Oleh ZUARIDA MOHYIN
| INILAH sebahagian anak-anak di Pulau Ketam yang mendapat tunjuk ajar daripada Rohayu Abdullah. |
KEPETAHAN serta keupayaan gadis kelahiran Permatang Pauh, Pulau Pinang ini menguasai dialek Mandarin dan Kantonis bukanlah sesuatu yang pelik. Ramai yang menyangka beliau adalah seorang mualaf berbangsa Cina. Pun begitu, sangkaan penulis meleset kerana setelah diselidik daripada beberapa kenalan baru, terbongkarlah cerita bahawa beliau ialah anak jati Melayu. Perkenalan kami bermula sewaktu penulis meliputi program ziarah di Pulau Ketam, Selangor anjuran beberapa pertubuhan bukan kerajaan beberapa bulan lalu. Tugasan kami pada masa itu ialah mencari orang yang layak menerima bantuan tanpa mengira bangsa dan agama. Memandangkan kelebihan Rohayu Abdullah, 23, bertutur dalam bahasa Cina, beliau dan beberapa kanak-kanak pulau itu dilantik sebagai perantara bagi salah satu kumpulan untuk mencapai misi pencarian pagi itu. Yang pasti pertemuan kami tidak dirancang, semuanya berlaku secara semula jadi. Penulis tidak terus menerkam Rohayu kerana menyedari kesibukan beliau serta memahami kepentingan orang yang pakar sepertinya mengendalikan kumpulan pada masa itu, sebaliknya kesempatan waktu senggang petang itu tidak penulis lepaskan. Kami berbual-bual pendek membuka mukadimah dalam suasana mesra. Harapan utama penulis adalah untuk mengisi ruangan Generasi Berwawasan yang disiarkan dua kali sebulan pada setiap Isnin dengan kisahnya Rohayu mengakui tidak pernah memperoleh pendidikan formal bahasa Cina sebaliknya minat menonton drama-drama Cina sejak di bangku sekolah rendah. Ini memberi peluang kepadanya mempelajari bahasa tersebut. “Emak cukup marah setiap kali melihat saya asyik duduk depan televisyen lebih-lebih lagi program yang saya tonton tu ialah cerita Cina. “Jadi untuk mengelakkan bebelan emak, saya cuba ambil buku, kononnya saya mentelaah. Tetapi semua itu helah saya... sambil menyelam minum air,” jelasnya. Menurut Rohayu, apabila telah biasa menonton dan disediakan pula sarikata ia memudahkan beliau menyalinnya dalam buku. “Lama-kelamaan kebiasaan ini menjadikan saya mampu menguasai dua dialek dalam satu masa. Apabila menyambung pengajian di Universiti Teknologi Mara (UiTM), saya mengambil bahasa Mandarin sebagai pilihan bahasa ketiga. “Selepas itu, kemahiran saya dalam bahasa berkenaan semakin digilap. Malah saya tidak malu menuturkannya kerana tidak mahu ia hilang begitu sahaja. Walau bagaimanapun saya mengakui keupayaan saya hanya setakat pemahaman pertuturan sahaja,” cerita mahasiswa tahun dua jurusan Pendidikan Seni di UiTM, Shah Alam, Selangor ini. Menurut anak kedua daripada tiga adik-beradik ini, khidmat sukarela sebagai guru tuisyen terutama kepada kanak-kanak Islam di Pulau Ketam bermula pada penghujung tahun 2005. Sumbangan “Saya mengetahui tentang keperluan mendesak kanak-kanak Islam di pulau ini menerusi seorang teman. Saya rasa ini adalah peluang untuk mempraktikkan apa yang dipelajari selama ini selain berhasrat mencurah sumbangan kepada mereka yang memerlukan. “Bersama dua teman, kami ke Pulau Ketam sama ada pada Sabtu atau Ahad. Pada awalnya saya mengajar mereka Iqra’ tetapi apabila mengetahui yang mereka ini lemah subjek lain, saya mengajar matematik dan pendidikan seni kepada kanak-kanak sekolah rendah manakala kawan saya mengajar pelajar untuk Penilaian Menengah Rendah (PMR),” tambahnya. Biarpun kehadiran mereka pada awalnya agak janggal tetapi alhamdulillah kini mereka semakin diterima oleh ibu bapa kanak-kanak tersebut. “Saya sudah nampak penerimaannya dan tidak lagi melihat kami sebagai orang asing. Kini saya mengajar 12 kanak-kanak dan tiga daripadanya beragama Islam,” kata Rohayu yang memiliki Diploma Seni Halus sebelum meneruskan pengajian peringkat sarjana muda. Ditanya tentang cabaran mengajar dalam komuniti yang majoritinya daripada kaum bukan Melayu, kata Rohayu, sudah lumrah kehadiran mereka sentiasa disangsikan. Namun beliau berpegang kepada prinsip berfikiran positif serta membantu tanpa mengira bangsa dan agama. Beliau yakin pasti ada kebaikan pada kemudian hari. “Alhamdulillah, saya sudah nampak perbezaan waktu kami mula-mula datang dahulu. Kini, ada ibu bapa yang beragama Islam sanggup menyediakan pelbagai juadah berasaskan makanan laut yang lazat-lazat sebelum kami pulang ke asrama. “Kami bersyukur dengan penerimaan mereka dan ini salah satu peluang untuk kita berdakwah sekali gus memperbetulkan semula salah tafsiran mereka terhadap orang Islam. Peluang berdampingan dengan masyarakat di pulau itu sukar diperoleh oleh orang asing seperti kami,” katanya. Malah prestasi kanak-kanak yang terlibat dengan program yang dianjurkannya semakin meningkat. Ia secara tidak langsung meningkatkan keyakinan dan kepercayaan ibu bapa mereka. “Ini adalah amal jariah dan sumbangan ikhlas kami. Hanya ini kemampuan kami,” kata Rohayu yang berharap pelajar-pelajarnya menjadi insan berguna. Rohayu yang menetap di Asrama Akasia, Seksyen 17, Shah Alam turut aktif sebagai Ahli Jawatankuasa Perwakilan Kolej, Biro Kerohanian dan juga wakil kelas menganggap dirinya bertuah kerana sentiasa mendapat sokongan keluarga terutama ibunya, Asnah Ismail. “Emak sentiasa memberi kebebasan dan kepercayaan kepada saya sepenuhnya dengan syarat saya kena pandai seimbangkannya. “Saya juga berterima kasih kepada pensyarah-pensyarah yang sentiasa memberi perangsang serta sokongan, terutama setelah mengetahui aktiviti kami di Pulau Ketam,” jelasnya. Menurut Rohayu, kepercayaan yang ditunjukkan oleh mereka menjadi pemangkin semangat untuk beliau dan rakan-rakan meneruskan sumbangan kecil ini. “Insya-Allah apabila tamat pengajian tahun hadapan, saya bercadang mengajar di sekolah yang berbilang bangsa. “Saya gemarkan sesuatu yang mencabar di samping dapat peluang meluaskan pendangan dan tidak tertumpu kepada satu-satu bangsa sahaja,” kata yang sentiasa diapit anak-anak muridnya sepanjang sehari itu. |