Berita harian, 22 Jun 2006
Susunan: ZUARIDA MOHYIN PENGHIJRAHAN akidah yang dilalui oleh Abdul Karim Germanus telah mengubah kehidupan profesor di sebuah universiti di Republik Hungary ini buat selama-lamanya. Malah beliau pernah menggambarkan pengislamannya itu sebagai detik kesedaran. Abdul Karim Germanus (1884-1979) atau sebelum ini dikenali sebagai Julius Germanus menghabiskan separuh daripada hayatnya dalam usaha mempertahankan Islam dan bahasa Arab. Beliau tertarik dengan agama Islam selepas berjaya membebaskan diri daripada kemelut zaman remaja dan penindasan tradisi di negara kelahirannya. Germanus dilahirkan di Budapest, republik Hungary pada 1884 dan dibesarkan dalam agama Kristian. Sebaik sahaja menamatkan pengajian dari Universiti Budapest, beliau mengambil pengkhususan dalam bidang bahasa Turki. Lantaran itu, beliau berhijrah ke Universiti Istanbul pada 1903 untuk memenuhi cita-citanya. Dalam tempoh dua tahun, beliau menguasai bahasa Turki selain mahir bertutur, membaca dan menulis. Sepanjang di Universiti Istanbul, beliau terjumpa dengan tafsiran kritis tentang al-Quran dalam bahasa Turki. Inilah petanda awal yang menjadi titik tolak kepada perubahan dan minat beliau kepada Islam dan al-Quran. Tafsiran kritis ini membolehkannya memahami Islam daripada sumber yang sahih dan asli dan beliau turut dapat melihat pelbagai tafsiran kritis daripada beberapa bahasa serta salah anggapan tentang Islam yang sampaikan mubaligh-mubaligh Kristian. Bersemangat untuk mengetahui kebenaran tentang Islam, beliau memutuskan untuk mengendalikan satu kajian perbandingan penulisan agama Kristian tentang Islam, al-Quran dan sunah. Beliau turut menterjemah hadis dalam bahasa Turki untuk mendalami sabda Rasulullah melalui sumber yang tulen. Germanus pulang ke Hungary dari Istanbul dan bertemu dengan bekas profesornya yang merupakan seorang orientalis yang bereputasi baik tetapi mengeluarkan banyak kenyataan salah tentang Islam. Beliau berdebat dengan mereka tentang keperibadian sebenar Rasulullah. Setelah bertelingkah dengan profesornya, Germanus membuat keputusan mendalami bahasa Arab selepas mendapat tahu bahawa bahasa Turki mempunyai banyak unsur bahasa Arab. Beliau meneruskan pengajian Arabnya dan akhirnya mahir dalam bahasa tersebut dan kemudiannya menguasai bahasa Parsi. Kecemerlangan beliau dalam pengajian bahasa telah membawanya ke pelantikan jawatan profesor bahasa Arab, Parsi dan Turki serta sejarah Islam di Akademi Diraja Hungary di Budapest pada 1912. Beliau kemudian dilantik ke Jabatan Pengajian Oriental, Universiti Ekonomi di Budapest. Beberapa tahun berkhidmat di universiti itu, beliau menerima undangan mengajar dan mengisi kerusi Pengajian Islam, Universiti Visva-Bharati di Shantiniketan, Bengal daripada pensyair berdarah campuran Bengali-India serta seorang tokoh terkemuka di negara itu, Gurudev Rabindranath Tagore (1861-1941) pada 1928. Beliau menetap di India beberapa tahun dan ketika itulah Germanus melafazkan syahadah di Masjid Agung Delhi dan menggunakan nama Islam, Abdul Karim. Beliau diberi keistimewaan menyampaikan khutbah Jumaat di masjid tersebut pada setiap minggu. Keghairahan beliau mendalami Islam telah membawanya bertemu dengan seorang penyajak muslim yang terkenal pada masa itu. Beliau gembira dapat berkenalan dengan pensyair muslim yang berasal dari Pakistan, Muhammad Iqbal. Perbualan mereka sering kali berlarutan panjang yang sentiasa berkisar isu-isu penting yang diharungi umat Islam. Mereka juga membincangkan kerjasama dengan para Orientalis dan aktiviti-aktiviti daripada mubaligh-mubaligh Kristian. Germanus dan Iqbal mempunyai pandangan berbeza tentang aktiviti-aktiviti para mubaligh. Germanus percaya bahawa propaganda ini berpunca daripada usaha pengembangan daripada mubaligh-mubaligh Kristian di Eropah. Iqbal pula mempercayai bahawa ia disebabkan tiadanya penyatuan antara umat Islam. Dialog berpanjangan antara mereka berkesudahan dengan masalah orientalisme dan dan kelemahan kerjasama antara para Orientalis. Selain itu, Germanus turut mempunyai hubungan yang agak rapat dengan penulis terkenal dari Mesir, Mahmoud Timour. Timour ada menulis catatan tentang perjalanan pengislaman Germanus dalam salah sebuah bukunya yang berbunyi: “Apabila saya bertanyakan faktor yang membawa kepada pengislamannya, Germanus mengusap jambangnya dan mengakui pengislamannya sebagai satu detik kesedaran bahawa Islam itu adalah agama yang benar. Ia menyedarkan saya serta mereka yang tiada pegangan akidah tentang toleransi dalam Islam. Mereka juga bebas daripada cengkaman tradisi. Saya tahu ramai golongan profesional yang menemui kebenaran menerusi Islam jauh di sudut hati mereka. Saya lantas bertanya sebab yang membawanya kepada Islam?” Dengan nada tenang beliau menjawab: “Satu perkara yang menarik saya kepada Islam ialah ia adalah intipati kepada semua perkara dan perkara itu ialah kesucian, kebersihan rohani dan fizikal dan perlakuan sosial dan perasaan.” Kecintaan Germanus terhadap bahasa Arab membawanya ke Kaherah, Mesir di mana beliau melanjutkan pengajian bahasa Arab klasik. Sewaktu tiba di bandar pelabuhan Iskandariah, beliau terkejut dengan sambutan yang diterima daripada penduduk tempatan di situ. Mereka mentertawakannya setiap kali beliau bertutur bahasa Arab kerana beliau menggunakan bahasa Arab klasik. Apabila mereka bercakap dengannya pula, Germanus langsung tidak memahami apa yang disampaikan kerana mereka banyak menggunakan bahasa basahan. Respons negatif yang diterima benar-benar mengecewakan Germanus. Beliau membawa hati yang lara ke Universiti Budapest dan bekerja sebagai profesor sejarah dan tamadun selama lebih 40 tahun lamanya. Dalam tempoh tersebut beliau menghasilkan beberapa kertas kajian bagi menghidupkan semula bahasa Arab klasik di dunia Arab. Beliau berazam mengembalikan semula kegemilangan bahasa itu yang sudah lama mati seperti bahasa Latin di Eropah, sekali gus mengimpikan suatu hari nanti negara-negara Arab akan bertutur menggunakan satu bahasa yang mampu memperkukuhkan ikatan bangsa Arab yang kaya dengan warisan sejarah. Sepanjang kerjaya akademiknya, Germanus sentiasa memerangi Orientalis Eropah yang menyokong kolonialisme. Beliau akan menggunakan bukti dan hujah yang rasional walaupun terpaksa berhadap dengan mereka yang menentang. Kesan pertikaian antaranya dengan Orientalis menyebabkan Germanus dipecat. Pun begitu, sokongan kuat yang diperoleh daripada pelajar-pelajarnya menyaksikan penyambungan semula jawatan sebagai profesor biarpun mendapat tentangan rakan Orientalis. Pada pertengahan abad ke-20, pertubuhan pelajar di dunia Arab berusaha untuk seiring dengan dunia moden. Mereka berharap dapat membina hubungan dengan para ilmuan Barat, lantas pertubuhan pelajar di Iraq melantik Germanus sebagai wakil luar negara serta ahli akademik bahasa Arab di Kaherah dan Damascus pada 1962. Sementara itu di Hungary, Germanus berikhtiar menyatupadukan umat Islam di negaranya yang hanya berjumlah antara 1,000 hingga 2,000 orang pada masa itu. Beliau menubuhkan sebuah organisasi yang mengendalikan hal ehwal umat Islam di Hungary dan berjaya meyakinkan kerajaan Hungary untuk mengiktiraf agama Islam sebagai salah satu agama rasmi negara itu. Selain itu, Germanus juga adalah antara sebilangan orang Eropah yang berpeluang menziarahi tanah suci Mekah dan Madinah sewaktu perjalanannya dari Mesir ke Arab Saudi pada 1935. Beliau sempat menulis sebuah memoir perjalanan sucinya bernama Allahu Akbar yang diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa. Empat tahun kemudian, beliau menunaikan fardu haji untuk kali kedua. Germanus berkahwin dengan seorang wanita Eropah yang beragama Kristian pada masa perkahwinan mereka. Namun, dengan bantuan penulis dan ahli akademik terkemuka, Ahmed Abd. Al-Ghafur Attar, akhirnya isteri beliau turut mendapat hidayah Ilahi. Sumbangan Germanus dalam dunia penerbitan di Eropah memang diakui banyak terutama yang menyentuh tentang Islam. Dalam salah satu rencananya, beliau menulis: “Saya adalah seorang lelaki berbangsa Eropah yang suatu masa dahulu sentiasa menjadi hamba kepada kuasa, emas dan pengaruh. Saya terpengaruh dengan kesederhanaan di dalam Islam dan penghormatan yang diperoleh di kalangan umat Islam. Muslim di dunia ini akan sentiasa menjaga intipati sebenar Islam menerusi kerohanian dan contoh terpuji. malah Islam sentiasa menjaga asas-asas kebebasan, persaudaraan dan kesamaan antara manusia.” Germanus meninggal dunia pada 7 November 1979 selepas berjuang bermati-matian demi menegakkan syiar Islam selama hampir 50 tahun lamanya. Buku-buku beliau ialah The Greek, Arabic Literature in Hungarian, Lights of the East, Uncovering the Arabian Peninsula, Between Intelectuals, The History of Arabic Literature, The History of Arabs, Modern Movements In Islam, Studies in the Grammatical Structure of the Arabic Language, Journeys of Arabs, Pre-Islamic Poetry, Great Arabic Literature, Guidance from the Light of the Crescent (a personal memoir), An Advanture in the Desert, Arab Nationalism, Allahu Akbar, Mahmoud Timour and Modern Arabic Literature, The Great Arab Poets dan The Rise of Arab Culture. |