Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bicara Haji: Makkah kota pilihan satukan ummah
Friday, June 16, 2006

MAKKAH mula dibina pada zaman Nabi Ibrahim dan puteranya, Nabi Ismail.


Ketika Nabi Ismail dan ibunya Hajar ditinggalkan di situ, Makkah hanya sebuah lembah yang gersang, padang pasir tandus dan hanya ditumbuhi oleh pohon renek.

Ia adalah sebuah kawasan yang tiada berpenghuni dan antara laluan kafilah dagangan. Bagaimanapun, ada satu kabilah yang menetap di kawasan sekitarnya iaitu Kabilah 'Amaliq.

Apabila wujudnya telaga zamzam di Makkah, kafilah suku Jurhum yang kebetulannya melalui kawasan itu memohon keizinan daripada Hajar untuk menetap berdekatan telaga itu. Maka, bermulalah sebuah penempatan kecil di bumi Makkah dengan pekerjaan utama penduduknya, berburu haiwan.

Setelah Nabi Ismail dewasa, baginda dijodohkan dengan anak gadis suku kaum Jurhum. Perkahwinan itu membawa kepada penyatuan dua keturunan, yang akhirnya membolehkan keturunan suku Jurhum menjadi ketua (penguasa) kepada kabilah itu dan lainnya yang tinggal di sekitar mereka.

Penguasaan suku Jurhum sebagai Ketua Makkah dan penjaga Kaabah berterusan selama dua abad. Mereka menjadi lemah selepas kematian ketua mereka bernama Madhadh ibn 'Amru. Mereka mula leka dan tidak lagi berpegang teguh dengan ajaran Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail.

Mereka bersikap angkuh dan bongkak. Mereka juga berkelakuan keji dengan melakukan pelbagai kezaliman di Makkah, menghalalkan yang haram, malah sanggup melakukan perzinaan di dalam Kaabah.

Akibat sikap dan perbuatan melampau itu, Allah menamatkan penguasaan mereka di bumi Makkah. Mereka ditewaskan oleh suku Khuza'ah yang diketuai oleh 'Amru ibn Luhay yang datang dari Yaman.

Suku Jurhum mengalami kekalahan teruk dalam peperangan yang berlaku selama tiga hari sehingga tiada lagi yang hidup, melainkan mereka yang melarikan diri dari medan pertempuran.

Kota suci Makkah bertambah maju di bawah pemerintahan suku Khuza'ah dengan pertambahan jemaah yang menziarahi Kaabah. Pada masa sama pendatang ini membawa masuk amalan mereka yang rosak seperti menyembah berhala, menenung nasib dengan bilah anak panah dan adat yang jelas bertentangan dengan ajaran Nabi Ibrahim.

Penguasaan suku Khuza'ah berpanjangan dari satu generasi ke satu generasi (melebihi 500 tahun) sehingga tiba zaman Qusay ibn Kilab. Beliau menyatukan suku Arab di Makkah menjadi satu bangsa atau kabilah Quraisy yang disegani di seluruh Semenanjung Tanah Arab.

Keadaan ini berterusan sehingga ke zaman Rasulullah SAW dilahirkan, di mana ketika itu pucuk pemerintahan dipegang oleh datuk Baginda iaitu Abdul Muttalib. Di bawah kepimpinan beliau, bangsa Quraisy melalui zaman kemuliaan, kekuasaan dan kemegahan yang tidak pernah diperolehi oleh keturunan mereka sebelum ini.

Pada 571 Masihi, tahun kelahiran Nabi Muhammad SAW, Makkah diserang oleh Raja Abrahah, penguasa dari Yaman bertujuan meruntuhkan Kaabah dan membalas perbuatan kabilah Quraisy yang menghina ‘Kaabah’ buatannya di Yaman.

Abdul Muttalib bertindak bijak apabila diberi peluang oleh Abrahah untuk mengemukakan permintaanya sebelum Kaabah diruntuhkan. Beliau menuntut harta penduduk Makkah yang dirampas oleh tentera Abrahah. Apabila ditanya, mengapa beliau meminta benda remeh, sedangkan Abrahah akan melakukan sesuatu yang besar, meruntuhkan Kaabah. Abdul Muttalib menjawab bahawa beliau adalah tuan unta (harta yang dirampas), sedangkan Kaabah ada Tuannya yang pasti akan menjaganya.

Penguasaan golongan Musyrikin Quraisy ke atas kota suci ini berakhir dengan pembukaan Makkah oleh Rasulullah SAW pada Ramadan tahun 8 Hijrah. Baginda menerima perintah Allah untuk mengambilalih penguasaan ke atas Makkah daripada tangan Musyrikin.

Baginda membinasakan berhala di sekitar Kaabah yang berjumlah 360 buah dengan pedangnya.

Rasulullah SAW juga mengarahkan sahabat, Umar ibn al-Khattab dan 'Uthman ibn 'Affan memadamkan lukisan pada dinding Kaabah.

Bermula daripada detik itu, Makkah bergerak menuju era keemasan di bawah naungan dan rahmat Ilahi, sungguhpun tampuk pemerintahan umat Islam saling bertukar ganti.

Kegemilangan dan kemajuan ini menjadikan Makkah al-Mukarramah yang suatu ketika dulu hanya dihuni oleh kelompok kecil manusia dari suku Jurhum berkembang menjadi kota bertamaddun, lagi canggih dan dihuni lebih 600,000 penduduk tetapnya sekarang.

Inilah bumi pilihan Allah untuk kelahiran sekasih-kasih manusia disisi-Nya, junjungan kita Nabi Muhammad SAW.

Di sinilah didirikan Kaabah, rumah ibadat kepada Allah yang tertua di muka bumi ini.

Bumi Makkah ini ditentukan sebagai Tanah Haram, bumi yang dimuliakan lagi suci yang mempunyai makna dan kelebihan tersendiri yang tidak ada di bumi selainnya.

Di bumi inilah juga Allah menentukan tempat melakukan ibadah haji dan umrah sebagai Rukun Islam kelima dan terakhir dalam rangka manusia menyediakan bekalan bagi dirinya untuk kembali ke negeri yang kekal abadi (akhirat).

Umat Islam semuanya diseru mendatangi Tanah Suci Makkah untuk mendapatkan kelebihan Allah yang banyak di dalamnya.



Penulis ialah Pengurus Besar (Pakej/Swasta) Lembaga Tabung Haji. Artikel dengan kerjasama Lembaga Tabung Haji
posted by Blogger @ 8:33 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com