kita jangan pilih dia. Katalah kalau Samy Vellu misalnya, membodohkan orang Melayu, sepatutnya satu undi orang Melayu pun dia tidak akan dapat. Kenapa jika Samy Vellu membodohkan orang Melayu, orang Melayu masih memberi dia undi? Mengapakah orang Melayu tidak mempunyai maruah? Kenapa? Mengapa kita tak faham.

Tan Sri ada jawapan kepada soalan Tan Sri sendiri?

Ini berpunca daripada orang Melayu yang tidak mempunyai kekuatanbersama untuk menyelesaikan masalah mereka. Masalahnya ada Melayu yang boleh dibeli.

Mungkin kerana media berbahasa Melayu tidak terbuka berbanding akhbar Cina?

Kalau itulah masalahnya, itulah yang saya hendak kita bincangkan. Maknanya kita mencari jawapan, apakah usaha yang patut lakukan untuk menyedarkan Melayu seterusnya mencapai kejayaan ummah. Allah SWT memberi kita harta, Allah memberi kita kuasa, tetapi kita tidak boleh buat (memajukan orang Melayu).

Pengalaman Tan Sri mentadbir satu tabung amanah Melayu yang besar, adakah kita sudah buat yang terbaik untuk membantu Melayu?

Tidak ada. Itu masalahnya. Bukan sahaja kita memilih pemimpin politik, tapi kita juga persoalkan siapa yang kita pimpin. Umpamanya PNB, kalau kita pilih peneraju yang bersifat mengiyakan semuanya, itu bukan pemimpin, itu pengikut. Bagaimana kita harus menyediakan pengikut untuk mempunyai pemikiran yang dapat melaksanakan tugas dengan baik.

Umpamanya Anwar menjolok pemikiran masyarakat Melayu sekarang, dia kata "kalaulah kita tidak boleh buat DEB ini, kita hapuskan sahaja." Dia persoalkan. Kita memang tak boleh buat. Baru-baru ini Anwar mengatakan mengapa DEB tidak berjaya, antaranya terdapat pengunaan wang tak betul dan terdapat ketidakseimbangan yang ketara antara negeri-negeri yang miskin. Ya, jawapan itu betul.

Dia juga mengatakan kalau DEB tidak mampu menyelesaikan perkara ini,mengapa kita adakan dasar untuk menolong orang Melayu (tetapi tidak berjaya), baik kita menolong orang yang benar-benar memerlukan. Jawapan ini juga betul. Tetapi orang yang kita hendak suruh menolong itu adalah juga orang yang serupa.

Kalau kita membuat rawatan, doktor yang mengubat kita gagal mengubati penyakit kita, adakah kita mempunyai kepercayaan kepada doktor itu lagi? Pemimpin harus benar-benar tulus, pentadbir tidak boleh sorok-sorok dan rakyat juga harus sedar dan bertanggungjawab untuk menjaga dan memilih orang-orang ini.

Lihat seperti Perancis, belia-belia mereka bangun untuk membuat perubahan. Kita juga harus berani merubah. Tak guna ada semua buku-buku ini (sambil memegang dokumen RMK9). Pegawai kerajaan yang menerima tugasan ini adalah mereka yang sama membuat RMK8. Menteri adalah yang sama.

Contohnya, Samy Vellu adalah orang yang sama terima peruntukan (untuk kementeriannya) seperti RMK8. Saudara fikir dia boleh berubah? Siapa yang boleh mengubah dia? Dan dia kata pada dirinya, buat apa dia nak berubah? Rakyat tak suruh dia berubah. Kalau dia maki orang Melayu ke, maki kontraktor Melayu ke, kalau nak duit, mereka datang cium tangan dia juga!

So the core of our problem is the player. We got the wrong player. Mahathir also. Mahathir juga get a wrong player. Dia ingat dia hendak mempercepatkan (memacu ekonomi), lalu dia pilih 7 atau 8 orang Melayu sebagai contoh and he got completely wrong! Orang diberi bisnes menganggap menjalankan perniagaan sama macam memegang saham. Buat perniagaan tak sama dengan jual beli saham.

Tujuan saya bercakap hal ini bukan apa. Saya hendak mencari satu usaha baru. Macamana kita nak mengubah pemikiran Melayu.

Mungkin juga ada kongkongan media untuk kita lontarkan masalah ini?

Memang ada kongkongan. Kalau tak ada kongkongan taklah saudara datang ke rumah saya untuk berbincang-bincang mencari jawapannya. Kita mesti menerima hakikat bahawa ini cabaran kita.

__________________________
TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM

Lahir tahun 1946. Beliau adalah Pengerusi Amanah Mellenia Fund Berhad dan Pengerusi Malaysia Discount Berhad. Beliau juga Ahli Lembaga Pengarah SIRIM Berhad, Titan Petrochemicals & Polymers Berhad, Institute of Strategic and International Studies, Malaysia (ISIS). Selain itu Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti Utara Malaysia.

Khalid merupakan Jawatankuasa Eksekutif Unit Investment Fund dan Ahli Financial Engineering Advisory Forum kepada Bank Pembangunan Islam, Jeddah. Mendapat ijazah pertama ekonomi Uversiti Malaya dan memperolehi sarjana pengurusan perniagaan daripada Universiti Queensland, Australia, 1975.

Beliau kerap diingati sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Permodalan Nasional Berhad dan CEO Kumpulan Guthrie Berhad sehingga tahun 2003. Pada waktu ini beliau adalah Senior Visiting Fellowship di Oxford Centre of Islamic Studies, Oxford University, United Kingdom.

posted by Blogger @ 7:19 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com