Utusan Malaysia, 7 julai 2006
Bersama MOHD. FARID RAVI ABDULLAH
1. SAYA telah melahirkan ‘anak tak sah taraf’ sejak lima tahun lalu dan sekarang berada di bawah jagaan ibu mertua. Saya juga telah bernikah dengan lelaki yang menghamilkan saya selepas melahirkan anak ini. Bolehkah meletakkan nama suami saya (lelaki yang menghamilkan saya dahulu) di hujung nama anak tanpa perkataan binti? Apabila anak ini berusia 12 tahun, saya perlu membuat kad pengenalan. Adakah ia dibintikan dengan Abdullah? Sekiranya anak saya dewasa kelak, adakah auratnya masih batal dengan suami saya (ayah kandungnya). JAWAPAN: Pertamanya saya bersimpati dengan masalah yang melanda puan dan anak puan. Semoga puan bertaubat dengan kesilapan silam dan mendidik anak puan dengan didikan Islam yang sebenar. Tafsiran 'anak tak sah taraf’ di dalam kebanyakan Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri-negeri ialah seseorang anak yang dilahirkan di luar nikah iaitu sama ada akibat daripada zina atau dirogol atau anak yang dilahirkan kurang enam bulan dari tarikh akad nikah dan dia anak yang bukan daripada persetubuhan syubhah. Dalam pandangan Islam, anak yang lahir setelah 180 hari iaitu enam bulan qamariyah atau lebih dari tarikh pernikahan maka dikira anak yang sah. Sebagai contoh, Siti berzina dengan Mamat lalu hamil. Ketika usia kandungan zinanya tiga bulan Hijrah, Minah pun dinikahkan dengan Mamat (atau dengan lelaki lain). Enam bulan sepuluh hari selepas akad nikah itu, Minah pun melahirkan bayi hasil perzinaan dengan Mamat lebih kurang sembilan bulan yang lalu. Walaupun anak itu sebenarnya adalah hasil perzinaan, tetapi atas dasar Husnuz Zan (berbaik sangka), maka syariah membenarkan anak itu dibinkan kepada Mamat (atau lelaki lain) yang telah berkahwin dengan Minah secara sah. Ini berdasarkan 'isyarat al-nas' daripada ayat 15 Surah al-Ahqaf, ayat 14 Surah Luqman dan ayat 232 Surah al-Baqarah. Dari sudut hubungan nasab keturunan, anak tak sah taraf haram dibinti atau dibinkan kepada lelaki yang menyetubuhi ibunya. Dia hendaklah dibinkan kepada salah satu nama Asma al-Husna atau sifat Allah. Menasabkan anak dengan betul adalah perkara wajib kerana ia melibatkan perwalian nikah, pusaka, batasan aurat dan sebagainya. Meletakkan nama suami dihujung nama anak perempuan seperti ‘Rafeah Ujang’ tanpa perkataan binti adalah sesuatu yang agak janggal. Bahkan jika nama itu dilihat dari sudut budaya masyarakat Arab, ia juga bermaksud Rafeah binti Ujang. Melainkan jika nama ayah kandung kanak-kanak itu diabadikan sebagai namanya seperti Rafeah Ujang binti Abdullah. Justeru nama anak perempuan puan di dalam kad pengenalan nanti mesti dibintikan dengan Abdullah atau nama-nama Allah yang lain. Saya sangat khuatir, berhelah di dalam aspek keturunan ini akan mengundang implikasi yang sangat buruk di kemudian hari, walaupun puan melihat adanya maslahat atau kebaikan di situ. Kaedah fikah menyatakan ‘mencegah kerosakan hendaklah didahulukan berbanding melihat kepentingan’. Dari sudut pergaulan, anak tak sah taraf tidak boleh dihalang daripada menjalin apa-apa hubungan atau aktiviti seperti seorang kanak-kanak Islam yang sah tarafnya. Pergaulan anak tidak sah taraf dengan lelaki yang melakukan persetubuhan tanpa akad nikah dengan ibunya, walaupun lelaki itu adalah bapanya sebenar, hendaklah berasaskan pergaulan antara anak tiri dan bapa tirinya. Contohnya, jika anak tak sah taraf itu ialah seorang anak perempuan maka wuduknya dan wuduk suami ibunya, sama ada si suami itu adalah bapanya yang tidak sah ataupun lelaki lain, tidak akan terbatal kerana pada pandangan syarak suami ibunya itu sebagai bapa tirinya. Perhubungan antara anak tidak sah taraf dan anak-anak sebelah ibunya yang sah taraf dan ahli keluarga sebelah ibunya yang lain adalah hubungan kekeluargaan yang sah, tetapi perhubungan ini tidak boleh diperluaskan kepada keluarga sebelah bapanya yang tidak sah. Untuk keterangan lanjut, rujuk Garis Panduan Anak Tak Sah Taraf; Penamaan, Pergaulan dan Hak-haknya (terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia). 3. ADAKAH seorang pelakon Islam murtad jika melakonkan watak bukan Islam dan mengucap atau melakukan perbuatan yang boleh dihukumkan pelakon itu murtad? JAWAPAN: Seni lakonan pada asalnya adalah harus di sisi syarak. Jika dilakukan untuk tujuan dakwah, pasti ada ganjaran pahala di sisi Allah s.w.t. Begitulah juga sebaliknya. Secara amnya, dibolehkan seorang muslim melakonkan watak bukan muslim dengan syarat tiada perbuatan atau perkataan yang membawa kepada kufur dalam lakonannya itu. Contoh, berlakon sebagai anggota komunis atau memakai nama yang lazimnya digunakan oleh bukan muslim. Jika terdapat ucapan atau perbuatan yang membawa kepada syirik seperti menafikan kewujudan Allah s.w.t. atau menyembah berhala, maka pelakon tersebut dikira murtad. Syarak hanya membenarkan melafazkan kalimah kufur atau melakukan perbuatan kufur dalam keadaan yang benar-benar darurat (terdesak) sedangkan hatinya masih beriman. Dalam konteks lakonan, ia terlalu jauh dari tahap darurat walaupun di hati si pelakon berniat baik. |
Asalamualikum ....saya dari mahasiswa jurusan syariah ..saya mau mntak pendapat ustaz..tentang fatwa yg dinyatakan majlis negeri perlis tntg nasab anak yg lhir kurg 6bln blh di bin atau dibintikan kpd ayhnya.. Melihat pernyataan ini saya saat ini masih bingung dengan perundangan di negara kita.. Kerana semua ngeri mngikut undang2 yg dttpkn wilayah persekutuan undang2 keluarga islam..jadi pertanyaan saya apa negeri perlis masih mengikut undang2 jawatakuasa wilayah persekutuan itu atau mngikut undang dia daerah mereka sdri dn apa pndgn ustaz tntg pernyataan fatwa majlis perak..harap ustaz dpt membantu saya utk tmbhan ilmu dan juga sebagai bahan thesis sy..syukran ..