Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Personaliti: Memartabatkan ilmu falak syarie
Thursday, May 25, 2006
http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Thursday/Agama/20060524234116/Article/


Seminar khas perlu cari penyelesaian kepada masalah angkasawan Muslim


PENCARIAN angkasawan pertama Malaysia adalah usaha positif kerajaan dalam meneroka bidang baru bagi menambah ilmu berkaitan termasuk ilmu falak syarie.

Penyediaan program itu juga membuka mata Malaysia untuk menganjurkan Seminar Islam dan Kehidupan Angkasawan yang pertama diadakan di dunia Islam bagi mencari penyelesaian bagaimana angkasawan Muslim menunaikan solat, wuduk, berpuasa, menentukan jumlah solat serta arah kiblat.

Naib Yang Dipertua Persatuan Falak Syarie Malaysia, Syed Kamarulzaman Syed Kabeer, berkata Program Angkasawan Negara adalah langkah yang amat baik kepada Malaysia untuk menceburi bidang baru serta dapat menambah ilmu angkasa lepas yang pernah dipelopori ahli ulama zaman kegemilangan Islam.

“Ia menjadi titik tolak untuk kita melihat isu itu dari perspektif Islam, terutama jika angkasawan pertama itu adalah Muslim.

“Seminar itu adalah tanda keprihatinan Malaysia terhadap isu berkaitan penentuan solat dan sebagainya di angkasa lepas. Ketika ini, tidak ada garis panduan berkaitan waktu dan kaedah bersolat di angkasa lepas walaupun ada umat Islam yang pernah sampai ke angkasa sebelum ini,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Apa pun, Syed Kamarulzaman berkata, pihaknya percaya Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan menyediakan sesi khas kepada bakal angkasawan Muslim sekiranya dipilih bagi membolehkan mereka menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim seperti bersolat, berwuduk dan bersuci.

Katanya, hasil resolusi dalam seminar berkenaan sudah diserahkan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi sebelum dibincangkan pada peringkat Jakim dan Majlis Fatwa Malaysia.

Malaysia juga bercadang mengadakan seminar pada peringkat antarabangsa bagi membincangkan secara meluas kehidupan angkasawan Muslim di angkasa lepas, selain mencari kata sepakat berkaitannya yang boleh diguna pakai di seluruh dunia.

Jika umat Islam tidak membangkitkan isu berkenaan pasti tidak ada kesepakatan dicapai berkaitannya.

Tentu orang Barat tidak ada minat atau kecenderungan hal berkaitan kerana misi mereka untuk pergi dan meneroka bulan manakala kita pula sibuk untuk melihat bulan atau anak bulan.

“Serentak itu, peranan Persatuan Falak Syarie Malaysia dalam hal ini untuk menghidupkan semula tradisi keilmuan Islam termasuk terhadap kehidupan angkasawan Muslim itu berpandukan al-Quran dan hadis,” katanya.

Menerusinya, ilmu itu dapat disebarkan kepada masyarakat supaya lebih difahami dan dihayati. Ilmu falak syarie itu juga luas dan perlu dipelajari, dikembangkan dan sekali gus mampu meningkatkan martabatkan umat Islam di mata dunia.

Beliau berkata, pada asasnya, ilmu falak syarie itu penting untuk menentukan arah kiblat, waktu solat dan tarikh bagi kalendar Islam.

Ilmu falak syarie itu adalah ilmu yang sebati dengan tamadun dan sejarah Islam. Dalam konteks ini, peranan ulama, ahli sains dan falak saling memerlukan untuk melengkapkan ilmu dalam bidang berkaitan.

Sejak 1991, menerusi Persidangan Kalendar Islam, yang diadakan di Pulau Pinang, kesepakatan dicapai dalam menentukan rukyah bagi hari dan tarikh kalendar Islam untuk ibadat berpuasa dan menyambut Aidilfitri atau Aidiladha membabitkan negara Islam di Nusantara ini.

Syed Kamarulzaman berkata, pada zaman ini, ilmu falak syarie dianggap sebagai bermusim, iaitu ia menjadi popular apabila tiba waktu untuk menentukan tarikh berpuasa dan menyambut raya dengan melihat anak bulan.

Bagaimanapun, pada zaman kegemilangan Islam, ilmu falak syarie adalah ilmu paling tinggi dan sering dijadikan bahan kajian. Malah, ilmu itu turut menggabungkan antara imaginasi, akal dan matematik.

Justeru, bagi memartabatkan ilmu falak syarie ini, beliau berkata persatuan itu yang ditubuhkan sejak 20 tahun lalu akan terus memainkan peranan memastikan ia terus unggul selari dengan ilmu lain.

“Kini, kita cuba menggalakkan sekolah menubuhkan kelab astronomi supaya menimbulkan minat mendalam kepada pelajar terhadap ilmu itu. Kini beberapa sekolah menubuhkan kelab itu.

“Persatuan ini juga dengan kerjasama jabatan agama dan pejabat mufti negeri kerap mengadakan seminar berkaitan, khusus untuk pegawai agama mendalami ilmu itu.

“Persatuan juga memainkan peranan dalam menyumbang kepada penubuhan beberapa balai cerap di negara ini,” katanya yang berminat dalam bidang ilmu falak syarie dan astronomi sejak dari zaman persekolahan.


http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Thursday/Agama/20060524234704/Article/

Astronomi moden hasil kegigihan pakar Islam


PERKEMBANGAN ilmu falak syarie adalah dirujukkan kepada usaha gigih pakar Islam sejak zaman Rasulullah SAW sehingga sekarang.


Kerja yang dijalankan oleh pakar Islam amat perlu diketahui supaya kita menyedari bahawa perkembangan astronomi moden sebenarnya hasil yang diusaha dan disarankan oleh pakar Islam sendiri.

Pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyyah, beliau meletakkan ilmu falak pada kedudukan yang ketiga selepas ilmu tauhid dan fiqh serta ilmu kedoktoran.

Pada ketika itu, astronomi tidak hanya dipelajari dan dilihat dari perspektif keperluan ibadat khusus saja. tetapi lebih daripada itu.

Ia adalah sebagai asas kepada perkembangan bidang sains lain seperti ilmu pelayaran, pengembaraan, ketenteraan, pemetaan dan sebagainya.

Khalifah Abu Jaafar Al-Mansur, sebagai contoh adalah seorang Khalifah Kerajaan Abbasiyyah yang telah membelanjakan dana negara yang besar untuk memperkembangkan pengajian dan penyelidikan ilmu falak.

Seorang ahli falak yang terkenal adalah Muhamad AL-Fazari iaitu orang yang mereka cipta alat astrolabe, iaitu satu alat untuk mengukur sudut.

Alat ini adalah asas kepada perekaan alat theodolait dan teleskop moden hari ini.

Ilmu falak terus berkembang sehingga ke zaman pemerintahan kerajaan Ummaiyyah. Puncak kecemerlangan perkembangan ilmu falak ketika pemerintahan Khalifah Al-Makmun.

Pada zaman inilah lahirnya konsep balai cerapan astronomi (observatory). Kajian astronomi dibuat secara sistematik dan hasilnya satu jadual kedudukan bintang diterbitkan yang dikenali sebagai Daftar Al-Makmun (Tables of Al-Makmun).

Pada zaman ini juga telah lahir beberapa tokoh ilmu falak Islam seperti:

  • Thabit bin Qurrah:

    Mempunyai balai cerapnya sendiri di Baghdad.

  • Abu Abdullah Muhamad bin Jabir bin Sinan al-Hirany al-Battani al- Syaiby yang lebih dikenali sebagai Al-Battani.

    Orang yang memperkenalkan ilmu trigonometri sfera ke dalam ilmu falak yang digunakan sehingga hari ini. Al-Battani membuat hitungan tentang tempoh masa bagi satu tahun sebagai 365 hari 5 jam 46 minit 24 saat.

  • Muhammad bin Musa al-Khawarizmi dikenali sebagai Al-Khawarizmi.

  • Ali bin Abd Rahman atau lebih dikenali sebagai Ibn Yunus.

    Beliau menerbitkan satu jadual yang amat berguna mengenai pengiraan waktu berdasarkan matahari seperti mana mengikut satu artikel dalam (David A.King, 1986) yang bertajuk Ibn Yunus ‘Very Useful Tables for Reckoning Time by The Sun’.

    Tempoh perkiraan dengan teknologi sekarang mendapati tempoh itu sebagai 365 hari 5 jam 46 minit 46.08 saat.

    Hasil kajian Ibn Yunus pada asalnya tidak begitu mendapat pengiktirafan oleh pihak Barat sehingga usahanya itu dikaji oleh seorang orientalis Belanda, J Golius.

    Ibn Yunus telah melaksanakan hampir seratus cerapan gerhana matahari dan bulan serta ijtimak planet.

    Beliau melakukan cerapan sedemikian bagi menyemak data parameter planeteri yang disediakan oleh ahli falak, Yahya bin Abi Mansur, ketika pemerintahan Khalifah Al-Makmun (kira-kira pada tahun 810 masihi).

    Hasil kajian Ibn Yunus menjadi sumber data bagi pembentukan model peredaran bulan termasuk pengiraan perubahan sekular (secular variations) bagi pergerakan bulan dan planet oleh S Newcomb (1878) dan R Newton (1970), yang diguna pakai sehingga hari ini.

    Satu lagi usaha yang penting kepada perkembangan astronomi ialah astronomi Islam (mengikut takrif David A King) yang telah dibuat oleh Ibn Yunus adalah menyediakan jadual waktu perjalanan matahari (ketara) yang mengambil kira faktor biasan udara pada ufuk.

  • posted by Blogger @ 3:59 PM  
    1 Comments:
    • At 12:12 AM, Anonymous Anonymous said…

      Good Day!!! pakngah70.blogspot.com is one of the most excellent resourceful websites of its kind. I take advantage of reading it every day. I will be back.

       
    Post a Comment
    << Home
     
    About Me

    Name: Blogger
    Home: Malaysia
    About Me:
    See my complete profile
    Kunjungan

    Pengunjung Dari Negara Online
    Previous Post
    Archives
    Links
    Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com