Login Weblog

Koleksi Artikel 1

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Blogger 28 Ogos 2005

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| |e-Book|
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Zainul Rijal pikul amanah memartabat hukum syariah
Thursday, April 20, 2006

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Thursday/Agama/20060419233448/Article/

Oleh Hasliza Hassan


JAWATAN Presiden Persatuan Peguam Syarie (PGSM) bukan kelebihan dan bagi yang dipilih, sebenarnya memegang amanah untuk memimpin persatuan itu mencapai visi serta misi meletakkan hak kepada yang berhak.

Berteraskan kepada matlamat itu, Presiden PGSM yang baru, Zainul Rijal Abu Bakar, 37, berharap semua ahli PGSM aktif bersamanya ke arah memantapkan persatuan supaya dapat menyumbang kepada masyarakat.

Baginya kerusi presiden yang diduduki adalah landasan bagi melaksanakan amanah serta tanggungjawab dengan lebih berkesan untuk memartabatkan undang-undang syariah demi Islam dan masyarakat Islam.

"Saya tidak boleh lari daripada tanggungjawab ini kerana kurniaan akal fikiran, intelektual dan bakat yang diberikan Allah adalah amanah. Tugas saya memenuhi amanah dan dengan cara itu saya dapat berjasa kepada agama.

"Kerana itu saya tidak mahu wujud jurang di antara pucuk pimpinan dengan ahli. Masing-masing perlu menyumbang dan memainkan peranan. Saya hanya diamanahkan untuk memimpin tetapi, yang memastikan kejayaan persatuan, semua ahli PGSM," katanya.

Zainul Rijal yang dulunya Timbalan Presiden PGSM dipilih menggantikan Muhammad Burok pada Mesyuarat Agung PGSM kelima pada 2 April lalu. Perlembagaan PGSM mensyaratkan presiden hanya memimpin selama dua penggal.

Pembabitan aktif beliau dalam persatuan bermula sejak PGSM ditubuhkan pada Ogos 2000 dengan aspirasi ke arah melahirkan peguam syarie yang berdedikasi dan amanah serta memelihara kewibawaan mahkamah syariah.

Jelas anak kelahiran Teluk Intan, Perak itu, memang sejak di bangku sekolah cita-citanya menjadi seorang peguam tetapi tidak khusus bidang syariah atau sivil memandangkan ketika itu beliau sendiri tidak faham kedua-dua bidang berkenaan.

Beliau merakamkan terima kasih kepada gurunya, Mohd Saim yang bertanggungjawab memujuk bapanya untuk menghantarnya melanjutkan pengajian di Sekolah Menengah Agama Izuddin Shah di Ipoh.

Ada guru yang tidak bersetuju dengan keputusan itu, namun bapanya membuat keputusan tepat yang menjadi titik mula beliau mempelajari agama dan bahasa Arab.

"Pada awal 80-an sekolah agama dipandang sebagai sekolah kelas kedua. Jadi, ramai guru saya di Sekolah Kebangsaan Inggeris Holy Methodist yang membantah keputusan saya masuk sekolah agama kerana takut saya tidak cemerlang.

"Bagaimanapun, ayah buat keputusan tepat kerana apabila duduk asrama, saya mula berdikari, lebih mendalami agama dan dapat belajar bahasa Arab. Jika tidak masuk sekolah agama, pengetahuan agama saya mungkin berbeza," katanya.

Cita-cita menjadi peguam terus membara ketika meneruskan pengajian di Kolej Islam Klang, Selangor selepas mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (kini Penilaian Rendah Menengah).

Sebagai seorang yang agak pendiam dan tidak pandai bercakap di depan khalayak, Zainul Rijal kagum melihat rakan sekolah yang boleh berbahas atau menjadi ketua usrah yang tugasnya memberi ceramah.

Terdetik dalam hatinya dan impian itu tidak pernah diceritakan kepada sesiapa pun, suatu hari nanti beliau juga akan jadi seperti mereka, bijak berbahas dan pandai berhujah di depan khalayak.

Tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia pada 1987, beliau ditawarkan mengikuti program Oxbridge dalam bidang perakaunan tetapi terpaksa menarik diri apabila permohonan bertukar ke jurusan undang-undang ditolak penganjur.

Ada hikmah di sebalik keputusan itu, beliau diterima masuk ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan menamatkan pengajian dalam bidang undang-undang sivil dengan kepujian.

Permulaan hidup sebagai seorang peguam bermula apabila beliau yang ketika itu masih melakukan latihan dalam kamar diarahkan Masternya, K Manoharan untuk menghadiri perbicaraan di Mahkamah Majistret Petaling Jaya, Selangor.

"Pagi itu master saya beri fail dan beritahu, kes ini tidak ada harapan menang dan dia tidak mahu buang masa. Kelam kabut saya buat penyelidikan dan tanya itu ini untuk dapatkan maklumat.

"Kes itu jenayah curi motosikal. Hendak dijadikan cerita, saya menang atas dasar pembuktian pihak pendakwa tidak mencukupi. Kemenangan itu beri saya semangat bahawa saya boleh buat," katanya.

Sejak itu juga kebanyakan kes jenayah diserahkan kepadanya sehingga ada kalanya beliau berasa seolah dibuli kerana terpaksa melakukan semua kerja dan balik lewat.

Mengenang kembali saat itu, beliau berasa bertuah ketegasan ketuanya membolehkannya belajar banyak perkara dan memiliki asas kukuh dalam bidang guaman serta perundangan.

Zainul Rijal berkata, rencah hidup peguam tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan pelanggan yang marah atau tidak puas hati terutama apabila kes mereka kalah.

Bagaimanapun, beliau tidak mudah melatah dan jika anak guam tidak puas hati boleh melantik peguam lain atau tidak bersetuju dengan keputusan hakim, mereka masih boleh mengemukakan rayuan.

Selalunya, beliau boleh berhadapan dengan keadaan anak guam yang marah kerana menjadi kebiasaan baginya bersifat telus dengan setiap pelanggan dan menerangkan kepada mereka mengenai tindakan diambil.

Beliau turut memberi salinan hujah kepada anak guam walaupun sedar tidak semua akan membaca hujah yang diberi – sekurang-kurangnya mereka tahu apa yang sudah dilakukan dan kenapa ia dilakukan sedemikian rupa.

"Saya tidak kecewa sangat kalau kalah selagi kita sudah berusaha sebaiknya untuk mengendalikan kes itu. Terpulang kepada keputusan hakim kerana hakim yang membuat keputusan. Jika tidak puas hati kita buat rayuan.

"Yang penting, sebelum keputusan saya sudah beritahu mereka apa yang saya buat dan terangkan kenapa hujah begini. Bagi saya, mesti telus dengan pelanggan dan selalunya mereka akan puas hati," katanya.


posted by Blogger @ 8:28 AM  
1 Comments:
  • At 9:47 PM, Anonymous KJH said…

    Alah, Zainul Rijal 100 kali pemutar belit. Sekarang dia tengah urus satu kes di syariah, dapat duit beribu, sampai berdolak-dalik dengan lawannya sedang dia tahu kes yang dia pegang tu salah. taik kucinglah Zainul Rijal, cakap je pandai, macam mana orang luar nak hormat syariah? Orang macam Zainullah buat org tak respek syariah.

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Blogger
Home: Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 1 .Template by Isnaini Dot Com