KEZALIMAN Israel terhadap orang Islam sebenarnya bukan baru. Walaupun serangan terbaru Israel ke atas Palestin dan Lubnan lebih menjurus kepada faktor politik, isu keagamaan tidak boleh diketepikan memandangkan seteru mereka – Hizbullah dan Palestin menonjolkan imej pejuang Islam.
Bagi penganut Islam, tindakan kekerasan dilakukan Israel seharusnya boleh dijangka kerana al-Quran sendiri banyak menceritakan bagaimana orang Yahudi mengingkari perintah Tuhan walaupun sebahagian besar Rasul dan Nabi adalah dari kalangan kaum itu.
Malah, Allah memberi peringatan kepada umat Islam menerusi Surah al-Maidah, ayat 82 bermaksud: “Sesungguhnya kamu dapati orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang beriman ialah orang Yahudi dan musyrik.”
Shakil Ahmed Zia, dalam bukunya A History Of Jewish Crimes pula menyenaraikan beberapa ‘jenayah besar’ yang dilakukan kaum Yahudi terhadap Nabi dan Rasul, Islam, Kristian, Eropah, Amerika Syarikat dan Asia Barat. Akibat jenayah yang mereka lakukan itu maka wujud gerakan anti-Yahudi dengan sejarah juga menunjukkan bagaimana golongan Yahudi pernah diperangi, ditindas serta sentiasa dipandang penuh curiga di mana saja mereka berada terutama di Eropah.
Asalnya, Islam tidak memusuhi kaum berkenaan. Hal ini dibuktikan ketika permulaan Islam yang mana mereka diberi hak sama seperti penduduk Madinah lain. Mereka hanya diusir selepas melanggar perjanjian dengan orang Islam apabila bersekongkol secara sulit dengan musuh Islam untuk menyerang Madinah.
Malah, seorang pendeta Yahudi, Rahib Benjamin Blech, dalam bukunya Jewish History and Culture menyatakan orang Yahudi menikmati zaman paling aman, kreatif, produktif dan menyinar selepas kemunculan Islam.
Sambil menyifatkannya sebagai zaman keemasan, Blech berkata sifat toleransi jelas kelihatan antara orang Arab dan Yahudi ketika zaman berkenaan yang memungkinkan lahir ramai golongan intelektual, ahli perniagaan, ahli seni, diplomat dan penasihat kerajaan yang disegani di kalangan orang Yahudi.
Begitu juga ketika zaman pertengahan, kaum Yahudi menjadi antara golongan kaya, maju, berpengaruh serta menjadi antara kaum teramai ketika pemerintahan Bani Umaiyyah di Sepanyol. Mereka hidup dalam suasana makmur di bawah pemerintahan kerajaan Islam dalam tempoh 900 hingga 1200 Masihi sehingga kerajaan berkenaan ditumpaskan oleh tentera Kristian di bawah naungan Ratu Isabella.
Selepas kejatuhan Granada di tangan Isabella dan Ferdinand II, kedua-duanya mengeluarkan Perintah Alhambra pada 1492 bagi mengusir semua orang Yahudi dari Sepanyol dan seluruh wilayah jajahannya.
Sebahagian besar orang Yahudi yang diusir itu kemudian mendapat perlindungan daripada Kerajaan Uthmaniah di Turki. Sikap toleransi itu juga ditunjukkan oleh Salahuddin Al-Ayubi ketika menguasai Baitulmaqdis dan ditonjolkan oleh pihak Barat sendiri menerusi beberapa filem keluaran Hollywood dengan yang terbaru menerusi Kingdom In Heaven.
Seperti dinyatakan dalam al-Quran, kaum Yahudi tidak pernah berpuas hati selagi orang Islam tidak mengikut telunjuk mereka. Bekas Dekan Fakulti Usuluddin Universiti al-Azhar, Prof Dr Mahmud Hamdi Zaqzuq, dalam bukunya, Orientalisme: Kesan Pemikirannya terhadap tamadun Islam berkata sepanjang sejarah orang Yahudi sentiasa mengintai peluang untuk menghancurkan Islam dan umatnya dan satu daripada caranya ialah menerusi gerakan Orientalisme.
"Mereka dapati gerakan itu sebagai pintu untuk memasukkan racun bagi menentang Islam dan orang Islam, lalu mereka masuk ke dalam bidang ini dengan berselindung di sebalik tujuan ilmu seperti mereka dapati gerakan Zionisme itu satu pintu lain yang boleh menguasai orang Arab dan orang Islam," katanya.
Dr Mahmud bagaimanapun menyatakan sukar untuk mendapat jawapan lebih jelas mengenai peranan sebenar Yahudi terhadap gerakan Orientalisme kerana sumber rujukan bagi membicarakan hal itu tertutup berikutan kejayaan golongan berkenaan menyusup masuk dan menyesuaikan diri sehingga menjadi satu unsur asasi dalam gerakan Orientalis Eropah.
Beliau hanya memberi contoh, Ignaz Goldziher (1850-1921), yang berjaya pada zamannya untuk menjadi seorang ketua pakar dalam pengajian Islam dan diiktiraf sebagai pengasas pengajian Islam moden di Eropah.
Goldziher menjelajah negara Islam terutama Syria, Palestin dan Mesir serta menghadiri ceramah ulama dan cendekiawan Islam di Universiti al-Azhar di Kaherah. Kepakarannya sukar diatasi oleh mana-mana sarjana Barat sehingga bukunya seperti Islamic Theology and Law masih dihargai, dirujuk dan dihormati oleh golongan Orientalis sehingga sekarang.
Goldziher juga yang menyebarkan cerita palsu kononnya Masjid Kubah Batu di Palestin dibina oleh Khalifah Abdul Malik Marwan sebagai usaha mengalih kiblat umat Islam daripada Kaabah di Makkah ke Baitulmaqdis kerana cemburu terhadap pengaruh Abdullah Az-Zubair yang menjaga Kaabah ketika itu.
Sebenarnya, ada ramai lagi orang Yahudi menjalankan kajian secara mendalam terhadap Islam dan umatnya yang secara tidak langsung memberi dua keuntungan kepada mereka iaitu memajukan diri dan bangsa mereka serta melemahkan umat Islam.
Antaranya seperti Abraham Geiger (1810-74), rahib muda dari Frankfurt, yang menerbitkan buku Was hat Mohammed aus dem Judenthume aufgenommen?, yang mendakwa ajaran Islam adalah diciplak dari agama asal Yahudi.
Martin Kramer, dalam bukunya The Jewish Discovery of Islam menyatakan senarai pengembara, penulis dan ahli akademik berbangsa Yahudi yang memberi sumbangan dalam usaha memberi kefahaman Eropah terhadap Islam dan Arab terlalu ramai.
Sebenarnya, jumlah mereka bukan saja terlalu ramai tetapi juga terus bertambah dengan usaha tidak henti-henti dan tanpa jemu mengkaji mengenai Arab dan Islam serta menerbitkan buku mengenainya. Josef Horovitz (1874-1931), misalnya, sanggup mengembara bertahun-tahun ke Turki, Mesir, Palestin dan Syria, semata-mata mencari manuskrip Arab silam.
Sehingga kini, sudah wujud pelbagai institut dan pertubuhan di Eropah dan Amerika Syarikat yang melakukan kajian mengenai Arab dan Islam. Malah, ada antaranya yang sudah begitu kukuh kedudukannya dan dihormati di seluruh dunia, memiliki tenaga pengajar yang fasih berbahasa Arab serta menyimpan manuskrip Islam silam.
Walaupun tidak jelas peranan kaum Yahudi terhadap institusi berkenaan, yang jelas rujukan mengenai Islam lebih banyak menggunakan buku dan kajian dilakukan Orientalis berketurunan Yahudi seperti Goldziher, Geiger, Gustav Weil (1808-89), Hartwig Derenbourg (1844-1908), Solomon Munk (1805-67) dan Moritz Steinschneider (1816-1907).
Ketika ini, usaha mereka boleh dianggap agak berjaya kerana masyarakat Yahudi yang hanya berjumlah kira-kira 14.5 juta orang di seluruh dunia dengan sebahagian besarnya tinggal di Amerika Syarikat dan Israel berjaya mengawal pemikiran penduduk dunia serta menggunakan sejarah untuk mengalihkan perasaan curiga masyarakat Barat terhadap mereka kepada umat Islam.
Mereka sentiasa mengingatkan Barat mengenai dosa ‘holocaust’ serta kemenangan Islam dalam Perang Salib.
Ironinya, masyarakat Islam sendiri seakan tidak berbuat apa-apa untuk mengubah keadaan itu dengan membiarkan sejarah terus dicipta oleh bangsa Yahudi seperti dakwaan Blech. Umat Islam seakan-akan terus membiarkan masa depan mereka direncanakan mengikut acuan kaum Yahudi dan masyarakat Barat.
Jika masyarakat Barat dan kaum Yahudi berlumba-lumba mengkaji Islam dan umatnya, orang Islam sendiri seolah-olah bukan saja tidak berminat terhadap ajaran agama sendiri, malah sanggup menerima bulat-bulat tafsiran mengenai agama mereka yang dibuat oleh Barat dan kaum Yahudi.
Justeru, sudah tiba masanya orang Islam kembali kepada al-Quran dan hadis serta tradisi budaya ilmu seperti zaman permulaan dan kegemilangan pemerintahan Islam terdahulu. Sarjana Islam harus mengkaji pemikiran Yahudi dan mempelajari bagaimana kaedah yang mereka gunakan sehingga berjaya menjadi bangsa yang hebat di dunia ketika ini walaupun populasi mereka hanya kira-kira satu peratus daripada penduduk dunia.
Kegigihan dan kesungguhan menuntut ilmu dalam pelbagai bidang serta kesanggupan sarjana berketurunan Yahudi menjelajah serata dunia semata-mata untuk meneroka ilmu baru sewajarnya perlu dicontohi umat Islam.
Di Malaysia, misalnya, belum ada lagi institusi pengajian tinggi yang menawarkan pengajian pemikiran, sejarah atau budaya Yahudi, pecahan mazhab agama kaum berkenaan, kitab Talmud serta melahirkan mereka yang pakar dalam bahasa Ibrani. Sebaliknya, perkataan ‘Yahudi’ di negara ini dan negara Islam lain sering digunapakai sebagai jolokan negatif bagi perkembangan, pemikiran atau sikap yang dianggap membahayakan umat Islam.
Secara tersurat, keadaan ini berbeza di Israel. Selain bahasa Ibrani, Israel sendiri menjadikan bahasa Arab sebagai satu daripada bahasa rasminya sekali gus memastikan rakyatnya memiliki keupayaan bertutur dan membaca dalam bahasa al-Quran itu. Persoalannya sekarang, berapa ramaikah umat Islam yang fasih bertutur dan membaca dalam bahasa Ibrani?
INTI PATIAl-Quran banyak menceritakan kedegilan Yahudi seperti bagaimana orang Yahudi mengingkari perintah Tuhan walaupun sebahagian besar Rasul dan Nabi adalah dari kalangan kaum itu.
Yahudi jadikan gerakan Orientalisme sebagai pintu untuk memasukkan racun bagi menentang Islam dan orang Islam, lalu mereka masuk ke dalam bidang ini dengan berselindung di sebalik tujuan ilmu.
Seorang tokoh Yahudi, Ignaz Goldziher (1850-1921), yang berjaya pada zamannya untuk menjadi seorang ketua pakar dalam pengajian Islam dan diiktiraf sebagai pengasas pengajian Islam moden di Eropah.