Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Ucapan dasar Presiden: Selamatkan demokrasi, tegakkan keadilan (2)
Sunday, June 03, 2007
Sambungan....

Tranungkite.net, 1 jun 2007

Presiden PAS

PENDIDIKAN DAN MODAL INSAN YANG SEMAKIN CELARU


mukHadirin dan Hadirat yang dihurmati sekelian,

Umno adalah warisan penjajah untuk meneruskan dasar menghakis kejatian diri umat Islam di negara ini secara halus. Moto perjuangan Umno ialah membela bangsa, agama dan negara. Namun dasar-dasar dan tindakannya membawa kesan sebaliknya, membahayakan umat Islam, kerana melahirkan pengkhianat agama, bangsa dan negara .


Sistem pendidikan yang dilaksanakan sebaik sahaja negara mencapai kemerdekaan, gagal membangun insan sejati mengikut acuan penciptanya, ia-itu Allah S.W.T.

Apa yang diwarwarkan oleh pemimpin Umno dengan slogan baru, ‘Modal Insan’, tanpa pembangunan insan mengikut acuan Allah, kerana manhaj ketetapan Allah dirobekkan mengikut selera pemimpimnya yang mengekspolitasi penggunaan perkataan Islam . Allah SWT telah menetapkan acuan pembangunan insan untuk tujuan mereka diciptakan supaya beribadah, berkhilafah dan menunaikan amanah, hendaklah berasaskan firman Allah :

وَالْعَصْرِ (103:1) إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ (103:2) إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (103:3

(Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, malainkan mereka yang beriman, mengerjakan amal soleh dan berpesan (nasihat menasihati) dengan kebenaran dan berpesan dengan kesabaran ).

Bertemakan Iman, Amal Soleh dan berani serta sabar menegakkan kebenaran. . Ditafsirkan oleh Rasulullah S.A.W. dengan Iman, Islam dan Ihsan atau Aqidah, Syari'ah dan Akhlak .

Acuan yang meletakkan peranan manusia di alam dunia yang menjadi jambatan kebahagiaannya yang bersambung dengan kebahagian alam akhirat. Alam dunia yang berwawasan akhirat .

Umno membina jambatan kebahagiaan dunia yang di pisahkan dengan kebahagian di alam akhirat. Hasil modal insan mengikut acuannya melahirkan gejala murtad, meninggalkan Islam, menolak Syari'at Allah dan Akhlak Islam, berlakunya rasuah, menipu, jenayah dan berbagai jenis ma'siat, laksana banjir yang menghanyutkan.

Bayangkan bagaimana buku teks sains sekolah yang menjelaskan penciptaan alam oleh Tuhan dibuangnya perkataan ’Tuhan’ kerana desakan golongan anti-Tuhan.

PENDIDIKAN KONTRA-TAUHID, HASIL ISLAM BERPILIH-PILIH

Bukan sahaja Umno merosakkan Akidah Islam dan membawa falsafah pendidikan yang bersifat Kontra-Tauhid, tetapi ternyata prinsip utama Rukun Negara yang mereka sendiri kemukakan pun, hari ini telah mereka pinggirkan.

Slogan Islam Hadari yang jelas mengambil pendekatan Islam ’berpilih-pilih’ adalah menjebak Islam ke dalam acuan sekularisma ala-Barat yang memisahkan agama daripada menjadi dasar dan petunjuk kepada urusan pentadbiran dunia. Melahirkan insan yang mengadap Allah ketika beribadah, adapun dalam urusan kehidupannya lupakan Allah, tanpa perhitungan dosa dan pahala. Maka ’Modal Insan’ laksana modal pinjaman yang telah menenggelamkan Bank Bumiputra yang melahirkan jutawan berhutang yang dilupuskan sekaligus melahirkan pelbagai jenis jenayah ’kolar putih’ golongan cerdik-pandai bijaksini tetapi tidak sebenarnya bijaksana, yang hanya diasah mindanya tetapi ketandusan pegangan agama, nilai akhlak serta arah hidup.

Setelah lumpuhnya tulisan jawi yang mengakibatkan kewujudan buta dan jahil agama, wujud pula dasar penggunaan Bahasa Inggeris, mengganti Bahasa Melayu, sepenuhnya sebagai bahasa pengantar bagi pengajaran Matematik dan Sains, bermula tahun 2007 dalam sistem pendidikan negara, sehingga ke peringkat universiti.

Di zaman Nabi (S.A.W) Baginda hanya membenarkan segolongan kecil sahaja belajar bahasa Ibrani, bahasa orang Yahudi dan bahasa lain untuk menyampaikan Risalah Islam dan mengambil ilmu bermanfa'at daripada berbagai bangsa. Orang Islam merantau ke seluruh dunia di masa itu mencari ilmu, sekembalinya mereka menyaring ilmu itu, membuang bahagian-bahagian yang bertentangan dengan prinsip Islam dan menulis kembali kedalam bahasa Arab untuk disebarkan kepada umum, selepas itu lahirnya Hadarah Islamiyyah (Tamadun Islam).

Semasa kegemilangan Tamadun Islam, benua Eropah berada dalam kegelapan (The Dark Ages). Bila mereka bertembung dengan tamadun Islam di Andalus (Sepanyol), orang-orang Eropah itu mengambil ilmu dari orang-orang Islam. Apabila kembali ke negeri masing-masing, mereka menterjemahkan ilmu itu kedalam bahasa ibunda , untuk disebarkan kepada kaum mereka. Bahasa Arab tidak digunakan menjadi bahasa pengantar di Eropah, walau pun Eropah lebih mundur dari negara Islam di masa itu .

Namun apabila ilmu itu di terjemahkan ke dalam bahasa ibunda dan mengajarnya, akhirnya Eropah maju dalam ilmu duniawinya. Beginilah juga yang dilakukan oleh German, Jepun dan China pada hari ini. Hasil kajian UNESCO (Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu) mendapati bahawa manusia lebih senang dan berkesan belajar dalam bahasa ibunda. Maka kita tidak hairan, apabila kaum China Malaysia bermatian-matian untuk meneruskan pembelajaraan dalam bahasa Mandarin. Apa yang menghairankan, ialah Umno menipu bangsa sendiri supaya meninggalkan bahasanya.

PAS memandang serius langkah Kementerian Pelajaran Malaysia melaksanakan rancangan penubuhan ’Sekolah Kluster’ seperti yang terkandung dalam Bab 9 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang telah dilancarkan pada 16 Januari 2006. Ini kami takuti akan melahirkan gejala pendidikan elitist yang sekaligus akan meminggirkan sejumlah besar sekolah-sekolah dan pelajar-pelajar khususnya di luar bandar. Jurang capaian berkualiti ini perlu diperhatikan oleh kerajaan kerana mengikut statistik Kementerian Pelajaran sendiri wujud 794 buah sekolah kebangsaan tiada bekalan elektrik, 1555 buah sekolah tiada bekalan air dan 1084 buah sekolah tiada makmal komputer. Ini lebih bersifat dan mencerminkan negara dunia ketiga. Sementara kita menyokong usaha untuk melahirkan sekolah-sekolah yang bertaraf ’world-class’, adalah wajar untuk memenuhi hak pendemokrasian pendidikan bahawa jurang pendidikan ini segera ditangani. Sebuah kerajaan PAS/BA tidak akan mengizinkan fenomena ’jurang pendidikan’ ini berlanjutan selama 50 tahun lamanya.

PERJUANGAN DAN TANGGUNG JAWAB DEWAN-DEWAN

DEWAN ULAMA

Para Ulama pewaris Islam yang wajib memikul amanah mempertahan dan menegakkannya, mereka adalah teras kepada PAS, mereka memikul amanah Islam dalam menghadapi cabaran kini, walaupun mereka juga menjadi sasaran musuh . Ada dikalangan mereka orang-orang yang telah ditawan pemikirannya, sehingga menjual agama dengan harga murah, lahir di kalangan mereka golongan saperti dinyatakan dalam firman Allah SWT:

وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِيَ آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ (7:175) وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ذَّلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (7:176) الأعراف 175

175. Dan bacakanlah kepada mereka (Wahai Muhammad), khabar berita seorang yang kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat (Kitab) kami. kemudian ia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu ia diikuti oleh syaitan (dengan godaannya), maka menjadilah dia dari orang-orang yang sesat.

176. Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami tinggikan pangkatnya dengan (sebab mengamalkan) ayat-ayat itu. tetapi ia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau menghalaunya: ia menjelerkan lidahnya termengah-mengah, dan jika engkau membiarkannya: ia juga menjelerkan lidahnya termengah-mengah. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami. maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir.

Maka lahirlah ungkapan ’Islam di Persimpangan’, di antara kejahilan umat dan kelemahan ulama. Al HamduLillah, mereka yang seperti itu tidak sanggup bersama PAS. Namun ulama tetap menjadi sasaran musuh di seluruh dunia, mereka di-perlekehkan dengan pelbagai cara, melalui media elektronik, kenyataan dan tulisan. Namun merekalah orang yang mempertahankan Islam yang sempurna secara ilmu, iman, dan amal.

Perancangan melemahkan serta menghapuskan sekolah agama rakyat di seluruh dunia, menunjukkan betapa serangan terhadap golongan ulama untuk menghapuskan mereka bagi melumpuhkan Gerakan Islam. Islam akan tetap dipelihara oleh Allah SWT selagi dunia belum Qiamat dan kita bertanggungjawab mempertahankannya. Para ulama tidak boleh memandang ringan cabaran ini, mereka hendaklah bersedia secara peribadi dan jama'ah untuk menghadapinya. PAS telah menetapkan wujudnya Majlis Syura Ulama dan Dewan Ulama kerana maha pentingnya peranan golongan ulama bagi PAS.

Peranan para ulama dalam PAS hendaklah dimantapkan lagi, selaras dengan cabaran dalam Harakah Islamiyyah dan medan perjuangannya . Maka ulama hendaklah mendalami Fiqh Harakah, Fiqh Awlawiyat dan Fiqh Siyasah, bukan sahaja Fiqh Hukum yang telah ditulis dan disimpan di dalam pelbagai kitab. Mereka wajib menyuburkan ilmu di kalangan mereka sendiri agar dapat memahami setiap situasi, jangan berasa cukup dengan ilmu yang ada. Bukan sekadar Ilmu Islam , bahkan juga ilmu untuk menterjemahkan Islam itu dalam menghadapi Jahiliyah dan Taghut yang tidak berubah prinsipnya, tetapi cara dan pendekatannya yang merosakkan dan menipu sentiasa berubah . Ini mesti difahami.

Maka para ulama tidak cukup dengan menangani masalah yang telah terjawab di dalam kitab turath di zaman masing-masing. Mereka juga hendaklah mengetahui sejarah zaman para ulama yang berijtihad di zaman itu, begitu juga wajib berijtihad dalam perkara baru muncul dan melengkapkan diri untuk memahami cabaran baru yang dihadapi oleh PAS dan umat seluruhnya. Ada ulama yang menutup pintu ijtihad di zaman mereka supaya Islam tidak menjadi permainan Ulama Al Suu' yang diperalatkan oleh Para Umara' zalim dan sesat di- sepanjang zaman, dalam masa yang sama tetap wujud para Ulama Mujaddidin yang mempertahankan Islam dan menyelsaikan masalah dengan Islam , berijtihad menyatakan hukum Islam terhadap setiap cabaran baru yang muncul dalam masyarakat .

Sejarah Tasyri' mengajar kita bahawa para ulama semua mazhab muktabar hanya berkhilaf dalam perkara cabang hukum Islam, kerana situasi berbeza, tempat, masa dan cabaran yang berlainan, hanya sedikit sahaja. Ini kerana perbezaan penafsirannya , itu pun dalam perkara yang diizin oleh ajaran Islam yang anjal. Dalam masa yang sama mereka berguru di antara satu sama lain dan bersatu di medan jihad dalam masyarakat Islam kerana menentang kerajaan zalim di-kalangan umat, dan musuh dari luar .

Para ulama di zaman itu mampu berijtihad bersama dengan meluasnya perkembangan Islam sehingga ke dalam masyarakat bukan Islam di-seluruh pelusuk dunia. Mereka yang mentarbiyah orang yang baru menganut Islam tidak perlu diubah pakaian dan adat bangsa masing-masing selagi tidak bercanggah dengan prinsip asas hukum Islam sehingga melahirkan ulama pula dikalangan bangsa itu. Dalam masa yang sama , mereka yang telah menganut Islam, berada dalam masyarakat bukan Islam, dengan kekuatan syakhsiah menjadi pendakwah yang berjaya .

Para ulama kita jangan sekali-kali saperti ulama upahan-jalanan yang bersekongkol dan hanyut bersama dengan arus jahiliyyah. Para ulama PAS jangan terkeliru dalam membincangkan masalaah khilafiyah dengan meninggalkan masalah utama ummah. Ulama PAS wajib membina kekuatan syakhsiah ilmu secara fardi dan jama'i untuk menguatkan parti dan memelihara perjalanannya dengan istiqamah.

Syabas kepada Dewan Ulama, yang mewujudkan saf ulama muda, bagi melangsungkan peranan yang berterusan, dalam bidang yang diamanahkan kepada mereka, agar golongan ulama pewaris Anbiya’ terus subur dan diperkasakan.

DEWAN PEMUDA Dewan Pemuda adalah tonggak kekuatan PAS dalam arena perjuangan secara muwajahah yang banyak cabaran, dan pewaris kesinambungan perjuangan yang tidak akan tamat dan panjang wawasanya. Kita mahukan pemuda beriman, berilmu, berketrampilan dan kuat semangatnya :

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى (18:13) وَرَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَهًا لَقَدْ قُلْنَا إِذًا شَطَطًا (18:14) ... الكهف 13.

13. Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad S.A.W) perihal mereka dengan benar; Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk.

14. Dan kami kuatkan hati mereka (dengan kesabaran dan keberanian), semasa mereka bangun (menegaskan tauhid) lalu berkata: "Tuhan kami ialah Tuhan Yang Mencipta dan Mentadbirkan langit dan bumi; Kami tidak sekali-kali akan menyembah tuhan yang lain daripadaNya; jika Kami menyembah yang lainnya bermakna kami memperkatakan dan mengakui sesuatu yang jauh dari kebenaran."

Pemuda yang beriman, mendapat hidayah Allah, dan kuat semangat juangnya, berfikir panjang dan banyak kerjanya, bukan lagi bersembunyi dalam gua di-bukit-bukau atau menjadikan pejabat sebagai guanya, tetapi berada di medan, bangkit bila diseru untuk ke medan, proaktif dalam setiap situasi mendatang. Pemuda yang diadun kekuatan, kecergasan, kecermerlangan dengan kematangan orang-orang dewasa .

Pemuda pelajar yang wajib digerakkan kembali kelandasannya yang sebenar, pecahkan kepungan akta karut yang menjumudkan mereka di-kampus-kampus. Sedarkan Pemuda rempit dan lepak supaya bangkit bekerja, selamatkan mereka daripada suasana yang sengaja membelengui mereka yang diwujudkan oleh BN untuk memancing mereka dengan berbagai-bagai agenda kesenangan dan hiburan melekakan seterusnya menhancurkan masa depan mereka. Syabas kepada Dewan Pemuda , kerana gagah berani turun ke gelanggang dalam setiap situasi dan bencana yang menimpa masyarakat, samada bencana moral atau bencana alam .

Dewan Pemuda PAS yang telah aktif dengan kegiatannya, jangan merasa puas dengan apa yang telah ada dan telah dilakukan, jangan merasa sudah tahu segala-galanya. Wajib terus belajar, tarbiyyahkan diri, mempertingkat ketrampilan diri, kerana perjuangan masih panjang dan banyak cabaran.

Kewajipan Pemuda disamping turun medan, mereka juga hendaklah bertugas penuh yakin, mempertingkatkan ilmu, pengetahuan dan pengalaman, bersemangat dan beristiqamah untuk mempertahankan Islam dan menegakkanya di zaman Islam dicabar begitu rupa, dalam masa yang sama, wajib menyelamatkan generasi mereka yang lemas dalam agenda BN yang merosakkan umat .

DEWAN MUSLIMAT

PAS sangat sedar kedudukan Muslimat dan tanggungjawab mengikut ketetapan Allah. Gerakan wanita di barat menunjukkan kepalsuan dalam perjuangan hak wanita mereka, kononnya untuk persamaan taraf tetapi mereka lupa hak yang adil dan tugas sebenar kepada kaum wanita dalam segala aspek. Sebenarnya Barat telah merendahkan martabat wanita hingga ke lembah kehinaan. Perkembangan Islam yang pesat di negara barat menunjukkan wanita lebih ramai daripada lelaki menganut Islam dan ia adalah jawapan balas paling tepat kepada isu wanita dijadikan hujah untuk menghina Islam.

Peristiwa penghinaan ahli-ahli Parlimen BN yang bukan sahaja cuba merendahkan ahli parlimen wanita DAP di parlimen dengan kata-kata tidak sopan dan tidak bertamadun bahkan menjelaskan sekaligus sikap negatif mereka terhadap kedudukan mertabat wanita itu sendiri. Ini adalah amat dikesali dan tidak sepatutnya berulang lagi. Muslimat telah bingkas bangun untuk menzahirkan penentangan mereka dan juga dalam hal-hal urusan yang lain yang menyinggung kepentingan wanita secara khususnya dan kemaslahatan rakyat dan negara umumnya.

Syabas juga di-ucapkan kepada Dewan Muslimat yang berjaya melahirkan Nisa', bukan hanya sekadar pelapisnya, bahkan jentera penting parti dalam menghadapi cabaran kini kepada Islam, khusus dalam aspek wanita, yang seringkali menjadi sasaran golongan yang anti-Islam. Kemampuan Nisa’ menarik beribu ahli dan penyokong muda dalam waktu yang singkat adalah cukup membanggakan kita semua. Kejayaan mereka menganjurkan Temasya Sukan Nisa’ Games di Kota Bharu di sini baru-baru ini juga mendapat liputan luas seluruh negara. Konvensyen Generasi 3 (Gen. 3) mereka mendapat sambutan remaja dan muda-mudi luar jangka.

PAS mahukan Dewan Muslimat mengarusperdanakan serta mendepani isu-isu wanita dan kekeluargaan merentasi batas kaum etnik dan agama. Majoriti bilangan wanita di pusat pengajian tinggi berbanding lelaki sudah cukup sebagai petanda bahawa peranan Muslimat dalam Harakah Islamiyyah di masa depan adalah lebih kritikal lagi dan amat penting dalam menjana kemenangan perjuangan.

PENGGEMBLENGAN SELURUH TENAGA MENDUKUNGI PERJUANGAN.

Saya ingin menegaskan kembali di sini mengenai peranan ulama dan golongan profesional serta aktivis parti yang saling memerlukan, saling lengkap melengkapi untuk keutuhan jamaah dan parti.

Dalam ucapan Dasar Muktamar PAS ke-47 (1422H/2001M), Al-Marhum Presiden Dato' Al-Ustaz Haji Fadzil Mohd Noor RahimahulLah menegaskan antara rahsia kejayaan PAS ialah :"Penampilan imej Parti yang Islamik , berwibawa dan responsif yang diterajui oleh kepimpinan ulama dan digandingi golongan profesional-intelektual dan seluruh lapisan ahli Parti".

Almarhum Dato' Presiden menegaskan lagi dalam Ucapan Dasarnya Ke-48, tahun berikutnya :"Konsep Kepimpinan Ulama juga telah dapat menyatukan golongan ulama dan professional serta cendikiawan Muslim, sama ada dalam parti atau diluar parti. Ini sekaligus menghapuskan batas pemisah antara gulungan ulama dan cendikiawan Muslim. Ia membuka ruang dua gulungan ini mengadun ilmu dan pengalaman masing-masing untuk mencapai matlamat hingga dualisme yang memisahkan ilmu wahyu dan ilmu bukan wahyu dapat dirapatkan ".

Ahi-ahli PAS mesti memahami betapa wujudnya dalam PAS disemua peringkat kepelbagaian tersebut adalah kejayaan yang besar kepada perjuangan kita yang telah dipelupuri oleh pejuang yang mendahului kita kejayaan mengadun kepelbagaian ini. Kejayaan kurnia Allah ini mengulangi kejayaan generasi awal umat ini ketika Islam diasak dan dipulau dari segenap penjuru , Rasulullah S.A.W bersabda :

بدأ الإسلام غريبا فسيعود غريبا كما بدأ فطوبى للغرباء

(Bermula Islam dalam keadaan Dagang, maka ia kembali semula (di-akhir zaman ) sebagaimana bermulanya, maka berjayalah orang orang yang dagang (Al-Ghuraba’).

Kemajuan dan kemenangan perjuangan kita selaras dengan tersebarnya kefahaman Islam yang sebenar. Justeru itu BN mengambil langkah membendung kebangkitan Islam. Mereka bersama agenda Barat yang bermusuh terhadap Islam dengan menonjolkan Islam baru, yang berkecamuk dengan unsur murtad, maksiat, tanpa amar maruf dan nahi munkar. Mereka membangun masjid tetapi dikepung dengan hiburan yang melekakan. Mereka memperkenalkan apa yang dinamakan sebagai projek ‘Building Moderate Muslim Networks’, dengan menggunakan golongan yang diberi nama ‘Secular Moslems’ atau Muslim sekular.

Golongan yang berpendidikan Barat di dalam PAS adalah mereka yang merdeka daripada penyakit sekularisme yang membarah ke dalam Umno. Mereka yang berpendidikan barat dalam PAS menjadi pemimpin bersama dengan kepimpinan ulama untuk menegakkan Islam. Adapun mereka yang berpendidikan agama dalam Umno hanya layak menjadi alat untuk iklan jenama agama yang tidak berfungsi untuk menjadi pemimpin yang memandu Umno kearah Islam.

Mari kita tentang usaha yang dilakukan oleh musuh ini bagi memisahkan ikatan yang telah kita jalin dengan teguh ini, demi menyelamatkan kesempurnaan Islam yang kita perjuangkan, dengan kesempurnaan latar belakang kepimpinan yang kita tegakkan .

Pihak luar tidak boleh menyamakan pertandingan dalam parti kita dengan mereka, kerana pertandingan dalam PAS tidak boleh disamakan dengan Umno. Politik wang adalah diharamkan dalam PAS. Etika Islam yang mentarbiyah ahli tidak boleh menonjolkan kepimpinan dengan lobi cara politik wang Umno sehingga Naib Presiden dan beberapa kepimpinan Bahagiannya ada yang dipecat kerana rasuah.

Pertandingan berlaku adalah untuk menempah pengorbanan dan berlumba merebut fadhilat berslogankan, فاستبقوا الخيرات

(Belumba-lumba mengejar amal kebajikan), bukannya melamar pangkat dan projek. Allah menyelamatkan PAS kerana orang-orang yang bersifat Umno akan terjun atau diterjunkan daripada Bahtera kita. Ulama yang berotak sekular, atau propesional dan intlektual cari makan dan kedudukkan hanya layak berada dalam Umno, kita dibersihkan daripada anasir yang negatif ini, kerana mereka semua telah berada dalam Umno.

Setiap bulan kita menerima ahli-ahli baru, menunjukkan kemaraan parti berlainan dengan keputusan piliharaya yang tidak menentu oleh amalan Demokrasi yang penuh tipudaya dan penyelewengan. Kepesatan penerimaan ahli baru dan penyokong yang bertambah tidah boleh dipadamkan oleh berita keluar PAS yang menjadi amalan biasa Umno yang menguasai media untuk menunjukkan sekadar menjadi tanda besar hampirnya pilihanraya .

PERSAUDARAAN ISLAM DAN KEHARMONIAN UMAT MANUSIA

Kita mahukan PAS dan seluruh aktivis jamaah ini menunjukkan kematangan dan kewajaran kita dalam bertindak sesuai dengan akhlak yang dituntut Islam dan dihayati oleh RasulAllah (SAW). Samada mereka yang menganut agama Islam dalam erti dan tuntutan Persaudaraan Islam dan Kesatuan Berakidah dan juga sesama manusia dengan sikap dan tuntutan Allah SWT bahawa RasulAllah (saw) itu dibangkitkan sebagai ’Rahmatan lilLalamin’ (Rahmat ke atas Seluruh Alam), dalam pengertian persaudaraan sesama manusia yang lebih luas bagi memakmurkan seluruh semesta alam ini dengan Keadilan Islam dan nilai-nilai sejagat.

Inilah yang meletakkan parti Islam ini, ditengah-tengah gelanggang politik nasional bahkan ditengah tengah gelanggang politik antarabangsa diperingkat global. Dalam kemelut konflik dan pertentangan antara Barat dan Islam, PAS tetap akan melakukan penglibatan atau ’engagement’ di peringkat yang lebih luas, samada sesama Gerakan Islam antarbangsa mahupun yang melibatkan ’engagement’ di antara Islam dan Barat, supaya PAS akan terus berperanan bagi menegaskan kedudukan Islam yang mahukan suasana dunia lebih aman, adil dan menyelamatkan maruah dan tamaddun manusia itu sendiri. Duta-duta asing dan semua pihak sivil dan rakyat awam termasuk masyarakat antarabangsa, tidak harus sangsi tentang keihklasan dan kesungguhan PAS dalam usaha mewujudkan keharmonian dan kesejahteraan tamadun manusia sejagat. Justeru itu, PAS tidak takut bahkan bersedia untuk terlibat samada dalam apa jua bentuk kerjasama, persidangan, forum atau wacana antarabangsa mahupun serantau bagi mencari jalan jalan penyelesaian terhadap konflik yang sedang bergolak dirantau dan negara-negara Islam

PAS DALAM KEPRIHATINAN PERJUANGAN UMMAT ISLAM

Namun bagi PAS, suasana gawat yang sedang berlaku di bumi Irak menghendaki penjajah Amerika Syarikat agar segera keluar dari bumi Anbiya’ ini. Kembalikan hak rakyat Irak bagi menentukan masadepan politik dan kepimpinan mereka. Begitu juga dengan apa yang sedang berlaku di bumi suci Palestin. Pembunuhan serta pertumpahan darah sesama sendiri yang sedang berlaku sekarang ini hanya memenuhi keperluan rejim Zionis dan musuh-musuh Palestin. Seperti yang di tegaskan oleh pemimpin tertinggi Hamas, Khalid Mashal, ’matlamat kita bukan menghala muncung senapang sesama sendiri tetapi untuk di halakan pada rejim Zionis bagi membebaskan bumi Palestin dan kiblat pertama kita Masjid Al-aqsa’.

PAS mahukan penegasan agar masyarakat antarabangsa lebih adil kepada kemelut yang terus berlaku di dunia Islam kini kerana campurtangan kuasa Barat; di Darfur Sudan, Somalia, Afghanistan, Chechenya. Jangan sekali-kali bercakap soal keadilan dan hak asasi sedangkan di waktu yang sama tidak pernah memberikan keadilan dan hak asasi kepada dunia Islam.

Dan jangan sekali-kali meletakkan darah dan nyawa umat Islam lebih murah dari haiwan binatang. Kita mahukan masyarakat antarabangsa khususnya negara-negara Islam dalam OIC peka serta mengambil inisiatif politik untuk mendepani tekanan sekatan yang dibuat ke atas Iran oleh Majlis Keselamatan PBB. Iran terus bertegas bahawa projek pengkayaan uranium mereka itu adalah untuk membangunkan teknologi menjana tenaga alternatif.

HUBUNGAN DENGAN KUMPULAN ISLAM

PAS yang menjadi satu-satunya Parti Islam di negara tercinta ini untuk membawa wadah politik, diberi kepercayaan oleh pendukung Islam yang berorentasikan berbagai pedekatan dan nama, mewajibkan kita berukhuwwah dengan kumpulan Islam. Kita wajib memelihara adab ikhtilaf dikalangan pendukung Islam, sehingga saf ummat tidak digugat oleh perpecahan yang memberi kesempatan hanya kepada musuh Islam. Tegakkan ciri Parti Allah :

أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (5:54) إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (5:55) وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ (5:56) .. المائدة 54

54…Mereka bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang Yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kufur terhadap Allah, mereka berjuang Dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah, dan mereka tidak takut kepada celaan orang Yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah Yang diberikanNya kepada sesiapa Yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi meliputi pengetahuanNya.

55. Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah, dan RasulNya, serta orang-orang Yang beriman, Yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah).

56. Dan sesiapa Yang menjadikan Allah dan RasulNya serta orang-orang Yang beriman itu penolongnya (maka berjayalah dia), kerana Sesungguhnya golongan (yang berpegang kepada ugama) Allah, itulah Yang tetap menang.

KELAB PENYOKONG PAS – TUNTUTAN MERENTASI BATASAN KAUM.

Dalam menghadapi cabaran terkini, Islam menjadi sasaran khusus dengan fitnah mencacatkan wajahnya di kalangan golongan bukan Islam. Kita telah berjaya melakukan anjakan paradigma sekaligus memecah tembok pemisahan, apabila berjaya mendapat sokongan secara langsung daripada kalangan bukan Islam, tanpa mempertikaikan segala pendekatan untuk menjadikan Islam sebagai penyelesaian terhadap masalah kehidupan bernegara. Kejayaan kita menegakkan perpaduan nasional yang sebenar seperti perakuan sejarah di mana tidak berlakunya pergolakan kaum dalam peristiwa hitam 13 Mei 1969 di negeri Kelantan yang diperintah oleh PAS, negeri yang kuat PAS saperti Terengganu, Kedah, Perlis dan beberapa daerah, menandakan Islam sebenar yang diperjuangkan oleh PAS adalah contoh terbaik daripada aspek politik dalam ajaran Islam, berbeza dengan agama yang dipolitikkan mengikut pendekatan Umno. Kejayaan Kerajaan negeri Kelantan dan juga Terengganu di masa pemerintahan PAS menunjukkan bahawa "Keadilan Untuk Semua" adalah asas perpaduan nasional yang sebenarnya.

Perpaduan tidak boleh diwujudkan dengan paksaan secara merampas hak bangsa lain, tetapi ianya di-tegakkan dengan hukum dan pembahagian hak yang adil kepada semua dan semangat persaudaraan kemanusian yang sebenar mengikut firahnya .

Umno telah menunjukkan contoh buruk kepada ajaran Islam, kerana melahirkan wajah rasuah, keruntuhan moral dan berbagai kezaliman terhadap rakyat semua kaum, termasuk orang-orang melayu sendiri, secara kasar yang dapat dilihat dan halus tanpa disedari. Kegagalan Dasar Ekonomi Baru adalah kerana keburukan perangai pemimipin-pemimpin Umno sendiri yang naik turunnya bertanggakan rasuah dan penyelewengan.

Sebutan "Bumiputera" hanya sekadar jenama yang memberikan mereka kesempatan politik dan atas nama "Agenda Melayu" untuk terus menerus membolotkan kekayaan negara sesama elit "Umnoputera" di kalangan mereka. Yang jelasnya bukan sahaja Melayu-Bumiputera adalah yang tercorot di segi jurang pendapatan antara 3 kaum di negara ini, bahkan juga mengikut statistiknya, merupakan kaum yang paling teruk dan tercorot di segi jurang pendapatan "Dalam-Kaum" Melayu itu sendiri. Sebabnya adalah jelas kerana kerana Melayu-Bumiputera menghadapi satu lagi persaingan yakni persaingan "Umnoputera lawan Bumiputera"! - Usahawan dan Korporat Melayu lawan Kroni Umno.

’SELAMATKAN DEMOKRASI, TEGAKKAN KEADILAN’.

PAS yang berlandaskan Islam yang bersifat syumul, merealisasikan dalam amalan Fiqh Siyasah, melaksanakan Tahaaluf dengan pihak lain dalam menghadapi isu bersama untuk membawa perubahan dan gerakan reformasi. PAS wajib menunjukkan kesetiaan kita kepada sahabat seperjuangan dengan ikhlas dan terbuka. Tingkatkan kejayaan kita hasil kerjasama tahaluf dengan PKR dalam komponen BA. Kita buktikan perpaduan kita melalui pemulauan bersama PRK Batu Talam dan menyertai PRK Ijuk dengan gagah berani. Mari kita pertingkatkan komitmen dan persiapan kita untuk menghadapi PRU 12 yang dijangka lebih zalim bagi menyelamatkan Demokrasi yang hendak dikuburkan .

Rapatkan lagi persahabatan dengan NGO yang telah membuktikan kesetiaan mereka bersama kita dalam setiap isu dan cabaran. Mereka turut bersama merasai penderitaan rakyat dan membela rakyat dengan pengorbanan yang tinggi. Mereka adalah sebahagian daripada jentera reformasi yang diharapkan mengubah masa depan yang menyelamatkan negara dan ummat .

Sekiranya kita (PAS bersama rakan BA) dikurnia Allah dengan kemenangan, maka menegakkan ’Keadilan Untuk Semua’ bukan sekadar janji pilihanraya, bahkan ia adalah kewajipan agama dan kemuncak Tujuan Islam dan seluruh perundangannya yang wajib di tunaikan, berdosa kalau mengabaikannya dan akan diadili di kampong akhirat, di Mahkamah Rabbul Jalil.

Firmanullah SWT:

"Sesungguhnya telah Kami utuskan para Rasul dengan Bukti yang Nyata dan Kami turunkan akan al-Kitab dan Neraca Pertimbangan agar kamu mengadili manusia dengan Keadilan".......Surah al-Hadid 25.

PERKEMASKAN JENTERA PILIHANRAYA

Kita mahukan semua jentera pilihanraya bersiap sedia untuk menghadapi apa jua kemungkinan yang bakal mendatang. Samada ia berlaku dalam masa terdekat ini sebelum September ini mahupun awal tahun depan atau pun Perdana Menteri mahu menamatkan penggalnya sehingga penuh ke Mac 2009, saya sarankan supaya semua jentera pilihanraya dan semua dewan dewan mengambil peringatan untuk mempertingkatkan kesiapsiagaan parti dan semua portfolio jentera pilihanraya parti.

• Alhamdulillah, kita telah mempertingkatkan dan mempelbagaikan keupayaan penerangan kita bagi mencapai sasaran yang merentasi pembaca dan penonton yang lebih luas lagi, samada di segi media cetak, mahupun elektronik yang bersifat web-based stesyen TV and website serta blog.

• Kita mahukan supaya seluruh media kita menggarap dan medepani cabaran menyampaikan informasi dan pemberitaan yang benar, berani, telus dan pantas, tetapi tetap kreatif dan menarik.

• Kita mahupun seluruh media kita digembleng dan diselaraskan bagi menghasilkan impak yang paling berkesan dalam menangani diayah dan propaganda media arus perdana yang menyembunyikan kebatilan dan kemungkaran mereka dengan solekan Islam Hadhari yang di buwai hiburan melampau.

Isu Daftar Pemilih seharusnya diberi segala penelitian segera bagi menyempitkan apa jua ruang penipuan dan menangkis tipuhelah mereka dalam pilihanraya akan datang. Saya suka mengingatkan pimpinan pusat, negeri dan kawasan untuk turut memenfaatkan dan meneliti kajian-kajian yang dibuat dari masa ke semasa agar olahan isu dan pendekatan kita bukan sahaja menarik bahkan berkesan untuk mengangkat keyakinan rakyat terhadap kita dan sekaligus menangani prajudis dan kesangsian mereka terhadap Islam dan PAS serta Barisan Alternatif. Isu teras mesti digabungjalin dengan isu-isu terkini yang menjawab segala tandatanya serta permasalahan mereka sekaligus menghuraikan kekeliruan yang cuba disuntik dan disebarkan oleh media perdana.

Saya mahukan PAS menjalinkan dan merapatkan lagi kerjasama dan keserasian kerja dengan rakan PKR kita. Dengan kerjasama ini, saya yakin Barisan Alternatif akan lebih mantap lagi dan kita akan pacu dan manjana kemenangan yang lebih baik dari Pilihnaraya Umum ke-11 lalu. Kita telah menetapkan beberapa dasar strategi yang luas oleh rakan BA kita dan akan menghalusi perkara penting dan bersifat praktikal dan teknikal di semua peringkat operasi di negeri, kawasan/bahagian sehingga ke peringkat jentera akar umbi.

PENUTUP

Pada kesempatan ini saya ucapkan ribuan terima kasih kepada PAS Perhubungan Negeri Kelantan selaku tuan rumah, pihak Urusetia dan semua anggota pasukannya serta semua pihak yang terlibat memberi kemudahan, para dermawan budiman yang turut serta menjayakan penganjuran Muktamar kali ini, seterusnya semua para tetamu yang memeriahkan majlis kami, Jazakumu Allah Khairan Kathiran, ucapan jutaan terima kasih semoga Allah SWT membalas amalan dan jasa baik tuan-tuan semua dengan balasan dan ganjaran pahala yang lebih baik.

Akhirnya marilah sama-sama kita menyahut seruan Allah, dengar dan hayatilah firman Allah :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (3:200) ال عمران . 200.

200. Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perintah Allah dan cabaran hidup), dan kuatkanlah kesabaran kamu (lebih-lebih lagi di medan perjuangan), dan laksanakan tugas (dimedan kamu ditugaskan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).

Ahli parti hendaklah bersedia untuk menghadapi segala cabaran dan menghayati ciri-ciri kemenangan bagi menempah janji Allah serta berwawasan panjang dari dunia sehingga akhirat. PAS dengan kerjasama rakan PKR, akan bersama mempertahankan pemerintahan kita di negeri Kelantan Darul Naim dan bercita-cita untuk menyaksikan pihak BA menawan satu atau dua negeri yang lain dengan izin Allah SWT hasil berkat usaha gigih serta sokongan rakyat dan pengundi. Kita mampu mengembalikan prestasi penguasaan kerusi kita di Parlimen seperti dalam PRU ke-10 seandainya kita pertingkatkan iltizam dan merancang kerja dengan disiplin kerja yang tinggi dan bersungguh-sungguh serentak menangkis pelbagai penipuan mereka.

Ingatlah bahawa kedudukan kita dalam Parti ini adalah :

1- Menunaikan Amanah yang wajib bagi kesinambungan mesej Islam yang tidak mati dengan wafatnya Rasulullah S.A.W. iaitu amanah memimpin umat dalam segala urusannya dengan Islam, mengkhianatinya adalah bencana besar yang menjadi tanda kehancuran dunia. Pimpinan Umno yang mengkhianati amanah ini wajib ditentang kemungkarannya terhadap Allah dan negara. Kita pula wajib melengkapkan diri dengan sifat-sifat dan ciri-ciri Parti Allah yang dijanjikan kemenangan dunia dan akhirat dengan Iman dan Taqwa .

2- Mentarbiyyah diri masing-masing dengan kesabaran menghadapi cabaran dengan mengeratkan hubungan kita dengan Allah yang meningkatkan Iman dan Taqwa , serta meningkatkan ukhuwwah dikalangan ahli, bersatulah laksana satu jasad. Wajib bersatu diatas perkara prinsip dan beradab dalam perbezaan pendapat dan pendekatan. Pertandingan kita dalam parti Islam ini adalah menempah amanah yang mahal harganya , berlumba untuk berada dibarisan hadapan, yang besar fadhilatnya kalau ditunaikan dengan baik, dan celakalah kalau mengkhianantinya.

Firmanullah SWT dalam Surah al-Fath: ayat 10:

إِنَّ الَّذِينَ يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَن نَّكَثَ فَإِنَّمَا يَنكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَى بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا (48:10) 48:10

48:10 Bahwasanya orang-orang yang berjanji setia kepada kamu (Wahai Muhammad) sesungguhnya mereka berjanji setia kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, maka barang siapa yang melanggar janjinya niscaya akibat ia melanggar janji itu akan menimpa dirinya sendiri dan barang siapa menepati janjinya kepada Allah maka Allah akan memberinya pahala yang besar.

3- Beristiqamah di medan perjuangan dengan teguh diatas prinsip perjuangan, wajib melaksanakan tugas dan memikul amanah dimana sahaja kedudukannya dalam parti, dan menerima cabaran yang dihadapi, tanpa mengira penat-lelah, dan bersedia menyumbangkan segala pengurbanan yang diperlukan agar janji Syurga Allah SWT sama-sama menjadi buruan dan tekad kita bersama.

Sabda RasulAllah (saw) : Ala inna sil’aTaulLahi Al-Gholiyah. Ala Inna Sil ’aTaulLaihi aL-Jannah! Sesunnguhnya barang dagangan Allah itu Mahal. Sesungguhnya barang dagangan Allah itu Jannah!

Firman Allah;

وَلاَ تَهِنُواْ فِي ابْتِغَاء الْقَوْمِ إِن تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللّهِ مَا لاَ يَرْجُونَ وَكَانَ اللّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا (4:104) النساء 104.

104. Dan janganlah kamu lemah (hilang semangat) Dalam menghadapi musuh itu; kerana kalau kamu menderita sakit, maka Sesungguhnya mereka pun menderita sakitnya seperti penderitaan kamu; sedang kamu mengharapkan dari Allah apa Yang mereka tidak harapkan (iaitu balasan yang baik pada hari akhirat kelak). dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Dengan peringatan ini saya akhiri ucapan perasmian . Dengan lafaz :

بسم الله الرحمن الرحيم وسيروا على بركة الله

Saya rasmikan Muktamar Tahunan Parti Islam Se Malaysia PAS ke-53.


الله أكبر , الله أكبر , الله أكبر . ولله الحمد

Presiden PAS

Labels:

posted by Blogger @ 7:47 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com