PENCARIAN angkasawan pertama Malaysia adalah usaha positif kerajaan dalam meneroka bidang baru bagi menambah ilmu berkaitan termasuk ilmu falak syarie.
Penyediaan program itu juga membuka mata Malaysia untuk menganjurkan Seminar Islam dan Kehidupan Angkasawan yang pertama diadakan di dunia Islam bagi mencari penyelesaian bagaimana angkasawan Muslim menunaikan solat, wuduk, berpuasa, menentukan jumlah solat serta arah kiblat.
Naib Yang Dipertua Persatuan Falak Syarie Malaysia, Syed Kamarulzaman Syed Kabeer, berkata Program Angkasawan Negara adalah langkah yang amat baik kepada Malaysia untuk menceburi bidang baru serta dapat menambah ilmu angkasa lepas yang pernah dipelopori ahli ulama zaman kegemilangan Islam.
“Ia menjadi titik tolak untuk kita melihat isu itu dari perspektif Islam, terutama jika angkasawan pertama itu adalah Muslim.
“Seminar itu adalah tanda keprihatinan Malaysia terhadap isu berkaitan penentuan solat dan sebagainya di angkasa lepas. Ketika ini, tidak ada garis panduan berkaitan waktu dan kaedah bersolat di angkasa lepas walaupun ada umat Islam yang pernah sampai ke angkasa sebelum ini,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.
Apa pun, Syed Kamarulzaman berkata, pihaknya percaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan menyediakan sesi khas kepada bakal angkasawan Muslim sekiranya dipilih bagi membolehkan mereka menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim seperti bersolat, berwuduk dan bersuci.
Katanya, hasil resolusi dalam seminar berkenaan sudah diserahkan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi sebelum dibincangkan pada peringkat Jakim dan Majlis Fatwa Malaysia.
Malaysia juga bercadang mengadakan seminar pada peringkat antarabangsa bagi membincangkan secara meluas kehidupan angkasawan Muslim di angkasa lepas, selain mencari kata sepakat berkaitannya yang boleh diguna pakai di seluruh dunia.
Jika umat Islam tidak membangkitkan isu berkenaan pasti tidak ada kesepakatan dicapai berkaitannya.
Tentu orang Barat tidak ada minat atau kecenderungan hal berkaitan kerana misi mereka untuk pergi dan meneroka bulan manakala kita pula sibuk untuk melihat bulan atau anak bulan.
“Serentak itu, peranan Persatuan Falak Syarie Malaysia dalam hal ini untuk menghidupkan semula tradisi keilmuan Islam termasuk terhadap kehidupan angkasawan Muslim itu berpandukan al-Quran dan hadis,” katanya.
Menerusinya, ilmu itu dapat disebarkan kepada masyarakat supaya lebih difahami dan dihayati. Ilmu falak syarie itu juga luas dan perlu dipelajari, dikembangkan dan sekali gus mampu meningkatkan martabatkan umat Islam di mata dunia.
Beliau berkata, pada asasnya, ilmu falak syarie itu penting untuk menentukan arah kiblat, waktu solat dan tarikh bagi kalendar Islam.
Ilmu falak syarie itu adalah ilmu yang sebati dengan tamadun dan sejarah Islam. Dalam konteks ini, peranan ulama, ahli sains dan falak saling memerlukan untuk melengkapkan ilmu dalam bidang berkaitan.
Sejak 1991, menerusi Persidangan Kalendar Islam, yang diadakan di Pulau Pinang, kesepakatan dicapai dalam menentukan rukyah bagi hari dan tarikh kalendar Islam untuk ibadat berpuasa dan menyambut Aidilfitri atau Aidiladha membabitkan negara Islam di Nusantara ini.
Syed Kamarulzaman berkata, pada zaman ini, ilmu falak syarie dianggap sebagai bermusim, iaitu ia menjadi popular apabila tiba waktu untuk menentukan tarikh berpuasa dan menyambut raya dengan melihat anak bulan.
Bagaimanapun, pada zaman kegemilangan Islam, ilmu falak syarie adalah ilmu paling tinggi dan sering dijadikan bahan kajian. Malah, ilmu itu turut menggabungkan antara imaginasi, akal dan matematik.
Justeru, bagi memartabatkan ilmu falak syarie ini, beliau berkata persatuan itu yang ditubuhkan sejak 20 tahun lalu akan terus memainkan peranan memastikan ia terus unggul selari dengan ilmu lain.
“Kini, kita cuba menggalakkan sekolah menubuhkan kelab astronomi supaya menimbulkan minat mendalam kepada pelajar terhadap ilmu itu. Kini beberapa sekolah menubuhkan kelab itu.
“Persatuan ini juga dengan kerjasama jabatan agama dan pejabat mufti negeri kerap mengadakan seminar berkaitan, khusus untuk pegawai agama mendalami ilmu itu.
“Persatuan juga memainkan peranan dalam menyumbang kepada penubuhan beberapa balai cerap di negara ini,” katanya yang berminat dalam bidang ilmu falak syarie dan astronomi sejak dari zaman persekolahan.
http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Thursday/Agama/20060524234704/Article/Astronomi moden hasil kegigihan pakar Islam
PERKEMBANGAN ilmu falak syarie adalah dirujukkan kepada usaha gigih pakar Islam sejak zaman Rasulullah SAW sehingga sekarang.
Kerja yang dijalankan oleh pakar Islam amat perlu diketahui supaya kita menyedari bahawa perkembangan astronomi moden sebenarnya hasil yang diusaha dan disarankan oleh pakar Islam sendiri.
Pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyyah, beliau meletakkan ilmu falak pada kedudukan yang ketiga selepas ilmu tauhid dan fiqh serta ilmu kedoktoran.
Pada ketika itu, astronomi tidak hanya dipelajari dan dilihat dari perspektif keperluan ibadat khusus saja. tetapi lebih daripada itu.
Ia adalah sebagai asas kepada perkembangan bidang sains lain seperti ilmu pelayaran, pengembaraan, ketenteraan, pemetaan dan sebagainya.
Khalifah Abu Jaafar Al-Mansur, sebagai contoh adalah seorang Khalifah Kerajaan Abbasiyyah yang telah membelanjakan dana negara yang besar untuk memperkembangkan pengajian dan penyelidikan ilmu falak.
Seorang ahli falak yang terkenal adalah Muhamad AL-Fazari iaitu orang yang mereka cipta alat astrolabe, iaitu satu alat untuk mengukur sudut.
Alat ini adalah asas kepada perekaan alat theodolait dan teleskop moden hari ini.
Ilmu falak terus berkembang sehingga ke zaman pemerintahan kerajaan Ummaiyyah. Puncak kecemerlangan perkembangan ilmu falak ketika pemerintahan Khalifah Al-Makmun.
Pada zaman inilah lahirnya konsep balai cerapan astronomi (observatory). Kajian astronomi dibuat secara sistematik dan hasilnya satu jadual kedudukan bintang diterbitkan yang dikenali sebagai Daftar Al-Makmun (Tables of Al-Makmun).
Pada zaman ini juga telah lahir beberapa tokoh ilmu falak Islam seperti:
Thabit bin Qurrah:
Mempunyai balai cerapnya sendiri di Baghdad.
Abu Abdullah Muhamad bin Jabir bin Sinan al-Hirany al-Battani al- Syaiby yang lebih dikenali sebagai Al-Battani.
Orang yang memperkenalkan ilmu trigonometri sfera ke dalam ilmu falak yang digunakan sehingga hari ini. Al-Battani membuat hitungan tentang tempoh masa bagi satu tahun sebagai 365 hari 5 jam 46 minit 24 saat.
Muhammad bin Musa al-Khawarizmi dikenali sebagai Al-Khawarizmi.
Ali bin Abd Rahman atau lebih dikenali sebagai Ibn Yunus.
Beliau menerbitkan satu jadual yang amat berguna mengenai pengiraan waktu berdasarkan matahari seperti mana mengikut satu artikel dalam (David A.King, 1986) yang bertajuk Ibn Yunus ‘Very Useful Tables for Reckoning Time by The Sun’.
Tempoh perkiraan dengan teknologi sekarang mendapati tempoh itu sebagai 365 hari 5 jam 46 minit 46.08 saat.
Hasil kajian Ibn Yunus pada asalnya tidak begitu mendapat pengiktirafan oleh pihak Barat sehingga usahanya itu dikaji oleh seorang orientalis Belanda, J Golius.
Ibn Yunus telah melaksanakan hampir seratus cerapan gerhana matahari dan bulan serta ijtimak planet.
Beliau melakukan cerapan sedemikian bagi menyemak data parameter planeteri yang disediakan oleh ahli falak, Yahya bin Abi Mansur, ketika pemerintahan Khalifah Al-Makmun (kira-kira pada tahun 810 masihi).
Hasil kajian Ibn Yunus menjadi sumber data bagi pembentukan model peredaran bulan termasuk pengiraan perubahan sekular (secular variations) bagi pergerakan bulan dan planet oleh S Newcomb (1878) dan R Newton (1970), yang diguna pakai sehingga hari ini.
Satu lagi usaha yang penting kepada perkembangan astronomi ialah astronomi Islam (mengikut takrif David A King) yang telah dibuat oleh Ibn Yunus adalah menyediakan jadual waktu perjalanan matahari (ketara) yang mengambil kira faktor biasan udara pada ufuk.
Good Day!!! pakngah70.blogspot.com is one of the most excellent resourceful websites of its kind. I take advantage of reading it every day. I will be back.