Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Lepasan STAM berpeluang ke Universiti Islam Madinah
Wednesday, August 09, 2006
Utusan Malaysia, 9 ogos 2006

Oleh ZUARIDA MOHYIN


TENAGA pengajar STAM yang sentiasa memberikan komitmen sepenuhnya kepada sekolah dan pelajar-pelajarnya.


AL-QURAN adalah mukjizat yang tidak ternilai hikmahnya dan dikurniakan oleh Allah s.w.t. kepada Rasulullah s.a.w. untuk disampaikan kepada umat manusia.

Malah sejarah ketamadunan dan kegemilangan peradaban Islam bermula dengan kelahiran para ilmuan dan cendekiawan Islam yang menguasai pelbagai cabang ilmu sebagaimana yang terkandung dalam al-Quran.

Atas kelebihan inilah maka Islam menuntut agar sekelian umatnya tidak mengabaikan kepentingan al-Quran walau di mana mereka berada sekalipun. Hakikatnya, al-Quran itu adalah satu cara hidup.

Menyedari peri pentingnya al-Quran dalam membina kekuatan, kestabilan serta ukhuwah umat Islam, maka kewujudan School of Tahfiz al-Quran & Arabic Malaysia (STAM) di atas tanah seluas satu hektar bertujuan melahirkan generasi al-huffaz, berakhlak mulia dan bertakwa.

STAM adalah sebuah institusi pendidikan swasta peringkat sekolah menengah yang menawarkan program pendidikan seimbang antara duniawi dan ukhrawi. Pembinaan STAM yang berkonsepkan tahfiz dan sains adalah antara keunikan yang cuba diketengahkan sejak memulakan operasinya pada awal 2006.

Apa lagi dengan lokasinya yang agak strategik iaitu jauh daripada hiruk-pikuk kehidupan di kota diyakini satu nilai tambah dalam usaha melahirkan generasi profesional huffaz yang mengamalkan al-Quran dan sunah dalam semua aspek kehidupan seharian. Ini sejajar dengan moto STAM iaitu al-Quran-The Way of Life.

Yang pastinya, tujuan pembinaan STAM itu adalah untuk memberi pendidikan kepada pelajar-pelajar agar cemerlang dalam pelajaran sains, agama dan pada masa yang sama boleh menghafal dan menguasai al-Quran.

Menurut Penolong Kanan STAM, Aman Ahmad, semua pelajar baru diwajibkan menguasai bahasa Arab dan bahasa Inggeris dalam tempoh kurang dari satu tahun kerana kedua-dua bahasa ini dijadikan bahasa pengantar di STAM.

Mata pelajaran di sini bersifat bersepadu iaitu merangkumi mata pelajaran akademik, al-Quran, hafazan serta bahasa Arab dan agama. Para pelajar dibahagikan kepada dua kategori.

Kategori pertama, menengah bawah bagi pelajar yang berumur 15 tahun ke bawah. Sebanyak 70 peratus terdiri daripada komponen agama dan hafazan manakala bakinya ialah komponen akademik. Bagi menengah atas iaitu 15 tahun ke atas, peratusannya adalah sebaliknya.

Menurut Aman, dalam program pendidikan ini, pelajar-pelajar akan dididik dengan kemantapan dari segi rohani dan jasmani.

Malah ia menekankan kepada dua aspek berbeza tetapi digabungkan dalam satu sistem, Integrasi Pendidikan.

Menghafaz

“Program ini juga mewajibkan semua pelajarnya menghafaz 30 juzuk al-Quran selama tidak lebih tiga tahun,” jelasnya semasa ditemui di STAM di Lot 1456-2, Jalan Cempaka off Jalan Teratai, Sungai Ramal Dalam, Kajang, baru-baru ini.

Namun sebelum diterima masuk ke STAM kata Aman, setiap pemohon akan melalui Ujian Kelayakan Pelajar (UKELP) pada setiap sesi pengambilan pelajar baru.

Dua aspek yang akan dinilai ialah tahap akademik dan tahap penguasaan al-Quran mereka. Ini kerana para pelajar tidak diletakkan mengikut umur tetapi kepada tahap kemampuan atau kebolehan mereka.

“Kemudian, ibu bapa dan pelajar akan ditemuduga secara lisan. Semua syarat ini bukan bertujuan menyusahkan mana-mana pihak tetapi sekurang-kurangnya kami mengetahui kelebihan dan kekurangan pelajar agar dapat dibantu bersama.

“Pun begitu, belum pernah lagi kami menolak mana-mana permohonan pelajar kerana kami memahami setiap masalah terutamanya dari segi disiplin atau kewangan. Kami mahu berlaku adil kepada setiap pelajar serta tidak mengetepikan hak mereka untuk mendapatkan pendidikan,” kata Aman yang turut dibantu sembilan tenaga pengajar.

Tambah beliau, tiga daripadanya adalah guru tahfiz dan selebihnya guru akademik. Mereka terdiri daripada kalangan siswazah lulusan universiti yang diiktiraf kerajaan dan boleh mengajar dalam bahasa Arab dan bahasa Inggeris.

Sehingga kini seramai 30 pelajar di STAM yang terdiri antara umur lapan hingga 15 tahun sama ada yang tinggal di asrama atau mengikuti kelas harian disediakan silibus akademik daripada sistem pendidikan nasional. Komponen Arab terbahagi kepada dua silibus iaitu peringkat sekolah rendah menggunakan silibus Arab Saudi dan silibus dari al-Azhar untuk peringkat menengah.

“Kami mengambil silibus dua negara ini bukan suka-suka sahaja. Sebenarnya pihak STAM mempunyai hubungan langsung dengan Universiti Islam Madinah (UIM). Ini bermakna pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang sedang mengikuti tingkatan enam rendah akan mengambil peperiksaan dari UIM.

“Mereka yang lulus ujian kemasukan ini berpeluang menyambung pengajian aliran sains dengan ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Arab Saudi sepanjang tempoh pengajian. Kerjasama ini sebagai sokongan merealisasikan harapan pihak UIM melahirkan sebanyak mungkin cendekiawan Islam yang meliputi bidang sains agar terhasilnya saintis Islam,” ujarnya.

Para pelajar juga diberi penekanan dalam aspek disiplin sejak awal bak kata pepatah melentur buluh, biarlah dari rebungnya.

Yang menariknya, para pelajar ini didedahkan dengan kaedah hafazan yang mempunyai beberapa peringkat. Mereka diberi tempoh tiga hingga enam bulan bagi melancarkan bacaan al-Quran sekurang-kurangnya sebanyak tiga kali. Ia sebagai panduan bagi memudahkan mereka menghafaz al-Quran.

Amalan

Tempoh tiga bulan berikutnya, mereka perlu pula menghafaz juzuk Amma diikuti surah-surah pilihan atau utama yang menjadi amalan harian seperti al-Waqiah, Yasin, al-Mulk, al-Dukhan, al-Insan, al-Kahfi, al-Rahman dan al-Sajdah. Setelah menguasai semua surah penting itu, para pelajar akan meneruskan dengan menghafaz al-Quran.

Menyentuh tentang kemudahan asas yang terdapat di STAM, Aman berkata, terdapat makmal sains, perpustakaan, bilik komputer, kelas-kelas yang berkonsep terapung, asrama yang boleh menampung sehingga 250 orang pelajar, dewan makan, musalla (surau), bilik pentadbiran, padang dan rumah guru-guru.

Selain itu, kata Aman lagi, menjadi cita-cita STAM untuk tidak membataskan jurang antara produk mereka dengan pelajar di sekolah biasa kerana institusi itu yakin dapat melahirkan pelajar yang boleh menghafaz al-Quran dan pada masa sama memperoleh pencapaian akademik membanggakan.

Di samping itu, para pelajar juga diberi peluang menyertai kegiatan ko-kurikulum seperti praktikal khutbah, sajak dalam bahasa Arab dan bahasa Inggeris. Ia secara tidak langsung dapat membina keyakinan para pelajar itu.

STAM juga merancang menggunakan sebahagian daripada tapak di kawasan sekolah untuk dijadikan taman botani untuk bercucuk tanam dan ternakan ayam. Matlamatnya, hasil daripada usaha sekolah ini dapat dimanfaatkan kepada sekolah sekali gus memberi kemahiran baru kepada pelajar.

Kata Aman lagi, STAM turut menyediakan kelas intensif hafazan dan al-Quran khas kepada lepasan SPM selama tiga bulan dan mereka akan tinggal di asrama.

“Buat masa ini ia terbuka kepada pelajar lelaki. Objektif kami dalam tempoh tersebut mereka mampu menghafaz 15 surah dan 10 juzuk al-Quran selain menguasai ilmu fardu ain, fardu kifayah, fikah dan asas bahasa Arab.

“Kami turut membuka kelas-kelas bahasa Arab untuk lelaki dan perempuan. Kelas ini akan dijalankan pada setiap hari Sabtu bermula 10 pagi hingga 12 tengah hari,” jelas Aman yang bercadang mengurangkan yuran bermula tahun depan.

Ini bagi memberi peluang kepada ibu bapa yang kurang berkemampuan menghantar anak-anak mereka bersekolah di STAM.

Mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut mengenai STAM boleh menghubungi mereka di talian 03-8734 3125 atau 019-692 6033 serta 019-280 5879
posted by Blogger @ 7:57 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com