Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.
Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah.
"Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam":
Blogger
28 Ogos 2005
Fatwa Pengharaman Anti-hadith
Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini:
Ajaran Golongan Anti Hadith
ISI AJARAN
1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.
2. Menolak dua kalimah Syahadah.
3. Menolak Qada' dan Qadar
4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12
Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada
wahyu.
5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca
kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam
6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.
TARIKH MUNCUL
1985
TEMPAT BERKEMBANG
Seluruh Malaysia
TINDAKAN/HUKUMAN
Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:
1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996
2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46
3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78
4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3
(Sumber: )
Penutup
Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari
golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai
sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah
difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal
'iya zubillahi min zalik.
Fatwa Mufti Perak
Kategori : Akidah
Tajuk :
Gerakan Anti-hadis
Isu :
"A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –
(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada
Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;
(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam
al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;
(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;
(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis
oleh Dr. Rashad Khalifa,
adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang
bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta
mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran
dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku
tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith
yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai
sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan
Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan
mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian
sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi
ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan
aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh
menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.
B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang
kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung
dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu
kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah,
syariah dan akhlak Islamiah.
Fatwa :
Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen
Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul
Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa
"Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2
Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah
Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti
berikut
C. OLEH YANG DEMIKIAN –
(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada
ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam
buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada
Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu –
Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer
Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;
(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -
(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan
berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-
ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam
buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan
Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah
Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan"
atau "The Computer Speaks: God's Message To The
World";
(b) mencetak, menerbitkan, memiliki,
menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan
buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan
Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah
Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan"
atau "The Computer Speaks: God's Message To The
World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –
(i) apa-apa bentuk, versi atau
variasinya;
(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa
bahasa;
(iii) apa-apa bahan publisiti yang
bertujuan memberikan publisiti
kepada mana-mana buku itu,pada atau
atas apa-apa bahan, sama ada bahan
cetak atau elektronik atau
selainnya atau melalui apa-apa
media; atau
(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana
Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan
atau mengembangkan kumpulan sedemikian."
NAZLIFAH dalam e-melnya kepada penulis berkata, walaupun apa yang diperkatakannya ini agak sudah terlewat untuk memberi pandangan tetapi menurutnya, kisah kehidupan manusia sentiasa segar.
Ia berlaku berulang kali dalam masyarakat sama ada disedari atau tidak.
‘‘Saya pernah terbaca kisah anak yang membuang ibunya dalam DCCK keluaran 27 Mei lalu. Ia sungguh menyentuh hati dan membuatkan saya sebak. Tambahan apa yang dilalui oleh ibu itu sama seperti yang saya lihat berlaku dalam diri wanita tua yang berkongsi rumah dengan saya.
“Malah boleh saya katakan nasib ibu tua bernama Kak Anis ini lebih menderita lagi. Dia berhempas pulas membesar dan membantu hidup anak-anaknya yang sering membawa masalah kepadanya.
“Tetapi malangnya hidupnya tidak pernah dipedulikan baik oleh anak-anaknya yang seramai empat orang itu mahupun menantunya, malah mereka meminggirkan diri mereka dari ibunya,’’ demikian cerita Nazlifah lagi dalam e-melnya
“Kadang-kadang saya terfikir mengapakah seseorang ibu itu sanggup bermati-matian dan berhempas pulas membesar, membimbing dan menghidupkan anak-anaknya terutama kepada ibu-ibu tunggal yang kematian suami ataupun yang diceraikan tanpa sebarang bantuan dan pembelaan dari bekas suami mahupun keluarganya, tetapi bila anak-anaknya sudah besar mereka langsung tidak pedulikan ibunya.
“Apakah salah ibu juga cara dia membesarkan anak-anaknya menyebabkan anak- anaknya langsung tidak ada hati, perasaan dan mahu mengenang budi yang pernah ditabur oleh ibunya dari kecil hinggalah dia besar?
“Inilah nasib yang telah dilalui oleh Kak Anis yang mempunyai empat orang anak kesemuanya lelaki berusia antara 30 hingga 23 tahun tetapi langsung tidak pedulikan ibu mereka setelah mereka berkahwin.
“Kak Anis seorang yang peramah tetapi tidak ada siapa pun yang mengetahui penderitaan yang dilaluinya. Dia sudah serik dan amat kecewa dengan sikap anak-anaknya yang langsung tidak mempedulikan dirinya yang hidup terbuang seorang diri. Hinggakan sewaktu dia sakit dan terlantar di hospital pun dia pergi sendiri ke hospital tanpa beritahu saya kecuali melalui nota yang ditinggalkan di rumah.
“Tetapi sesuatu yang amat mengagumkan saya walaupun dia dipinggirkan oleh anak-anaknya, tetapi apabila anaknya datang dan mengadu susah dia tidak akan hampakan mereka malah segera menghulurkan bantuan walaupun ketika itu dia sendiri tidak ada wang dalam simpanan.
“Saya dah faham sangat sifat dan kelakuan anak-anak kak Anis malah saya pula yang sering marah dengan kelembutan kak Anis terhadap anak-anaknya. Mereka cuma datang menjenguk emaknya atau menelefon ketika mereka perlukan duit kalau tidak mereka tidak akan datang jumpa kak Anis walaupun pada Hari Raya.
“Biasanya kalau kak Anis tak ada duit dia akan pinjam daripada saya ataupun daripada teman-teman sekerjanya yang bekerja sebagai pembersih pejabat dan pembancuh air. Namun kak Anis akan bayar semua wang yang dipinjamnya setelah dia dapat gaji. Katanya, dia tak suka berhutang lama, sebab dia tak tahu berapa lama lagi dia boleh hidup. Kalau dia mati siapa yang nak ganti. Dia tak harapkan anak-anaknya.
“Tetapi anak-anak kak Anis tidak pernah ganti duit yang dipinjam. Mereka tak akan datang selepas meminjam. Kadang-kadang saya tengok kak Anis termenung dan ada kalanya menangis seorang diri. Katanya, dia amat sedih dah tua begitu masih tidak ada rumah untuk berteduh. Dia risau ditakdirkan dia jatuh sakit dan tak mampu nak bekerja, siapalah akan menjaganya.
“Memang kak Anis dapat pencen arwah suaminya, tetapi jumlahnya tidaklah sebanyak mana. Cukup untuk dia membayar sewa bilik rumah sahaja. Tetapi anak-anaknya tak peduli, mereka masih datang menagih duit pencen ayah mereka. Pernah saya dengar mereka meninggikan suara kepada kak Anis sambil berkata dia tak minta duit kak Anis sebaliknya minta duit pencen arwah ayah mereka. Siapa tak sedih bila dengar anak sendiri bercakap seperti itu. Itulah penderitaan yang terpaksa ditanggung oleh kak Anis selama ini.
“Menurut cerita kak Anis, satu hari, anak sulungnya sanggup tak mengaku Kak Anis ibunya sebaliknya mendakwa dia tak boleh mendekati ibunya kerana ibunya bela hantu polong. Dan hantu polong itulah yang masuk ke tubuh anaknya, menyebabkan anaknya sering sakit. Pelik sungguh saya dengan sikap anak-anak sekarang.
“Hampir empat tahun kak Anis tinggal dengan saya berkongsi rumah, saya rasa aman, kak Anis buat saya macam adiknya sendiri. Dia rajin masak dan pastikan saya makan bila balik kerja. Kerana itu saya tidak berkira dengan kak Anis. Masakan kak Anis memang sedap. Apa yang dia masak, dia tidak lupa hantar sedikit kepada anak bongsunya yang tinggal dekat dengan rumah kami. Saya kagum dengan perasaan dan hati seorang ibu macam kak Anis.
“Anak sulung kak Anis ini, masa kecilnya sering sakit-sakit dan sering sakit teruk. Dan keadaannya berlanjutan sehingga dia meningkat remaja. Demi kesihatannya dia terpaksa makan ubat seumur hidupnya, ketika kecil hingga remajanya, kak Anislah yang menyuapkan ubat dan makanan.
“Kini anaknya itu sudah berkahwin dan ada dua orang anak. Oleh kerana anaknya juga sering sakit, dia menuduh kak Anis bela hantu, kerana itu isterinya mengajak dia pindah dan mencari pekerjaan di negerinya di pantai timur, biarlah kak Anis tinggal sendiri jauh dari kehidupan mereka.
“Semasa mereka tinggal dengan Kak Anis di KL, hubungan Kak Anis dengan cucunya amat rapat, tetapi itu tidak digemari oleh menantunya. Namun bagi kak Anis itu semua tidak jadi masalah, sebab Kak Anis pun bekerja kalau cucunya datang hidupnya mungkin lebih sibuk lagi malah duitnya lebih cepat habis sebab melayan kerenah cucu-cucunya itu.
“Pernah semasa menantunya melahirkan anak, kak Anislah yang menjaga cucu-cucunya sebab besannya tak suka jaga cucunya. Kak Anis tak kisah, dialah yang menghantar anak-anak itu ke rumah pengasuh, memberi makan minum semasa ibunya balik ke kampung bersalin. Semua Kak Anis buat dengan duit simpanannya, tanpa bantuan anak menantunya.
“Saya sendiri lihat kak Anis beli susu, biskut, lampin pakai buang dan macam-macam lagi keperluan cucunya, tetapi anak kak Anis lepas tangan, malah rokoknya pun dia minta kak Anis belikan.
“Bila anak sulungnya ikut isterinya pindah ke pantai timur, Kak Anis buat keputusan sewa bilik berkongsi rumah dengan saya, kata kak Anis biar dia sewa bilik tak payah lagi anak-anaknya datang sesuka hati menumpang dan menyusahkan hidupnya lagi, katanya dia dah bosan ‘menyuap’ mereka kini biarlah mereka berdikari.
“Tapi itu semua cakap di mulutnya sahaja, tapi tak sampai di hati. Bila anaknya datang minta pinjam duit dia tetap akan beri walaupun dengan linangan air mata. Kini kak Anis menghitung hari bila nak berhenti kerja. Kak Anis tidak sabar-sabar hendak berehat. Dia pernah beritahu saya dia akan pergi jauh bila bersara nanti. Kalau dia mati sekalipun anak-anak tidak perlu tahu, dia akan meninggalkan nota bahawa dia tidak punya keluarga, mayatnya boleh dikebumikan tanpa menunggu sesiapa. Begitulah kecewanya kak Anis dengan anak-anak.
“Saya gerun dengar kata-kata kak Anis, sungguh saya tak sangka begitu dalam luka penderitaan yang terpaksa ditanggungnya kerana perbuatan anak-anaknya yang lebih pentingkan isteri daripada ibu sendiri. Berkali-kali kak Anis berkata dia tak mahukan duit ringgit mereka, cukup sekadar doakan dia dan kenang dia sebagai ibu.
“Kadang-kadang tu bila dengar kak Anis bercakap dengan anaknya, saya yang menangis sendirian di dalam bilik, kerana saya begitu sedih dengan nasib beliau, kerana saya tahu sangat jasa dan pengorbanan beliau kepada anak-anaknya selama ini.
“Bila tengah malam, saya terdengar kak Anis bangun mengambil segelas air di dapur untuk makan ubat kerana penyakit tulangnya, dan dia sembahyang tengah malam. Pernah saya terdengar dia berdoa sambil menangis teresak-esak di tikar sembahyang. Keesokan paginya, saya lihat kak Anis biasa sahaja. Sungguh tabah hati kak Anis. Namun saya tidak berani bertanya mengapa dia menangis dan apa yang membuatkan dia cukup sedih malam tadi.
“Baru-baru ini, anak kedua kak Anis menelefon bertanyakan nama ubat yang dimakan oleh abangnya, anak sulung kak Anis. Walaupun kak Anis nampak terkejut kerana anaknya sakit semula dan berada dalam wad, tapi dia dengan tabah memberitahu anak keduanya dia tak dapat pergi kerana jauh, sebaliknya menyuruh anaknya menjenguk abangnya yang sedang sakit.
“Anak sulungnya telah tua dan dah beranak-pinak, tahulah dia nak beritahu doktor tentang penyakitnya. Lagi pun dia dah ada isteri yang boleh menjaganya. Begitu kata kak Anis kepada anaknya melalui telefon. Saya yang terdengar perbualan mereka cuma tumpang sedih. Macam-macam masalah terpaksa beliau hadapi, yang lebih sedih, anak-anaknya akan menghubunginya bila ada masalah tentang sakit pening dan nak pinjam wang, semasa mereka senang tak ada siapa pun mencarinya.
“Selepas mematikan telefon bimbitnya kak Anis masuk ke bilik. Dari luar bilik kedengaran kak Anis meraung. Saya tau dia sedih dengar anaknya sakit. Tapi untuk kali ini kak Anis tidak dapat menjaganya. Dia jauh hati dengan sikap dan perbuatan anak- anaknya yang tidak mempedulikannya selama ini.
“Kata kak Anis ingin hidup senang. Cukuplah segala pengorbanan yang dicurahkan kepada anak-anaknya selama ini. Dari kecil dibesarkan hingga mereka berkahwin dan mempunyai anak. Jadi biarlah mereka berdikari. Lagipun katanya, dia dah tawar hati dengan sikap anak-anaknya yang sering menyusahkan hidupnya.
“Katanya lagi setelah bersara, dia hendak habiskan sisa-sisa hidupnya tanpa sebarang gangguan. Malah duit hadiah atau apa saja duit yang bakal dia terima, dia tidak akan beri sesen pun kepada anak-anaknya. Dia ingin pergi jauh.
“Saya yang mendengar turut bersedih. Tetapi sejauh mana ketegasan kata-kata kak Anis mahu tinggalkan KL dan tidak memberi anaknya duit tidaklah diketahui. Sebab kak Anis selalu teringatkan anak-anaknya dan setiap kali mereka datang menagih duit, kak Anis tak pernah kata tak ada duit, sebaliknya dia bagi juga. Kalau dia tak ada duit pun dia sanggup pinjam pada orang untuk anaknya. Bila ditanya kenapa kasi, dia kata tak sampai hati, dan tak sanggup tengok anaknya susah, biarlah dia susah.
“Begitulah kasihnya seorang ibu yang melahirkan anak-anaknya, tetapi sedihnya anak-anaknya tidak pernah ingatkan apa lagi kasih terhadap ibu mereka yang seorang itu. Di mana silapnya, adakah kerana kak Anis susah, tak ada rumah tak ada harta maka dia tidak disayangi oleh anak-anaknya? Kalau benar, memang tepat sekali anak-anak sayangkan ibunya kerana harta yang bakal mereka miliki nanti,’’ demikian cerita Nazlifah tentang teman serumahnya seorang ibu tunggal yang hidup dalam penuh penderitaan.
Tanya Nazlifah, di manakah silapnya, mungkin agaknya kerana terlalu sayang. Sayang semata-mata tanpa diberikan tangungjawab, semangat, keinsafan diri dan sedar siapa diri mereka sebenar maka sayang itu tidak akan membawa erti apa-apa kepada anak-anak. Akhirnya mereka membesar tanpa mengenal siapa diri mereka dan menjadi anak yang tidak mengenang budi.