http://utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2006&dt=0602&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_05.htm
SOALAN Terdapat segelintir orang mengatakan bahawa bacaan qunut dalam solat Subuh adalah bidaah. Buktinya, Masjid Nabawi di Madinah dan Masjidil Haram di Mekah mereka tidak membaca qunut dalam solat Subuh. Hal ini turut diakui oleh segelintir siswazah dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sendiri dan mereka juga tidak mengamalkan amalan sedemikian. Tolong ustaz jelaskan kemusykilan ini.
JAWAPAN Membaca qunut dalam solat Subuh tidak termasuk dalam amalan bidaah, ini kerana amalan ini ada nasnya dan pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. sendiri. Apa yang diamalkan di Masjid Nabawi dan di Masjid al-Haram tidak boleh dijadikan hujah dalam hal ini, ini kerana mereka bermazhab Hanbali.
Dalam mazhab Hanbali, bacaan qunut dalam solat Subuh tidak dituntut. Adapun kita masyarakat di Malaysia bermazhab Syafie. Sudah semestinya pengamalan mazhab Hanbali tidak sama dengan mazhab Syafie. Untuk pengetahuan saudara dalam mazhab Syafie amalan qunut dalam solat Subuh dikategorikan sebagai sunat ab’ad suatu yang dituntut dan bagi mereka yang tertinggal adalah disunatkan sujud sahwi (sujud kerana terlupa). Pendapat ini boleh dilihat dalam kitab Mugni al-Muhtaj jld 1, hlm 166, Hasiyah al-bajuri, jilid 1, hlm 168. Di dalam kitab Alfiqh al-Islamiy karangan Dr. Wahbah Mustafa al-Zuhaili, ada menyatakan sebab-sebab seseorang itu dituntut supaya sujud sahwi. Di dalam mazhab al-Syafieyyah apabila seseorang itu meninggalkan sunat muakkad yang dikira sunat ab’ad dalam solat, di antaranya ialah apabila seseorang itu meninggalkan qunut dalam solat Subuh. Perkara yang sama telah dinyatakan oleh al-Syarqawi di dalam hasyiahnya (jilid 1, hlm 196). Pendapat yang sama telah dinyatakan oleh Syamsuddin Muhammad al-khatib al-Syarbaini di dalam karyanya Al-Iqna’, beliau menyatakan: “… sunat ab’ad yang kedua dituntut sujud sahwi ialah qunut pada rakaat yang kedua dalam solat Subuh… ”(jilid 1, hlm 318). Kesemua pendapat ulama al-Syafieyyah itu jelas kepada kita bahawa qunut dalam solat Subuh adalah suatu amalan yang dituntut dalam mazhab al-Syafie. Apa yang saya harapkan ialah menghormati sesebuah masyarakat dengan aliran pegangan mazhab mereka dan tidak melakukan sesuatu yang boleh memecahbelahkan mereka dengan pegangan mazhab yang lain walaupun pandangan itu benar mengikut fahaman mazhab tersebut. Tiada gunanya umat Islam berbalah dan salah menyalahkan antara satu sama yang lain disebabkan isu yang yang dikira khilaf di kalangan ulama. Harapan saya ialah setiap orang datang ke negara ini atau yang pernah menuntut di mana-mana negara di Asia Barat jangan nak jadi jaguh dan tunjuk hebat kononnya dia seorang sahaja yang pandai dan tahu selok belok agama sedang yang lain dianggap sesat dan ahli bidaah. Sebenarnya orang yang suka menimbulkan isu bidaah adalah orang yang kehabisan modal untuk dakwah. Umat Islam perlu memikirkan perkara yang lebih serius dan memerah idea untuk pembangunan ummah ke arah yang lebih dinamik yang berdaya maju dalam segenap aspek. Tinggalkan isu-isu yang lapuk dan ayuh ke arah pemikiran yang lebih global. Soalan Saya seorang pelajar yang kini sedang menuntut di Moscow, Rusia. Saya ada sedikit kemusykilan berhubung dengan status makanan di sini. Maklumlah, hidup di negara penduduk majoritinya bukan Islam, hal makanan halal dan haram menjadi masalah kami di sini.
Saya ingin mengambil kesempatan bertanyakan kepada ustaz tentang makanan yang berasaskan sumber sayur-sayuran, susuan, yang pastinya halal tetapi melalui cara pembuatan yang tidak diyakini. Maksud saya, adakan jatuh haram makanan halal tadi jika dimasak di dalam bekas yang pernah digunakan untuk memasak khinzir? Harap ustaz dapat jelaskan. Jawapan: Makanan yang dimasak dengan menggunakan bekas yang digunakan untuk memasak khinzir adalah tidak boleh dimakan. Bekas yang digunakan itu terlebih dahulu hendaklah disamak sebelum ia digunakan. Bekas itu tetap dikira bernajis selagi mana ia tidak disamak.
Namun pandangan ini akan berubah sekiranya sudah tidak ada makan lain selain daripada makanan yang dimasak dengan bekas tersebut maka pada saat itu, bolehlah masakan daripada bekas itu dimakan, ini kerana memelihara nyawa itu lebih utama. Selain itu, perlu diingat keharusan itu hanyalah untuk menyelamatkan keadaan yang darurat sahaja. Berusahalah terlebih dahulu untuk mendapatkan makanan yang bersih lagi halal yang menjadi tuntutan agama Islam. Sebarang soalan untuk ruangan Kemusykilan Agama boleh dihantar melalui e-mel keagama@utusan.com.my atau ke Ruangan Agama, Utusan Malaysia, 46M, Jalan Lima, Off Jalan Chan Sow Lin, 55200 Kuala Lumpur. Tel: 03-9221 7055 samb. 575 atau faks: 03-9222 4967. |